  • 171. Data: 2010-02-06 20:47:18
    Temat: Re: kradzieżpr?du
    Od: PeJot <P...@o...pl>

    Jarosław Sokołowski pisze:

    > Kocioł gazowy. Kocioł lub piec na olej. Kocioł na...

    Mam kocioł gazowy w mieszkaniu, na koszty nie narzekam. Fakt, że w
    okresie wakacji, gdy nikogo w domu nie ma, nadal płacę "za gotowość"
    dostarczenia gazu.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 172. Data: 2010-02-06 21:00:44
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan PeJot napisał:

    > Mam kocioł gazowy w mieszkaniu, na koszty nie narzekam. Fakt, że w
    > okresie wakacji, gdy nikogo w domu nie ma, nadal płacę "za gotowość"
    > dostarczenia gazu.

    Chyba zostałem źle zrozumiany -- chodziło mi o wszystkie wcześniejsze
    uwagi na temat oszczędzania energii, rozliczania i zmniejszania
    rachunków. Te lokalne na ogół wychodza taniej. Nie tylko dlatego, że
    łatwiej sterować mocą pieca gazowego (nawet zasilającego całą kamienicę)
    niż parametrami jakiegoś wymiennika ciepła z elektrociepłowni.

    --
    Jarek

  • 173. Data: 2010-02-06 21:31:21
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello J,

    Saturday, February 6, 2010, 8:48:25 PM, you wrote:

    > Niestety musi - zimne powietrze trzeba ogrzac.

    Pogóglaj "rekuperacja"...

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 174. Data: 2010-02-06 21:44:49
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 6 Feb 2010 20:13:24 +0000 (UTC), Jarosław Sokołowski wrote:

    >A ciepłe można ochłodzić. To się rekuperator nazywa. Więc nie musi.

    A masz zainstalowany ? W blokowym mieszkaniu ?

    >Ale nawet zwykłe wietrzenie, to wcale nie jest tak wielki wydatek
    >energetyczny jak się wydaje. Powietrze ma małe ciepło właściwe.

    No to swietnie - doplata znikoma :-)

    J.

  • 175. Data: 2010-02-06 21:57:30
    Temat: Re: kradzież prądu
    Od: SP6STZ <z...@v...pl>

    Michal AKA Miki pisze:

    > Informacje, to przyznaje mam z telewizji :)
    > Kiedys widzialem reportaz w tym temacie...
    Ja to słyszałem już kilka lat temu, temat abonamentu ciągle powraca.

    > Czy to znaczy, ze namierzaja? Nie mam pojecia... Ale jak kolega napisal o
    > tych jezdzacych samochodach, to tak mi sie skojarzylo :)
    Owszem istnieją pojazdy ze sprzętem radiopelengacyjnym i do pomiarów
    różnego syfu w eterze (w Polsce też i nawet wiem jak takie wyglądają),
    ale jednak namierzanie odbiorników włożyłbym między bajki, zbyt niepewna
    metoda. Na pewno są sposoby na wyszukiwanie niepłacących abonament,
    myślę że to są bardziej metody administracyjne niż techniczne.
    Świetnie działają plotki w stylu że mogą namierzyć przy pomocy sprzętu itd.
    Trochę mnie wkurza TVP próbując namówić ludzi do płacenia, robią to
    bardzo nieudolnie, jak nie yuppiebełkot w stylu misja publicznej TV bez
    konkretnego wyjaśniania na czym ta misja polega, to znowuż zdejmowanie
    programów z anteny przy jednoczesnym uruchamianiu nowego kanału via
    satelita.
    SP6STZ

  • 176. Data: 2010-02-06 22:00:23
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

    > A masz zainstalowany ? W blokowym mieszkaniu ?

    Nie mam blokowego mieszkania. Ale akurat budynki wielokondygnacyjne,
    to jest to miejsce, gdzie rekuperatory chętnie się stosuje.

    > No to swietnie - doplata znikoma :-)

    Jaka dopłata? Okno może sobie otworzyc każdy. Za darmo.

