  • 1. Data: 2011-01-12 15:06:24
    Temat: czułość akcelerometrów
    Od: <a...@g...pl>

    Witam,
    mam pytanie do ludzi którzy mają doświadczenie z akcelerometrami. Czy takie
    coś
    http://robodudes.com/akcelerometry/18-adxl345-lga14-
    cyfrowy-akcelerometr-trzyosiowy.html
    ładnie (dokładnie) mi zarejestruje powolny, plynny ruch aparatu?
    Chodzi mi o to, że pstrykam fotkę, przesuwam aparat o 30cm w górę, 20cm w
    prawo (a realnie np w 100 krokach po 2-3mm) i chciałbym na ekranie kompa
    zobaczyć te20x0x30 a jeszcze chętniej krzywą rysującą się w czasie
    rzeczywistym. Ale nie "czuję" przelożenia z g na rzeczywisty ruch. Mogę
    sobie upuścić ołówek i zobaczyć to 1g ale pojęcia nie mam czy ostrożne
    przesunięcie np doniczki mieściłoby się w wyspecyfikowanej rozdzielczości.
    Napisano tu
    Rozdzielczość: do 4mg/LSB
    A jest to chyba jeden z czulszych sensorów jakie znalazłem. Wystarczy?
    (problem nie dotyczy spinania sensora z uC, jakby co)

  • 2. Data: 2011-01-12 15:32:30
    Temat: Re: czułość akcelerometrów
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 12 Jan 2011 16:06:24 +0100, <a...@g...pl> wrote:
> [...]
    >Napisano tu
    >Rozdzielczość: do 4mg/LSB
    >A jest to chyba jeden z czulszych sensorów jakie znalazłem. Wystarczy?

    pamietaj ze 4mg to jest 0.04m/s^2.

    Polowa tego po 10 sekundach oznacza blad pomiaru predkosci 20cm/s.

    Dodaj jeszcze ze minimalne przekrzywienie aparatu powoduje wplyw
    grawitacji na inne osie pomiaru .. imo, nie tedy droga.

    Te "kroki po 2-3mm" tez moga przeszkadzac ... albo pomagac :-)

    Profesjonalne systemy INS (morskie, lotnicze) maja zadziwiajaca
    dokladnosc, ale zdaje sie ze jest w tym spora rola krzywizny i obrotow
    Ziemii. No i one maja jeszcze zyroskopy.

    >(problem nie dotyczy spinania sensora z uC, jakby co)

    Byc moze na analogowym sensorze z dobrym ADC mialbys lepiej.

    J.

  • 3. Data: 2011-01-12 15:36:27
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 12.01.2011 16:06, schrieb a...@g...pl:
> [...]
    > A jest to chyba jeden z czulszych sensorów jakie znalazłem. Wystarczy?
    > (problem nie dotyczy spinania sensora z uC, jakby co)

    Jak robisz to w stosunkowo krótkim czasie (rzędu minut), to możesz to
    przesunięcie zarejestrować, pod warunkiem, że dasz dobry algorytm do
    obliczeń. Efektywnie masz rozdzielczość rzędu 6 bitów, trochę małowato.
    Może dociągniesz do 7 bitów, ale potrzebujesz wtedy zdjąć
    charakterystykę i odpowiednio mapować, dość upierdliwe.
    W algorytmie musisz uwzględnić wektor normalnego przyspieszenia [0,0,-1]
    i nałożony na to twój chwilowy wektor przesunięcia. Wcześniej musisz
    skompensować offset, taka kompensacja starcza na paręneście minut/godzin.
    Są oczywiście też lepsze akcelerometry. Mam nawet w szufladzie takowe z
    rozdzielczością oo (bo analogowe) i dokładnością w granicach ug, ale
    chyba nie chcesz za nie płacić (ok. 1500$ za oś)

    Waldek

  • 4. Data: 2011-01-12 18:08:54
    Od: Artur Lipowski <l...@p...onet.pl>

    On 12.01.2011 16:06, a...@g...pl wrote:
> [...]
    > zobaczyć te20x0x30 a jeszcze chętniej krzywą rysującą się w czasie
    > rzeczywistym. Ale nie "czuję" przelożenia z g na rzeczywisty ruch. Mogę

    Do takiego celu to raczej należałoby użyć żyroskop (+oprogramowanie ofkors).
    A tak naprawdę, to dobre wyniki można osiągnąć dopiero po "połączeniu" obu typów
    czujników.

    > Napisano tu
    > Rozdzielczość: do 4mg/LSB

    Słaba - dostępne (i tanie) są akcelerometry ~1mg/LSB (np. AIS326 z ST)

    Pozdrawiam,
    --
    Artur Lipowski

  • 5. Data: 2011-01-13 06:07:31
    Od: Dykus <d...@s...wp.pl>

    Witam,

    a...@g...pl pisze:

> [...]
    > zobaczyć te20x0x30 a jeszcze chętniej krzywą rysującą się w czasie
    > rzeczywistym. Ale nie "czuję" przelożenia z g na rzeczywisty ruch. Mogę

    Ja tylko dopiszę, że akcelerometry - jak sama nazwa wskazuje :) -
    wykrywają przyśpieszenie i obliczanie na ich podstawie prędkości, drogi,
    itp. odbywa się już przez różniczkowanie/całkowanie z wszystkimi tego
    konsekwencjami.

    --
    Pozdrawiam,
    Dykus.

  • 6. Data: 2011-01-13 10:08:42
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 13.01.2011 07:07, schrieb Dykus:
> [...]
    > wykrywają przyśpieszenie i obliczanie na ich podstawie prędkości, drogi,
    > itp. odbywa się już przez różniczkowanie/całkowanie z wszystkimi tego

    Da się, nawet na tych tanich obliczyć trajektorię, ale krótkoterminowo
    (przez offset, który się pojawia) i nie bez upierdliwego liczenia.
    Liczenie całek w przestrzeni i mając realne dane (znaczy zaszumione)
    jest, oględnie mówiąc, subtrywialne. No i stały wektor 1g wpieprza się
    tam, gdzie go najmniej potrzebujemy. W każdym razie ważna jest bardzo
    dokładna kalibracja, stały wektor wykorzystujemy do pomiaru orientacji
    układu współrzędnych sensora względem "naturalnego", potem "wyciągamy" z
    danych 1g i liczymy podwójną całkę po trajektorii.
    No pisałem, że to upierdliwe ;-)

    Waldek