  • 1. Data: 2009-01-04 11:25:30
    Temat: cynowanie w tygielku
    Od: BartekK <s...@N...org>

    Mam do pocynowania dość dużo końcówek przewodów, są obrane, nie zamirzam
    ich "skręcać" - ładnie cynują się tak jak są...
    Posiadam tygielek (z termostatem, pojemność "pudełko zapałek"), cyna
    sobie pływa itd fajnie, cynuje się ok, ale co dodać do cyny, by na jej
    powierzchni nie tworzył się kożuch tlenków i syfu? Wiem że istnieją
    specjalne preparaty "do fali" itp, nie zamierzam też stosować nadmuchu
    azotu ;) Może jest jakiś domowy sposób np olej silnikowy albo jeden koci
    wąs zebrany o północy przy pełni?

    --
    | Bartlomiej Kuzniewski
    173

  • 2. Data: 2009-01-04 12:40:41
    Temat: Re: cynowanie w tygielku
    Od: bynio <n...@w...pl>

    chciałem tak pocynować kilka tysiecy końcówek.
    dorzucałem sporo kalafoni do tygielka bo nie miałem nic innego.
    Efekt-mnóstwo dymu, wydajność cynowania słaba.
    Po wrzuceniu kalafoni ok. najwyżej przez 2 minuty
    Zatem zrobiłem to klasycznie, pojedynczo.
    Przede mną znowu ta sama akcja wiec przydałby się dobry pomysł z
    tygielkiem....

    Może inny skład cyny albo fajny topnik?

  • 3. Data: 2009-01-04 12:57:31
    Od: PawelM <p...@o...pl>

    ...może przed zanużeniem w cynie należy zanużyć w topniku w płynie?
    np. noclean
    pzdr.

  • 4. Data: 2009-01-04 14:24:24
    Od: "Krzysztof Tabaczynski" <k...@p...onet.pl>

    Użytkownik "PawelM" <p...@o...pl> napisał w wiadomości
    i.googlegroups.com...
    ...może przed zanużeniem w cynie należy zanużyć w topniku w płynie?
    np. noclean

    Ja rozpuszczałem kalafonię w acetonie,
    w takim roztworze zanurzałem końcówki kabli,
    a potem dopiero do tygielka z cyną...

    Pozdrowienia. Krzysztof z Tychów.
    Nie każdy Żywiec to piwo..

  • 5. Data: 2009-01-04 15:38:39
    Od: "nenik" <n...@o...pl>

> [...]
    > specjalne preparaty "do fali" itp, nie zamierzam też stosować nadmuchu
    > azotu ;) Może jest jakiś domowy sposób np olej silnikowy albo jeden koci

    widzialem kiedys porzadny stary tygiel
    kobitka nie dolewala zadnego topnika , stop tradycyjny SnPb
    dzialalo to tak ze kubek srednicy ok 10cm obracal sie wokol wlasnej osi
    a na powierzchni byl "zbierak" utlenionej cyny , zbierak to kawalek blachy
    przymocowany na stale , byl on nieruchomy
    kubek krecil sie tak ok. 1 obrot / 15sek

    grzalki tez nieruchome byly w postaci pretow zamoczonych w stopie ,
    najprawdopodobniej do samego dna tego kubka

    jak koledze uda sie posadzic taki podgrzewany kubek na silniku od mikrofali
    i wsadzic tam grot od lutownicy to powinno dzialac
    zyletka jako zbierak powinna zdac egzamin

    wystarczy pozniej maczac kazdy rodzaj drutu w emalii na 1-2 sekundy zaraz
    za "zbierakiem" gdzie cyna nie zdazy sie jeszcze utlenic
    wychodzilo to idealnie

    w ksiazce spotkalem ze przeciwutleniaczem dla stopu SnPb jest hydrochinon ,
    po dodaniu go do mojego 20kg tygla nie widze zadnej roznicy , cyna utlenia sie
    tak jak poprzednio , moze w jakims znikomym stopniu ten hydrochinon cos daje
    ale chyba nie na tyle zeby warto bylo to stosowac

