  • 11. Data: 2011-05-21 10:03:15
    Temat: Re: jakość usług telekomunikacyjnych - koncepcja
    Od: wm <...@w...pn>

    > Jeżeli użytkownik składa reklamację i zgłasza problem z łączem - UKE
    > przyjeżdża i zakłada na kabel wchodzący bezpośrednio od operatora
    > minikomputer testujący. W tym czasie (np. 24 godzin użytkownik nie ma
    > prawa go wyjąć z zasilania, z sieci i nie może korzystać z internetu w
    > momencie testu). Testów będzie np. 24, jeden co godzinę.

    zauważmy, że operator oszust może ustawić absolutny priorytet na serwery
    testowe na swoim routerze lub np. napisać skrypt który jeśli tylko
    wykryje próbę pomiarów ustawia priorytet na łącze na którym je się
    wykonuje.

  • 12. Data: 2011-05-21 10:26:33
    Od: crazy bejbi <t...@n...ma.wcale>

    W dniu 2011-05-21 11:40, wm pisze:
    > Problem typu brak szmalu w UKE na te zabawy można rozwiązać jeśli np.
    > operatorzy sami postawią serwery testowe a UKE ogłosi zbiór zasad jakim
    > ma podlegać łącze "do X". Serwerów musiałby być odpowiednio dużo by
    > statystycznie wyniki coś znaczyły.
    >
    > Przy dobrowolny stosowaniu się operatorów do tych zasad klient będzie
    > widział od razu, że operator z którym chce podpisać umowę coś kręci bo go
    > nie stać na ich wdrożenie.
    >
    > Mając odpowiedni program pomiarowy klient będzie nawet mógł sam
    > przeprowadzić pomiary. Oczywiście będą one niedoskonałe ale zawsze będą
> [...]

    1. program pomiarowy jest niewiarygodny (bo uruchamiany na komputerze
    użytkownika i nie wiadomo co jest przy okazji robione na nim i jak jest
    przymulony i czy nie jest podłączony przez router gdzie siła jest
    "bardzo słaba" bo router stoi 2 piętra niżej itp.)

    2. jak będzie program to jeden serwer u operatora nie wystarczy bo
    ziomale będą testować dla zasady co parę minut "żeby sprawdzić". I nie
    ma szans, na wiarygodne wyniki.

    3. musi być podłączony SPRZĘT niezależny i tych "testowań" nie będzie
    wiele, to ani operatorzy nie odczują tego jako "zapychanie sieci
    testerem" i jeden serwer testujący na operatora wystarczy.

    Wojtek

    --
    polecam stronę: www.nartyrowery.pl
    największy sklep ze sprzętem narciarskim i snowboardowym

  • 13. Data: 2011-05-21 10:29:35
    Od: crazy bejbi <t...@n...ma.wcale>

    W dniu 2011-05-21 12:03, wm pisze:

> [...]
    > testowe na swoim routerze lub np. napisać skrypt który jeśli tylko
    > wykryje próbę pomiarów ustawia priorytet na łącze na którym je się

    To się nazywa uryna. Nikt kto ma ponad 300 osób w sieci nie robi
    priorytetów po usługach (bo raczej ma łącza większe niż dsle).

    Inna sprawa, że taki "operator" będzie oszukiwał UKE a nie abonenta -
    UKE (w sensie człowieka, który przyjedzie na testy) grzecznościowo może
    odpalić swojego laptopa i rzucić okiem na działanie internetu ogólnie,
    jak wyjdzie, że test wychodzi super, a strony nie chcą się załadować -
    to raczej MARGINES takich zachowań operatorów.

    Przy pewnej skali kompletnie gra nie warta świeczki.

    Wojtek

  • 14. Data: 2011-05-21 10:30:42
    Od: Icek <i...@d...pl>

> [...]
    > testowe na swoim routerze lub np. napisać skrypt który jeśli tylko
    > wykryje próbę pomiarów ustawia priorytet na łącze na którym je się

    ale wydawało mi się, że w tym temacie już wiadomo kto jest oszust.
    Operator co daje 7,2 Mb/s albo 20Mb/s a łącze nie jest w stanie takiej
    szybkości osiągnąć nigdy. Albo co reklamuje, że 100Mb/s za 50 złotych a
    biedny abonent nie przeczytał drobnego druczku "do 100Mb/s"

    Jeżeli warstwa fizyczna nie daje możliwości to najbardziej zajebisty
    priorytet nic nie da.

