eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatkiCzy zachowanie się fair jest faktycznie na cenzurowanym? › Re: Czy zachowanie się fair jest faktycznie na cenzurowanym?
    From: Piotr Gałka <p...@c...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Czy zachowanie się fair jest faktycznie na cenzurowanym?
    Date: Mon, 11 Jul 2022 16:54:17 +0200
    <ta6c83$2pe$1$PiotrGalka@news.chmurka.net>
    <62c93d7e$0$501$65785112@news.neostrada.pl>

    W dniu 2022-07-09 o 10:34, Pete pisze:

    > Tonie są 2 działalności. To jest jedna działalność (jeden NIP!!!) a 2
    > źródła przychodów

    No i nawet pojęcie 'działalność' nie całkiem dobrze rozumiem.

    Ale SPJ ma swój NIP, a każdy z nas ma swój. Tylko, że podatki każdy
    płaci osobno według swojego NIP. To pewnie NIP SPJ jest tylko dla VAT.

    > Uwaga na zbytnie uogólnienia. Dla Twojej SpJ jest bez sensu. Dla mojej
    > byłby OK.

    To nie była wypowiedź ogólna. SPJ użyłem dla odróżnienia od JDG a nie
    jako wszystkie SPJ w Polsce.

    > O ile dobrze pamiętam, to z praw autorskich to tylko program komputerowy
    > wpadał w IPBOX. Produkt lub inny pomysł musiał być poparty wnioskiem
    > patentowym.

    Tak ogólnie to jest to dziwne. To jest jakby oparte na założeniu, że jak
    program to na pewno coś twórczego, a jak inny projekt to nie.

    > Pora się obudzić.
    > Na dzisiaj mamy JPK w chmurze, od 2024 obowiązkowy rejestr faktur online
    > dla wszystkich.
    > A Ty chciałbyś dalej kamieniem o kamień?

    Czy korepetytor (zwolnienie z VAT) uczniowi wystawia fakturę, czy coś
    innego? Rachunek?
    Czy to też będzie podlegało pod ten obowiązkowy rejestr.

    Z tego wynikało by, że najprościej chyba skorzystać z oferty banków,
    gdzie zgłaszając JDG dostaje się w pakiecie (z kontem) fakturowanie.
    Można liczyć, że to ich fakturowanie zajmie się już tym rejestrem.

    > https://www.biznes.gov.pl/pl/portal/00161#10
    > Pamiętaj! Wybór przez wspólnika stawki liniowej PIT skutkuje
    > opodatkowaniem w tej formie wszystkich jego dochodów z działalności
    > gospodarczej.

    To mi nasuwa jeszcze jedno bardzo istotne pytanie:
    Czy jakby przychody z SPJ rozliczać według skali (to każdy wspólnik
    deklaruje indywidualnie) to przychody z JDG (korepetycje) można by
    rozliczać ryczałtem 8.5%.
    No bo rozumiem, że przeszkodą jest wybranie rozliczenia liniowego a nie
    fakt prowadzenia działalności w formie SPJ.

    Jeśli przy skali można tu ryczałt to dochodzę do chyba trudnego pytania:
    Jak to zrobić zgłaszając JDG w trakcie roku, gdy już poszła do US
    deklaracja o liniowym (automatycznie przepisywana na następny rok).
    Mamy wyjątkowy rok. Jak rozumiem w związku ze zmianami podatków w ciągu
    roku rozliczając go będzie można zmienić te deklaracje.
    Tylko czy da się zgłosić z JDG ryczałt a konto tego, że się potem zmieni
    podatki SPJ z liniowego na skalę?

    Dzięki za poświęcony mi dotychczas czas.
    Jakoś znajduję (z trudem) czas na prowadzenie dyskusji tutaj, a nie
    znalazłem jeszcze czasu na przesiedzenie i przeszukanie samemu sieci.
    Ale biorąc pod uwagę ile błędów robię to uważam, że lepiej zapytać
    ludzi, którzy się znają i naprostują moje błędy, a jak już z mojej
    bezludnej wyspy znajdę się w cywilizacji to będę w stanie ze
    zrozumieniem czytać samemu.

    Jak próbowałem sam czytać to np. otrzymywanie zleceń od dotychczasowego
    zleceniodawcy interpretowałem jako zlecenia od dotychczasowego
    pracodawcy (no bo zlecenia rozumiałem też jako dawanie pracy).
    P.G.