  • 1. Data: 2010-08-15 09:48:44
    Temat: dekadowe pytania
    Od: wiwany <w...@g...pl>

    Witajcie !
    Byłbym wdzięczny za udzielenie kilku wyjaśnień dotyczących nadal
    możliwego wybierania dekadowego na centralach telefonicznych.
    Mianowicie;

    1. jaki jest sens jego utrzymywania ?,
    2. czy zwiększa to w jakikolwiek sposób koszty funkcjonowania centrali
    w stosunku do sytuacji, gdy obsługuje ona tylko wybieranie tonowe ?
    3. czy są operatorzy/ kraje którzy/ gdzie z tego zrezygnowali ?

    Z góry dziękuję za odpowiedź.

    W.

  • 2. Data: 2010-08-15 10:27:24
    Temat: Re: dekadowe pytania
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 15 Aug 2010 02:48:44 -0700 (PDT), wiwany wrote:
    >możliwego wybierania dekadowego na centralach telefonicznych.
    >1. jaki jest sens jego utrzymywania ?,

    W zasadzie juz zaden .. choc jeden telefon na tarcze znam.

    >2. czy zwiększa to w jakikolwiek sposób koszty funkcjonowania centrali
    >w stosunku do sytuacji, gdy obsługuje ona tylko wybieranie tonowe ?

    W zasadzie tez juz chyba nie. Czujnik odlozenia sluchawki musi byc,
    a reszte zalatwia komputer.

    W sumie to DTMF jest chyba bardziej skomplikowane - mozna by pomyslec
    nad przyspieszeniem dekadowego .. choc w dzisiejszych czasach raczej
    wszystko idzie w kierunku VoIP..

    >3. czy są operatorzy/ kraje którzy/ gdzie z tego zrezygnowali ?

    Przed laty to slyszalem ze w USA DTMF to "opcja obowiazkowa". Ale to
    tylko kwestie ekonomiczne - dekadowe nadal obslugiwali.

    J.

  • 3. Data: 2010-08-15 11:18:03
    Od: "Maciej Bebenek (news.onet.pl)" <m...@t...waw.pl>

    W dniu 2010-08-15 11:48, wiwany pisze:
> [...]
    > Byłbym wdzięczny za udzielenie kilku wyjaśnień dotyczących nadal
    > możliwego wybierania dekadowego na centralach telefonicznych.

    tradycja :-)

    > 2. czy zwiększa to w jakikolwiek sposób koszty funkcjonowania centrali
    > w stosunku do sytuacji, gdy obsługuje ona tylko wybieranie tonowe ?

    koszty eksploatacji? Nie sądzę.

    > 3. czy są operatorzy/ kraje którzy/ gdzie z tego zrezygnowali ?

    Chociażby operatorzy udający, że mają PSTN, a podsuwający klientowi VoIP
    - na przykład chyba wszystkie polskie TVK, a z innych Netia. Modemy z
    gniazdkiem PSTN w przeważającej większości nie obsługują już PD.

  • 4. Data: 2010-08-15 17:49:18
    Od: nadir <n...@h...org>

    Użytkownik wiwany napisał:
> [...]
    > Byłbym wdzięczny za udzielenie kilku wyjaśnień dotyczących nadal
    > możliwego wybierania dekadowego na centralach telefonicznych.

    Odbiorniki "dekady" i DTMF są wbudowane w centralę wiec, jak już się
    kila, kilkanaście lat temu za nie zapłaciło w wyposażeniu centrali, to
    one nadal są.

    > 2. czy zwiększa to w jakikolwiek sposób koszty funkcjonowania centrali
    > w stosunku do sytuacji, gdy obsługuje ona tylko wybieranie tonowe ?
    Kosztów istniejących od wielu lat central, to nie, ale całkiem możliwe,
    że produkuje się dziś centrale pozbawione odbiorników "dekady", wtedy
    albo jest możliwość rozbudowania za odpowiednią ilość $, albo nie.

    > 3. czy są operatorzy/ kraje którzy/ gdzie z tego zrezygnowali ?
    Tego nie wiem, ale nie widzę powodu, żeby zabraniać używania "dekady",
    więc po co z niego rezygnować skoro ten "fjuczer" już jest
    zaimplementowany w centrali.

  • 5. Data: 2010-08-16 09:30:35
    Od: wiwany <w...@g...pl>

    On 15 Sie, 19:49, nadir <n...@h...org> wrote:
> [...]
    >
    > Tego nie wiem, ale nie widzę powodu, żeby zabraniać używania "dekady",
    > więc po co z niego rezygnować skoro ten "fjuczer" już jest

    Od zabraniania jestem daleki, pewnie zresztą prędzej byłaby to kwestia
    "pozwolenia" na nieużywanie- bo sobie przez te dwa dni przemyślałem,
    że Dekada jest pewnie nadal aktualnym wymogiem ITU- rekomendacja
    jakaś.

    Wszystkim dziękuję za odpowiedzi.
    Pozdrawiam.

  • 6. Data: 2010-08-16 13:13:16
    Od: "eska" <d...@o...pl>

    > Byłbym wdzięczny za udzielenie kilku wyjaśnień dotyczących nadal
    > możliwego wybierania dekadowego na centralach telefonicznych.

    RE:
    1) Wybor terminala (jego charakterystyk) należy do użytkownika!
    2) Wybieranie impulsowe jest wciaz popularne w wielu krajach, poza tym nie
    wrazliwe na zaklocenia, znieksztalcenia w telefonicznym pasmie sygnalów mowy
    etc.

    Pozdrowienia

  • 7. Data: 2010-08-17 09:17:57
    Od: Wojtek <p...@a...eu>

    On Mon, 16 Aug 2010 15:13:16 +0200, eska wrote:

    > poza tym nie
    > wrazliwe na zaklocenia, znieksztalcenia w telefonicznym pasmie
    > sygnałów mowy etc.

    O o właśnie to.

    Gdyby mi zabrali wybieranie impulsowe byłbym w kropce. Jeden z
    telefonów u mnie musi być puszczany przez dwa mikroflitry ADSL (stara
    bezprzewodówka Panasonica). Co ciekawe kiedy puszczam go przez dwa
    mikrofiltry nie dolatują pewne cyfry w DTMF, więc tylko wybieranie
    impulsowe. Na szczęście nie korzystam z żadnych idiotolinii :P

    Wojtek
    aquaz.eu
    SQ3OOE

  • 8. Data: 2010-08-17 10:25:39
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Wojtek napisał:

    > Gdyby mi zabrali wybieranie impulsowe byłbym w kropce. Jeden
    > z telefonów u mnie musi być puszczany przez dwa mikroflitry
    > ADSL (stara bezprzewodówka Panasonica).

    Dlaczego *musi*?

    > Co ciekawe kiedy puszczam go przez dwa mikrofiltry nie dolatują
    > pewne cyfry w DTMF, więc tylko wybieranie impulsowe.

    Można też wyjść z kropki zmieniając telefon na działający sprawnie.
    A jeśli to nie pomaga, należy złożyć reklamację u operatora (na źle
    działający dekoder DTMF w centrali). Filtry też muszą być jakieś
    nietentego, skoro tłumią pasmo foniczne.

    --
    Jarek