    --
    Jarek

  • 177. Data: 2010-02-06 22:02:48
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 6 Feb 2010 20:15:41 +0000 (UTC), Jarosław Sokołowski wrote:

    >Nie mierzy ciepła?

    Smiem twierdzic ze cos zblizonego do ciepla mierzy.
    Ale nie interesuja go temperatury na rurach.

    >Bo pomiary z tym związane kosztują więcej niż potencjalne oszczędności.

    same podzielniki to jeszcze nie takie drogie.
    Mozna tylko sprawdzic czy roznice miedzy lokatorami nie sa mniejsze
    :-)

    >A gdyby ktoś sobie wymyślił, że chce mieć nie 18°, a na przykład 9°, to
    >należy go po prostu eksmitować. Nie nadaje się do mieszkania w budynku
    >wielomieszkaniowym.

    Hm, trudno powiedziec. Wyjezdza, wiec zamyka okna i zakreca kaloryfery
    - cos w tym zlego ?

    Owszem, jakby zszedl z temperatura ponizej zera czy okna zostawil
    otwarte na zlosc sasiadom - mozna by pomyslec nad wykwaterowaniem.

    >W jaki sposób mogą coś marnotrawić? System ogrzewania nie dostarcza
    >więcej, niż potrzeba.

    No, jest to jakis pomysl. Swieze powietrze albo ciepelko - wybieraj
    sam.
    Tylko czy to nie bedzie komuna ? :-)

    >A "indywidualne potrzeby" wcale nie sa aż tak
    >bardzo zróżnicowane -- dom mieszkalny to nie zoo, w którym obok siebie
    >mieszka krokodyl i mors.

    Niestety - czlowiek stalocieplny, i miedzy 22 a 18 stopni jest spora
    roznica.

    >Całkowicie uzasadnione (nie wiem co, ale się zgadzam) -- chcieliście
    >podzielników, to je macie. Skumbrie w tomacie. Pstrąg.

    Jak slyszysz to nikt nie chcial. Przyszly "z gory".

    J.

  • 178. Data: 2010-02-06 22:18:22
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

> [...]
    >
    > Owszem, jakby zszedl z temperatura ponizej zera czy okna zostawil
    > otwarte na zlosc sasiadom - mozna by pomyslec nad wykwaterowaniem.

    Wystarczy, że zejdzie poniżej punktu rosy, wtedy niszczy budynek.
    A i bez tego może rozregulować całośc i wychłodzić sąsiadów.
    Izolacja i system ogrzewania nie musi przewidywać takich oszczędnych
    obieżyświatów.

    > No, jest to jakis pomysl. Swieze powietrze albo ciepelko - wybieraj
    > sam.

    Można jeszcze wybrać ciepło i świeże powietrze (tyle wentylacji, ile
    potrzeba).

    > Tylko czy to nie bedzie komuna ? :-)

    Nie.

    --
    Jarek

  • 179. Data: 2010-02-07 00:00:15
    Od: Maciek <m...@p...com>

    Użytkownik Jarosław Sokołowski napisał:

    > Całkowicie uzasadnione (nie wiem co, ale się zgadzam) -- chcieliście
    > podzielników, to je macie. Skumbrie w tomacie. Pstrąg.

    Mimo wszystko - podzielnik pozwala na większe obciążenie lokatorów,
    którzy w innej sytuacji mają w głębokim poważaniu zużycie energii i
    grzeją przy jednocześnie otwartych oknach. Taki element dyscyplinujący,
    który w wielorodzinnym budownictwie po prostu musi istnieć. Wody też na
    ogół nikt nie potrzebuje dużo więcej, niż inni a jednak wprowadzenie
    wodomierzy znacznie obniżyło zużycie. Jakoś te krany dało się naprawić i
    zakręca się wodę przy myciu zębów na przykład. Jak ktoś chce więcej, to
    i więcej płaci. Chyba w sumie o to w tym wszystkim chodzi, bo stałe
    koszty i tak muszą istnieć - przy ogrzewaniu choćby tylko za klatki
    schodowe i piwnice.
    Maciek

  • 180. Data: 2010-02-07 00:22:56
    Temat: Re: kradzieżpršdu
    Od: Maciek <m...@p...com>

    > A jak się nie przekręci, to "na trójce" zawsze grzeją tak samo?
    > W takim razie przepłacacie pewnie ze 30% -- człowiek nie jest
    > w stanie tego ręcznie dobrze poustawiać (albo mu się nie chce).

