  • 1. Data: 2020-12-11 13:34:32
    Temat: hdd extended test - problem
    Od: pueblo <n...@n...pl>

    Chciałem zrobić taki test wd blue 1TB WD10JPVX w taniej kieszeni usb 3. I
    za każdym razem przy 10% zatrzymuje się - interrupted(host reset) mówi
    gsmartcontrol.
    Jestem pewien, że robiłem już takie testy w innej kieszeni(usb2) innych
    dysków i dawało radę. Dysk co prawda ma partycje(litery) widoczne w
    systemie pod którym testuję, ale wtedy nie było problemów. Nawet
    powyłączełem wszystkie możliwe opcje usypiania urz. usb. Nie pomogło.
    Czy to znaczy, że z dyskiem coś nie tak? Smart ok, oprócz tego, że to
    bydle parkuje jak szalone.

  • 2. Data: 2020-12-11 13:42:11
    Temat: Re: hdd extended test - problem
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 11/12/2020 13:34, pueblo wrote:
    > Smart ok, oprócz tego, że to
    > bydle parkuje jak szalone.

    Może zasilanie dysku za słabe. Niektóre USB3 w laptopach są żałosne
    jeśli chodzi o napięcie wyjściowe.

  • 3. Data: 2020-12-11 14:02:38
    Od: Dominik Ałaszewski <D...@g...pl.invalid>

    Dnia 11.12.2020 pueblo <n...@n...pl> napisał/a:

    > powyłączełem wszystkie możliwe opcje usypiania urz. usb. Nie pomogło.
    > Czy to znaczy, że z dyskiem coś nie tak? Smart ok, oprócz tego, że to
    > bydle parkuje jak szalone.

    Albo problem z zasilaniem, albo agresywne usypianie, z którego
    "słyną" (słynęły?) dyski WD. Wyłączyłbym rzeczone przez wdidle3,
    albo zwyczajnie zapodał jakieś czytanie z dysku co parę sekund
    (testowi to nie przeszkodzi, będzie sobie chodził w tle).
    Wykluczysz usypianie, jeśli problem się powtórzy to może
    być problem z zasilaniem w kieszeni lub samym dyskiem.

    Pisząc na priv zmień domenę na gmail.

  • 4. Data: 2020-12-11 14:31:56
    Od: pueblo <n...@n...pl>

    Witaj Dominik Ałaszewski, 11 gru 2020 w
    news:5fd36dee$0$558$65785112@news.neostrada.pl napisałeś/aś:

    > Albo problem z zasilaniem, albo agresywne usypianie, z którego
    > "słyną" (słynęły?) dyski WD.

    Tak samo sugeruje heby. Nie myśłałem, że to coś z zasilaniem bo to
    2,5" i do tej pory nie było z nimi żadnych problemów przez usb.

    > Wyłączyłbym rzeczone przez wdidle3,
    > albo zwyczajnie zapodał jakieś czytanie z dysku co parę sekund
    > (testowi to nie przeszkodzi, będzie sobie chodził w tle).

    O, nie wiedziałem, że taki odczyt nie będzie przeszkodą, tyklko nie
    mam pomysłu jak to zrobić, żeby nie mielił za bardzo. Nie pisałem, ale
    próbowałem wdidle wcześniej. Jak wyłączyłem całkiem parkowanie, to
    dysk b. dziwnie pracował, cykał jak szalony. Spod hirensboot cdinfo
    odczytywał błędnie smart(w większości same zera) i już myślałem że
    padł. Zmieniłem parkowanie w wdidle na max czyli 300 s., ale to nie
    robi na nim wrażenia.

    Może wiesz jakie jest standardowy czas dla takich WD? Chciałbym go
    ustawić na taki, jaki miał fabrycznie. 8 s.?

    > Wykluczysz usypianie, jeśli problem się powtórzy to może
    > być problem z zasilaniem w kieszeni lub samym dyskiem.

    Tak zrobię i sprawdzę go jeszcze w starej kieszeni 2.0. Oprócz tego
    będę chyba musiał sprawdzić(a nie chce mi się bardzo) bezpośrednio w
    sata laptopa - czy przejdzie ponad 10% testu.

  • 5. Data: 2020-12-11 15:00:35
    Od: Dominik Ałaszewski <D...@g...pl.invalid>

    Dnia 11.12.2020 pueblo <n...@n...pl> napisał/a:

    > O, nie wiedziałem, że taki odczyt nie będzie przeszkodą, tyklko nie
    > mam pomysłu jak to zrobić, żeby nie mielił za bardzo. Nie pisałem, ale

    Ja sam mam WD na raspberry pi, wdidle niby ustawione, a i tak
    szedł spać. Zauważyłem, że nie musi być żaden odczyt/zapis,
    wystarczy komunikacja z dyskiem, nawet odczyt SMART.

    Więc mam po prostu proces, który cały czas co 15 sekund
    wywołuje

    /usr/sbin/smartctl -a -d sat /dev/sda >/dev/null

    i z usypiamiem dysku spokój.

