  • 1. Data: 2024-01-08 13:58:53
    Temat: roj dronow
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    No i kolejne pokazy noworoczne z wielu dronow, zamiast fajerwerków.

    Jak oni robią pozycjonowanie?
    GPS taki dokładny, INS, czy jakis inny pomysł?

    J.

  • 2. Data: 2024-01-08 14:41:42
    Temat: Re: roj dronow
    Od: Ghost <g...@h...net>

    W dniu 08.01.2024 o 13:58, J.F pisze:

    > No i kolejne pokazy noworoczne z wielu dronow, zamiast fajerwerków.
    >
    > Jak oni robią pozycjonowanie?
    > GPS taki dokładny, INS, czy jakis inny pomysł?
    >
    > J.

    drony - nawet tanie - stabilizuja poziome polozenie wg obrazu kamery
    skierowanej w dol

    w przypadku pokazu roju istotne jest tylko zeby ich wzgledne polozenie
    bylo ok

  • 3. Data: 2024-01-08 15:08:15
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 8 Jan 2024 14:41:42 +0100, Ghost wrote:

    > drony - nawet tanie - stabilizuja poziome polozenie wg obrazu kamery
    > skierowanej w dol

    Jest to jakis pomysł, ale te pokazy w nocy są.
    A pod dronem inne drony, ze światełkami.

    > w przypadku pokazu roju istotne jest tylko zeby ich wzgledne polozenie
    > bylo ok

    Owszem, ale jakos trzeba określic to położenie ...

    J.

  • 4. Data: 2024-01-08 15:08:51
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 08/01/2024 13:58, J.F wrote:
    > Jak oni robią pozycjonowanie?

    Na pokazie, na którym byłem pół roku temu mieli najmniej 2 kamery. Jedna
    była na froncie i tą widziałem z bliska, wyglądała na bardzo drogą.
    Druga była z boku, na skale (pokaz był nad wodą) i tą widziałem tylko z
    daleka, ale wygladała podobnie, krecił się przy niej technik z tej
    ekipy. Nie wiem czy służyły do nagrywania pokazu, ale nie wyglądały na
    kamery do tego celu, choć to nie jest argument.

    Wiec może mają jakiś feedback optyczny.

    W dokumecie który czytałem kilka lat temu była wzmianka, że jedym z
    systemów (ale czy stosowanym?) było miganie w paśmie IR w sposób który
    umożliwiał jednoznacze identyfikowanie tego na kamerze i określenie
    która z kropek to który dron. Nie wiem, czy taki system jest stosowany,
    mowiono o kamerach potrafiących rejestrować setki ramek/s.

    Dodatkowo, mam wrażenie, że wiele "figur" miało sztucznie zrobione
    przejscia w taki spoób, aby drony nie znalazły się nagle w 1 punkcie. To
    czasami wyglądało nawet dziwacznie, przejścia miały jakieś "wygibasy"
    które, być może, były potrzebne aby drony były widoczne bardziej
    rozproszone, oglądane przez kamery.

    Więc: nie wiem, ale coś mi się zdaje że dało by radę na kamerach, choć
    pewnie drogich.

    A, i jeszcze: nawet jak częśc dronów gasła, to widać było światło na
    granicy percepcji. Być może bliskie IR... nie miałem czym sprawdzić,
    telefon nie robił fokusa i był oślepiony pasmem widzialnym.

  • 5. Data: 2024-01-08 20:54:02
    Od: Ghost <g...@h...net>

    W dniu 08.01.2024 o 15:08, J.F pisze:

    > Jest to jakis pomysł, ale te pokazy w nocy są.
    > A pod dronem inne drony, ze światełkami.

    i bardzo dobrze

    > Owszem, ale jakos trzeba określic to położenie ...

    no kamerami najprosciej

  • 6. Data: 2024-01-09 00:21:55
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2024-01-08, J.F <j...@p...onet.pl> wrote:

    > No i kolejne pokazy noworoczne z wielu dronow, zamiast fajerwerków.
    >
    > Jak oni robią pozycjonowanie?
    > GPS taki dokładny, INS, czy jakis inny pomysł?

    Pytanie czy ten GPS na pewno musi być aż tak dokładny. Z dołu to jeden
    dron na drugim, ale w powietrzu to te drony moga byc od siebie na
    kilkanaście metrów.

    A jeśli nie GPS, to może jest parę dronów przywodczych a reszta określa
    swoją pozycję wobec nich? Lub wręcz jest jakiś statyczny punkt (kilka)
    orientacji na ziemi?

    --
    Marcin

  • 7. Data: 2024-01-09 01:30:40
    Od: a a <m...@g...com>

    On Monday 8 January 2024 at 13:58:55 UTC+1, J.F wrote:
    > No i kolejne pokazy noworoczne z wielu dronow, zamiast fajerwerków.
    >
    > Jak oni robią pozycjonowanie?
    > GPS taki dokładny, INS, czy jakis inny pomysł?
    >
    > J.

    RTK GPS ma dokladnośc do 2 cm
    i Chinczyk robi pokazy figur i animacji barwnych 3D na niebie z użyciem 1000 dronów
    jednocześnie

  • 8. Data: 2024-01-09 11:08:12
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 8 Jan 2024 16:30:40 -0800 (PST), a a wrote:

    > RTK GPS ma dokladnośc do 2 cm

    Srednio w to wierzę w czasie lotu ... ale może.

    > i Chinczyk robi pokazy figur i animacji barwnych 3D na niebie z użyciem 1000 dronów
    jednocześnie

    No, pierwszy był chyba Intel, moze nie 1000, ale pare setek.

    J.

  • 9. Data: 2024-01-09 11:56:40
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 8 Jan 2024 15:08:51 +0100, heby wrote:

> [...]
    > ekipy. Nie wiem czy służyły do nagrywania pokazu, ale nie wyglądały na
    > kamery do tego celu, choć to nie jest argument.

    Jest to jakis pomysł, ale troche słaby mi się wydaje.

> [...]
    > która z kropek to który dron. Nie wiem, czy taki system jest stosowany,
    > mowiono o kamerach potrafiących rejestrować setki ramek/s.

    Przy odpowiedniej synchronizacji moze by się dało jeden bit na ramke
    ..

> [...]
    > czasami wyglądało nawet dziwacznie, przejścia miały jakieś "wygibasy"
    > które, być może, były potrzebne aby drony były widoczne bardziej

    A to swoją drogą, warto chocby z uwagi na mozliwe kolizje dronów.

> [...]
    > granicy percepcji. Być może bliskie IR... nie miałem czym sprawdzić,
    > telefon nie robił fokusa i był oślepiony pasmem widzialnym.

    Teraz mamy optyke opanowaną gdzies do 1600nm, nie wiem czy kamery też
    są takie robione ... są

    https://www.edmundoptics.com/p/nir-ccd-usb-2-camera/
    29505/

    J.

  • 10. Data: 2024-01-09 19:00:02
    Od: Ghost <g...@h...net>

    W dniu 09.01.2024 o 11:08, J.F pisze:

    > Srednio w to wierzę w czasie lotu ... ale może.

    Obrazki sa raczej stabilne.