  • 1. Data: 2009-01-04 12:48:54
    Temat: Antena TV - 71 km
    Od: Piotrne <p...@p...onet.pl>

    Witam,

    mieszkam w Gliwicach i chciałem wypróbować odbiór telewizji
    cyfrowej naziemnej z nadajnika na górze Skrzyczne. Góra jest
    oddalona o 71 km, widzę ją z okna. Nadajnik ma podobno moc 1 kW,
    nadaje na 38 kanale (610 MHz).

    Czy da się jakoś oszacować parametry potrzebnej anteny?
    Oczywiście chodzi o kompromis między poziomem sygnału
    a rozmiarami anteny. Znalazłem różne w sklepach.
    Ale nie wiem, jak na podstawie odległości i mocy nadajnika
    (przy założeniu bezpośredniej widoczności) ustalić, jaka
    antena będzie potrzebna.

    Ta chyba za mała:
    http://www.dipol.com.pl/antena_dvb-t_ze_wzmacniaczem
    _signal_A6030.htm
    Zysk + wzmocnienie 21 dB - czy to prawda?

    Pewnie ta byłaby dobra (zysk ok. 16dB), tylko trochę długa:
    http://www.dipol.com.pl/antena_telewizyjna_uhf_atx-9
    1_A3710.htm

    A jeśli znane jest dokładne położenie nadajnika i odbierana
    częstotliwość, to może dałoby się zaprojektować jakąś płaską antenę
    do przylepienia na ścianie (np. 2m*2m)? Coś w rodzaju anteny
    paskowej dopasowanej do długości i kierunku odbieranej fali?

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 2. Data: 2009-01-04 13:24:55
    Temat: Re: Antena TV - 71 km
    Od: pawell32 <p...@w...pl>

    Przy takiej odległości nie ma szans odbioru na antenie panelowej.
    Przede wszystkim anteny powinny się "widzieć" przy takich odległościach.
    Ja montuje Televes`y, b. dobre hiszpańskie anteny.
    np. ta http://www.tlc-direct.co.uk/Products/MXDAT45.html

  • 3. Data: 2009-01-04 14:04:51
    Od: "Rafal\(sxat\)" <g...@o...pl.usunto>

    .
    > Ja montuje Televes`y, b. dobre hiszpańskie anteny.
    > np. ta http://www.tlc-direct.co.uk/Products/MXDAT45.html

    dlaczego hiszpanskie, mieszkasz w Polsce i wspierasz rynek Hiszpanski czy
    nie wydaje Ci sie ze jest to troche chory uklad? Hiszpan polskiego nie kupi,
    nawet gdyby bylo tansze, a polak kupi wszystko.....

    Rf

  • 4. Data: 2009-01-04 14:54:38
    Od: Jacek Maciejewski <j...@o...pl>

    Dnia Sun, 04 Jan 2009 13:48:54 +0100, Piotrne napisał(a):

    > Ta chyba za mała:
    > http://www.dipol.com.pl/antena_dvb-t_ze_wzmacniaczem
    _signal_A6030.htm
    > Zysk + wzmocnienie 21 dB - czy to prawda?
    Sralis mazgalis. Po co ci antena co robi parametry wzmacniaczem? Pytanie
    retoryczne, nie odpowiadać :)

    > Pewnie ta byłaby dobra (zysk ok. 16dB), tylko trochę długa:
    > http://www.dipol.com.pl/antena_telewizyjna_uhf_atx-9
    1_A3710.htm
    Grabi do podwórka też nie potrzebujesz. Potrzebna ci antena Yagi o możliwie
    wąskim paśmie (nie mylić z wąskością charakterystyki) i możliwie duzym
    zysku.

    > A jeśli znane jest dokładne położenie nadajnika i odbierana
    > częstotliwość, to może dałoby się zaprojektować jakąś płaską antenę
    > do przylepienia na ścianie (np. 2m*2m)? Coś w rodzaju anteny
    Dało by się ale ściany by ci nie starczyło jakbyś miał zastapić antenę Yagi
    :)

    Potrzebujesz czegoś takiego:
    http://www.dipol.com.pl/antena_telewizyjna_profesjon
    alna_uhf_atv_19-27-39_A8775.htm
    Ta ma koło 16dB. Jak poszperasz to znajdziesz coś nawet o zysku koło 19dB
    na swojej 610MHz (oczywiście bez wzmacniacza). A jak już znajdziesz to
    powiedz tu co znalazłeś, tak dla sprawdzenia i jeszcze podaj jaki długi
    będziesz miał kabel antenowy.
    --
    Jacek

  • 5. Data: 2009-01-04 15:13:29
    Od: pawell32 <p...@w...pl>

    Masz racje, nie zastanawiałem się nad tym, ale jak masz dużo pracy i nie
    masz czasu na szukanie rozwiązań to sięgasz po sprawdzone.
    Teraz jak tylko będe miał czas sprawdze rozwiązania Polkata, wcale nie
    uważam za złe, tamte wim że spawdzone. Problem polega na tym iż w moich
    okolicach (pod Wrocławiem) od dłuższego czasu nie działa rzaden nadajnik
    DVB-T, były na Ślęży, ale od wielu miesięcy cisza, więc czekam aż włączą
    jakąś emisje testową, wówczas wezme z hurtowni kilka anten na
    przetestowanie.

  • 6. Data: 2009-01-04 15:20:50
    Od: Włodzimierz Wojtiuk <w...@w...pl>

    Użytkownik "Rafal(sxat)" <g...@o...pl.usunto> napisał w wiadomości
> [...]
    kupi,
    > nawet gdyby bylo tansze, a polak kupi wszystko.....

    Taaa
    Zauważyłeś, że te z Dipola są Made in China.
    Być może montują je nieletnie Chinki.
    Kupując taka antene popierasz wykorzystywanie dzieci (do pracy) w
    niedemokratycznym kraju.

    Reasumując, nie pieprz!

    Włodek