    Na pewno sklecisz jakiś skrypt dla Windows ;-)

    I nie wiem, jak w programach Windowsowych, ale w linuksowym
    smartctl jest opcja "-C", która powoduje odpalenie
    testu w trybie captive- czyli trzeba by dysk logicznie
    od systemu odłączyć (wtedy dysk zajmuje się wyłącznie
    testem). Można by i to wypróbować.

    Pisząc na priv zmień domenę na gmail.

  • 6. Data: 2020-12-11 15:20:07
    Od: pueblo <n...@n...pl>

    news:5fd37b83$0$522$65785112@news.neostrada.pl napisałeś/aś:

    > Ja sam mam WD na raspberry pi, wdidle niby ustawione, a i tak
    > szedł spać. Zauważyłem, że nie musi być żaden odczyt/zapis,
    > wystarczy komunikacja z dyskiem, nawet odczyt SMART.

    O! Może autorefresh odczytu smarta da się ustawić w cdinfo i to
    wystarczy.

    > Na pewno sklecisz jakiś skrypt dla Windows ;-)

    Taaa. Jedyny skrypt jaki potrafię sklecić, to jakiś prymitywny bat.
    Nawet przyszło mi do głowy jakieś otwieranie i zamykanie folderu, czy
    pliku txt w pętli.

> [...]
    > testu w trybie captive- czyli trzeba by dysk logicznie
    > od systemu odłączyć (wtedy dysk zajmuje się wyłącznie

    Nic takiego nie zauważyłem, jak na razie.
    Ale - wsadziłem go do obudowy 2.0 i jak na razie przeszedł już 20%
    testu, choć chyba trwa to dłużej. Dziwne, czyżby dysk plus elektronika
    obudowy usb 3, to już było za dużo dla portu 2.0? Poza tym testem, to
    normalnie dawało się go używać R/W itp. w tej obud. 3.0

  • 7. Data: 2020-12-11 22:07:08
    Od: pioruns <w...@w...com>

    On 11/12/2020 14:20, pueblo wrote:
    > Taaa. Jedyny skrypt jaki potrafię sklecić, to jakiś prymitywny bat.
    > Nawet przyszło mi do głowy jakieś otwieranie i zamykanie folderu, czy
    > pliku txt w pętli.

    Taka operacja moze zostac zabuforowana przez Windows - Windows wie, ze
    nie kazal niczego zapisac w folderze czy pliku i pokaze Ci zawartosc z
    buforu RAM, zamiast siegac niepotrzebnie do dysku. Lepiej zrob skrypt
    zapisujacy cos na dysku np

    echo test >>plik.txt
    sleep 15

    i to w petli, Windows zapisy buforuje ale co okreslona ilosc czasu musi
    czyscic bufory (czyli zapisywac na HDD).

    --
    pozdrawiam, pioruns
    _,.-'~'-.,__,.-'~'-.,__,.-'~'-.,__,.

  • 8. Data: 2020-12-12 01:09:37
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2020-12-11, pueblo <n...@n...pl> wrote:
> [...]
    > odczytywał błędnie smart(w większości same zera) i już myślałem że
    > padł. Zmieniłem parkowanie w wdidle na max czyli 300 s., ale to nie

    To też może sugerować problemy z zasilanie, choć takie zachowanie to
    bardziej jak dysk się jeszcze rozkręca - wtedy jest zwykle maksymalny
    prąd.

    > Może wiesz jakie jest standardowy czas dla takich WD? Chciałbym go
    > ustawić na taki, jaki miał fabrycznie. 8 s.?

    Z tego co czytam, long test jest przeprowadzany w czasie gdy dysk
    wykrywa, że nic go nie molestue. Odmontowanie tego dysku od razu go
    usypia?

    --
    Marcin

  • 9. Data: 2020-12-12 01:24:37
    Od: Olaf Frikiov Skiorvensen <B...@i...invalid>

    Wcale nie przypadkiem, dnia 11 Dec 2020 12:34:32 GMT
    doszła do mnie wiadomość <5fd36758$0$508$65785112@news.neostrada.pl>
    od pueblo <n...@n...pl> :
> [...]
    >powyłączełem wszystkie możliwe opcje usypiania urz. usb. Nie pomogło.
    >Czy to znaczy, że z dyskiem coś nie tak? Smart ok, oprócz tego, że to

    O ile mnie pamięć nie myli, to wewnętrzne procedury testowe anuluje utrata zasilania
    lub
    wydanie dyskowi specjalnej komendy, więc obstawiam przerwę w zasilaniu(klasyczne dla
    rozdziamdzianego sprzętu).
    Kupić kieszeń, która nie rozdziamdzia się po kilkudziesięciu podłączeniach
    kabla/dysku to
    może być wyzwanie.

  • 10. Data: 2020-12-12 07:53:50
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Czasem USB i Smart nie chcą współpracować.
    Podłącz ten dysk przez eSata.

    -----