  • 1. Data: 2024-01-08 03:11:06
    Temat: ktoś tu zna RTC DS1678 ?
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    Ostatnio mi się przytrafiła przykra wpadka z nim i potrzebuję wsparcia
    duchowego. Tudzież informacji.

  • 2. Data: 2024-01-08 13:52:12
    Temat: Re: ktoś tu zna RTC DS1678 ?
    Od: Adam Górski <g...@w...pl>

    W dniu 08.01.2024 o 03:11, sundayman pisze:
    > Ostatnio mi się przytrafiła przykra wpadka z nim i potrzebuję wsparcia
    > duchowego. Tudzież informacji.

    Pytaj.

    Co do wsparcia duchowego.... "Na pewno dasz radę" , "całe życie przed
    Tobą" , "Nie marnuj życia dla jednego scalaka" , "On nie jest tego wart..."

    Pozdrawiam

    Adam Górski

  • 3. Data: 2024-01-09 02:20:27
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    > Co do wsparcia duchowego.... "Na pewno dasz radę" , "całe życie przed
    > Tobą" , "Nie marnuj życia dla jednego scalaka" , "On nie jest tego wart..."

    Taaa...

    No więc po wyprodukowaniu 800 szt. dynksa zawierającego ten RTC ujawnił
    się ciekawy (tfu) problem.

    Otóż - urządź napędzany baterią CR2032, możliwie najlepszą jaką można
    kupić ( zawsze w TME brałem Vartę ). Jest to sterownik, który docelowo
    jest montowany "w terenie" i tam zasilany z czego tam mają.

    Ale wychodząc ode mnie miał ustawianą datę, czas itp. Oraz włączany MIP
    - czyli rejestrację otworzenia obudowy za pomocą kontaktrona. Takie
    zabezpieczenie - dlatego też wybrałem kiedyś ten układ bo ma to jako
    jedyny chyba. I może dlatego jest w chuj drogi...

    No i dataszicie stoi jak byk, że Vbat (oscylator on) pobiera to max.
    500nA. Napisane też, że jak jest Vcc większe niż Vbat to przechodzi na
    zasilanie z tego Vcc. U mnie jest zasilanie 5V więc niby OK.

    Nigdy nie mierzyłem ile toto faktycznie pobiera, bo nawet nie miałem
    bardzo czym te 500nA zmierzyć. Poza tym wszystko było OK.
    Aparaty po powieszeniu w terenie działały średnio 4 lata. Potem bateria
    padała. Znaczy ona tam jest tylko do czasu i nie wpływa na działanie,
    ale to mniejsza.

    Ostatnio zdarzyło się, że dostałem na aktualizację firmware urządzenia,
    które leżały dłużej niż zwykle na półce. Na przykład 10 mcy.
    Włączam - a tu bateria rozładowana ! Trafiam na taki jeden, potem drugi.

    Myślę sobie - nosz kurwa mać. Najpierw pomyślałem, że może lewe baterie.
    Ale - teraz mam pikoampreomierz Keithleya i pomierzyłem.
    No i chuj mnie strzelił. Wychodzi mi tak (prąd pobierany z baterii CR2032) :

    przy braku zasilania Vcc - pobór 26,8uA ( włączony MIP ), albo 25uA (
    wyłączony MIP).

    Przy obecności Vcc - 5.5uA (włączony MIP ) albo 900nA ( wyłączony MIP ).

    Czyli te 900nA ( miało być 300 typowo ?? ) to jest kiedy jest Vcc. I MIP
    wyłączone. A jak leży na półce to wpierdala prawie 27uA !

    Ergo - jak już wisi dynks powieszony docelowo - to z bogiem sprawa.
    Bateria trzyma parę lat. Ale jak leży w magazynie to po roku niecały
    chuj bombki strzela.

    No kurwa mać. Czy ja nie umiem tego dataszita przeczytać, że tego nie
    wiedziałem - czy o co kaman ??

    Druga sprawa:

    W przyszłości oczywiście to zmienię. Dam inny RTC ( ten MIP już mam w
    dudzie ) itp itd.
    No ale te nadal leżące urządzenia musiałem ratować - wymieniłem baterie,
    i dałem taki pasek, który trzeba wyciągnąć po zainstalowaniu i
    podłączeniu. Kurwa jak w chińskim pilocie.

    Ale tu jest nowa niespodzianka.
    Ten jebany DS1678 jak nie ma podłączonej baterii a jest Vcc - to kurwa
    nie działa jak należy. To niby jest napisane :

    "If a battery or other energy source is not used, VBAT should be
    connected directly to ground"

    Czyli jest taki cyrk, że jak bateria jest "nie aktywowana" a urządzenie
    jest podłączone (np. do testów ) to nie można poprawnie ustawić czasu.
    Wcześniej się tym nie przejmowałem, bo przecież nie przyszło mi do łba,
    że będę musiał oddawać sprzęt bez podłączonej baterii.