  • 6. Data: 2009-01-04 18:58:11
    Od: BartekK <s...@N...org>

    Krzysztof Tabaczynski pisze:
> [...]
    > np. noclean
    > Ja rozpuszczałem kalafonię w acetonie,
    > w takim roztworze zanurzałem końcówki kabli,
    Nie no, oczywiście, końcówki przewodów idą najpierw do okorowania
    (ściągaczka półautomatyczna, fajnie to wychodzi i równiutko) a potem
    końce miedziane maczam w topniku RF800 (bo akurat mam go dużo), i
    odstawiam do wyschnięcia. Dzięki niemu między innymi "włoski" się nie
    rozwalają a powstaje ładny "pędzelek" zwarty i praktycznie chyba cieńszy
    niż to samo po skręceniu drucików palcami. Nie można odrazu z topnika do
    tygielka, bo czynnik "płynny" z topnika zaczyna wrzeć, a jest uwięziony
    między drucikami, i powoduje "spulchnienie" końcówki przewodu. Wychodzi
    znacznie szersza i brzydsza.
    Problem nie jest z przewodem, a z samym lutowiem w tygielku, bo po
    paru minutach płynności na powierzchni jest już brzydki kożuch.

    Faktycznie żyletka ładnie nadaje się do jego ściągania (nie przywiera,
    po zastygnięciu odpada), ale to troszkę utrudnia pracę. Myślałem że da
    się łatwiej i szybciej.

    --
    | Bartlomiej Kuzniewski
    173

  • 7. Data: 2009-01-08 17:22:22
    Od: __Maciek <i...@c...org>

    Sun, 04 Jan 2009 16:38:39 +0100 "nenik" <n...@o...pl> napisał:

    >widzialem kiedys porzadny stary tygiel
    >kobitka nie dolewala zadnego topnika , stop tradycyjny SnPb
    >dzialalo to tak ze kubek srednicy ok 10cm obracal sie wokol wlasnej osi
    >a na powierzchni byl "zbierak" utlenionej cyny

    Ano, Elwik takie tygle produkuje:
    http://www.elwik.com.pl/page.php?pid=46
    -> tygiel obrotowy TGO-800 (na dole strony).

    --
    RUN"
    Press PLAY then any key:

  • 8. Data: 2009-01-08 17:26:02
    Od: __Maciek <i...@c...org>

    Sun, 04 Jan 2009 12:25:30 +0100 BartekK <s...@N...org> napisał:

> [...]
    >Posiadam tygielek (z termostatem, pojemność "pudełko zapałek"), cyna
    >sobie pływa itd fajnie, cynuje się ok, ale co dodać do cyny, by na jej

    Może inaczej - przed zanurzeniem w roztopionej cynie, posmaruj każdą
    końcówkę niewielką ilością topnika żelowego, np. RMA7. Jeszcze lepszy
    mógłby być jakiś płynny topnik typu no-clean.

    --
    RUN"
    Press PLAY then any key:

  • 9. Data: 2009-01-08 22:31:40
    Od: Adam Dybkowski <a...@4...pl>

    __Maciek pisze:

    > Ano, Elwik takie tygle produkuje:
    > http://www.elwik.com.pl/page.php?pid=46
    > -> tygiel obrotowy TGO-800 (na dole strony).

    Taaa. A cena iście kosmiczna:
    http://www.cyfronika.com.pl/tygle.htm
    (na dole strony)

    Pewnie znajdzie się trochę taniej, niż w Cyfronice, ale cena będzie tego
    rzędu na pewno.

    --
    Adam Dybkowski
    http://dybkowski.net/

  • 10. Data: 2009-01-08 22:56:07
    Od: BartekK <s...@N...org>

    Adam Dybkowski pisze:

> [...]
    > (na dole strony)
    >
    > Pewnie znajdzie się trochę taniej, niż w Cyfronice, ale cena będzie tego

    Dobra, ale tygielek to ja już mam, na adapter nie postwię, kręcić nim
    nie będę :) Myślałem że jest jakiś patent prosty i przyjemny, ale
    poradziłem sobie z żyletką

    --
    | Bartlomiej Kuzniewski
    173