    Nie, to jest termostat, więc reguluje temperaturę ale nie da się tak po
    prostu napisać, że "3", to 20 stopni w środku pokoju, bo on reguluje na
    podstawie tego, co opływa głowicę termostatu. Stąd silna zależność od
    warunków obiegu powietrza wokół. Trzeba obserwować i potem już masz
    najwygodniejszą temperaturę.

    > Tu jest właśnie ten problem, że jest słabo sprzęgnięty z powietrzem.

    Lepsze sprzęgniecie z powietrzem pomieszczenia można by osiągnąć przy
    wyciągnięciu czujnika gdzieś poza urządzenie a dla podzielnika to nie
    jest zdrowe, bo aż by kusiło do kombinowania z jego pozycją. To jest
    jakiś kompromis. Trzeba to zrobić tak, żeby było jak najlepiej ale
    niewielkim kosztem.
    widziałem prawdziwe ciepłomierze w biurach wynajmowanych przez różne
    firmy w jednym budynku. Na każdym kaloryferze wisiał mocno rozbudowany
    zawór z wyświetlaczem i dodatkowo podłączony do prądu. Według słów pani
    pracujacej w biurze to cudo samo odkręca ogrzewanie przed ich przyjściem
    a poza tym dokładnie wylicza ile tego ciepła wyciągnęły z obiegu. To już
    był hardcore - nie do zastosowania w bloku. Nie pytałem o koszty stałe
    ale z pewnością istnieją.

    > Wcześniej wykryje dużo większy spadek temperatury powietrza. I to lokalny
    > spadek koło okna, bo pod drugą ścianą aż tak się nie ochłodzi. Jest bardzo
    > prawdopodobne, że taki podzielnik potwornie zawyży wskazania.

    No nie bardzo. Większy spadek temperatury powietrza będzie ale on nie ma
    znaczenia dla podzielnika. On mierzy temperaturę kaloryfera a powietrze
    mierzy dla porównania, żeby go nie oszukiwać tzw. korkiem cieplnym.
    Temperatura pomieszczenia jest najważniejsza dla termostatu.

    > Jeszcze trzeba poczekać kilkadziesiąt minut na wychłodzenie grzejnika.
    > Trochę to kłopotliwe.

    Nie trzeba, aż tak źle nie jest. Mi nie chodzi o zatrzymanie naliczania
    wskazań, tylko o wietrzenie z jak najmniejszym wpływem na podwyższenie
    wskazań.

    > Da się. W dobrym kaloryferze linia podziału jest pozioma, nie pionowa.
    > Górna część żeberek jest ciepła, dolna chłodna. Napływająca powoli
    > od góry ciepła lżejsza woda nie miesza się z cięższą zimną. Powstałe
    > różnice ciśnień hydrostatycznych potrafią ustabilizować granicę na
    > stałej wysokości.

    W dobrym. Znam różnicę między ciepłą górą a zimnym dołem - to jest
    fizyka. W końcu rury są też w ten sposób doprowadzone do grzejnika.
    Istotne jest, żeby od lewej do prawej nie było zbyt dużej różnicy, bo
    dłużej nagrzewa pomieszczenie, jeżeli ma mniej dostępnych żeberek a
    podzielnik liczy jak długo grzało. Co zrobić, żeby był jak najbardziej
    zbliżony do dobrego, to już napisałem. Trzeba zadbać, żeby powolny opływ
    wody nie był tłumiony przez osady szlamu, jakie się naniosły przez 40
    lat używania.
    U mnie mimo wszystko piersze żeberka są lekko cieplejsze, niż ostatnie.
    Lekko, co oznacza niewielką różnicę temperatury. To nie jest tak, że
    pierwsze (od zaworu) parzą a ostatnie są letnie. Różnica jest. Prawdziwe
    cuda są przy zapowietrzonych ale to już inna bajka.