    W sumie zostało mi tych urządzeń do oddania kilkadziesiąt, więc jebał to
    pies.

    Ale - czy to ja coś zjebałem, czy oni tą dokumentację - czy co ?
    To mnie interesuje.

    Ten Keithley 485, którym mierzę może nie jest super dokładny - może
    powiedzmy jak mi wychodzi 900nA to tam jest faktycznie te 400, które
    powinny być.
    No ale dlaczego te chuje nie napisały, że to jest pobór przy obecności Vcc ?

  • 4. Data: 2024-01-09 02:27:13
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    W dniu 2024-01-09 o 02:20, sundayman pisze:

    > urządź napędzany baterią CR203

    znaczy ten RTC tą baterią tylko. Cały urządź ma swoje zasilanie
    oczywiście :)

  • 5. Data: 2024-01-09 06:56:47
    Od: Dariusz Dorochowicz <_...@w...com>

    W dniu 09.01.2024 o 02:20, sundayman pisze:

> [...]
    >

    > Czyli te 900nA ( miało być 300 typowo ?? ) to jest kiedy jest Vcc. I MIP
    > wyłączone. A jak leży na półce to wpierdala prawie 27uA !

    A wiesz, miałem niedawno partię trochę innych układów RTC, i to samo.
    Mniej więcej tak samo powinien brać poniżej 1uA, a brał koło 25. Wymiana
    układu na taki z innej partii pomogła. Te układy wyglądały nieco
    inaczej, jakby lakierowane były czy coś. Po prawdzie to nawet nie wiem
    jak się poza tym zachowywały, u mnie test poboru prądu z baterii jest
    robiony rutynowo jako jeden z pierwszych - przy tych wartościach
    wystarczy zwykły multimetr (u mnie więcej prądu z baterii idzie, właśnie
    tak koło 20uA jak jest OK, wiec już coś widać).

    Pozdrawiam

    DD

  • 6. Data: 2024-01-09 07:00:15
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    > A wiesz, miałem niedawno partię trochę innych układów RTC, i to samo.
    > Mniej więcej tak samo powinien brać poniżej 1uA, a brał koło 25. Wymiana
    > układu na taki z innej partii pomogła.

    Mało pocieszające. Kupowałem zawsze wyłącznie albo w Farnellu albo w
    RS-components. Żadnych dziwnych handlarzy. Ale dzięki za info.
    Wezmę to pod uwagę na przyszłość, jakiś test dodam po montażu czy coś...

  • 7. Data: 2024-01-09 11:30:56
    Od: Adam Górski <g...@w...pl>

    A jak powyciągasz wszystkie kondensatory blokujące na zasilaniu ?

    Pozdrawiam

    Adam Górski

  • 8. Data: 2024-01-09 14:03:08
    Od: Adam Górski <g...@w...pl>

    Zapytam inaczej.

    Czy możesz wkleić kawałek schematu ?

    Pozdrawiam

    Adam Górski

  • 9. Data: 2024-01-11 05:27:31
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    W dniu 2024-01-09 o 14:03, Adam Górski pisze:
    > Zapytam inaczej.
    >
    > Czy możesz wkleić kawałek schematu ?

    https://ibb.co/xfwhbNv

    Nic nie ma tu odkrywczego.
    Bateria jest włączona pomiędzy BAT VOLT a GND ( jest na płytce gniazdo
    CR2032 ). Oczywiście tuż obok DS1678A, wszystko prosto i bez komplikacji.

    K1 to kontaktron, który jest normalnie zwarty przez magnes na płycie
    czołowej urządzenia. Jak się ją otwiera, magnes rozwiera kontaktron i
    mamy zapisane zdarzenie w DS1678.

    Magistrala I2C do atmegi 2561, VCC do ogólnego zasilania 5V.

    Część zblurrowana to elementy, które były przewidziane do zastąpienia
    baterii akumulatorem - nie montowane nigdy bo nie został to
    przetestowane. Czyli tego po prostu nie ma.

    Nie wydaje mnie się, żebyśmy tu coś odkryli...
    Zwłaszcza, że kiedy VCC jest obecne no to prąd spada do tych kilkuset nA
    ( przy wyłączonym MIP ).

  • 10. Data: 2024-01-11 05:35:10
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    W dniu 2024-01-09 o 11:30, Adam Górski pisze:
    > A jak powyciągasz wszystkie kondensatory blokujące na zasilaniu ?

    No nie mogę tego zrobić przecież, bo one są na zasilaniu całej płytki.
    Więc to bez sensu.
    Poza tym - nic nie ma przecież w dataszicie, że trzeba jakieś cuda
    robić. Chociaż może być ciekawe sprawdzić - dać zasilanie do DS1678
    przez diodę. Ale jakby to miało coś zmienić to dopiero byłby cyrk.

    Ale sprawdzę niedługo. Albo inaczej - odłączę pin VCC w ogóle i
    zobaczymy czy to coś zmienia na samej baterii.