    Icek

  • 15. Data: 2011-05-21 10:35:37
    Od: paweł <p...@m...nar.ium>

    W dniu 21.05.2011 09:11, crazy bejbi pisze:
    > Sprzęt pomiarowy:
    >
    > Jeżeli użytkownik składa reklamację i zgłasza problem z łączem - UKE
    > przyjeżdża i zakłada na kabel wchodzący bezpośrednio od operatora
    > minikomputer testujący.

    Rosyjski regulator podobno tak robi. ale raczej w sporach miedzy
    większymi podmiotami niż osiedlowa sieć i klient domowego internetu.
    był u nas wczoraj miły Rosjanin sprzedajacy sondy pomiarowe, i
    opowiadał o tym. jedna jego sonda kosztuje 1000 USD, przez całą
    prezentację nie mogłem pozbyć się myśli że zamiast chodzić po
    operatorach powinien pójść do UKE.
    --
    paweł

  • 16. Data: 2011-05-21 10:41:38
    Od: wm <...@w...pn>

    > Serwery testowe (downaload/upload ftp) wystarczy postawić u
    > kilkudziesięciu operatorów wyższego rzędu w stosunku do operatora
    > badanego - test należy przeprowadzać tam, gdzie wskaże operator (do jego
    > uplinka). Wyeliminuje to kwestie overbookingu - ma być takie pasmo
    > wykupione, żeby operator był pewien, że test przejdzie ok.

    Wygląda na to, że UKE nie ma na to pieniędzy i raczej nie dostanie w
    następnym budżecie.
    Można by zrobić listę kilkudziesięciu serwerów ftp/http w PL i na świecie
    z których aplikacja ściągała by równocześnie pliki i mierzyła sumaryczną
    szybkość z jaką się to udaje.
    Listę serwerów i plików może tworzyć i uaktualniać np. UKE lub KIKE.

    Jeśli tak aplikacja byłaby dostępna dla każdego to klient mógłby
    przeprowadzić sam pomiar i zaprezentować jego wyniki operatorowi.
    Jeśli operator nie reaguje wysyła wydruk z pomiaru do UKE. Tam wyniki są
    zbierane i analizowane. Do operatorów którzy wzbudzają zastrzeżenia
    wysyłamy kontrolę.
    Jeśli taka aplikacja zbierała by inne dane przydatne przy analizie np.
    obciążenie karty sieciowej przed pomiarem, opóźnienia, straty pakietów to
    tym lepiej.

  • 17. Data: 2011-05-21 10:43:09
    Od: wm <...@w...pn>

    No to prawda ale z takimi też trzeba walczyć :) I raczej chyba jednak
    bardziej się liczy możliwość utrzymania takiej operacji w tajemnicy niż
    możliwości techniczne. Bo te odpowiednio sprytny operator zawsze je
    znajdzie...

  • 18. Data: 2011-05-21 11:24:47
    Od: "xarafaxz@[TNIJTA]gmail.com" <xarafaxz@_TNIJTA_gmail.com>

    crazy bejbi wrote:

    > W dniu 2011-05-21 12:03, wm pisze:
    >>
    > To się nazywa uryna. Nikt kto ma ponad 300 osób w sieci nie robi
    > priorytetów po usługach (bo raczej ma łącza większe niż dsle).

    Nie do końca. Jeden z największych dostawców kablowych w USA tak robi, ale
    raczej na plus dla klienta (dodatkowe pasmo powyżej kontraktu dla
    określonych usług, przynajmniej oficjalnie).

  • 19. Data: 2011-05-21 11:47:37
    Od: ziolko <z...@i...pl>

    W dniu 2011-05-21 12:41, wm pisze:

> [...]
    > Jeśli taka aplikacja zbierała by inne dane przydatne przy analizie np.
    > obciążenie karty sieciowej przed pomiarem, opóźnienia, straty pakietów to

    Taki mały torrent -test + iperf ??

  • 20. Data: 2011-05-21 12:16:03
    Od: wm <...@w...pn>

    To nie było by złe. W przypadku publicznych serwerów ftp/http trzeba
    jednak zwrócić uwagę by nie obciążać ich nadmiernie ściąganiem danych za
    co oni muszą płacić z własnej kieszeni...