  • 1. Data: 2009-04-02 18:24:05
    Temat: materiały przepuszczalne na przód kolektora słonecznego
    Od: GregZorbaEmmanuelYork <f...@a...cy_ROT13>

    Szkło budowlane (hartowane) 86 --- 93%
    Teflon poliwęglowy 96,0%

    z danych które przytoczyłem widać że szło ma różną przepuszczalność, ale
    nie potrafię znaleźć jakie gatunki jaką, generalnie fajnie by było gdyby
    podane było całe widmo, ma ktoś coś w zasobach?

    Andrzej

  • 2. Data: 2009-04-02 18:32:26
    Od: "Krzysztof Tabaczynski" <k...@w...pl>

    Użytkownik "GregZorbaEmmanuelYork" <f...@a...cy_ROT13> napisał w wiadomości
> [...]
    > nie potrafię znaleźć jakie gatunki jaką, generalnie fajnie by było gdyby
    > podane było całe widmo, ma ktoś coś w zasobach?

    Co to jest "Teflon poliwęglowy"?

    Pozdrowienia. Krzysztof z Tychów.
    Nie każdy Żywiec to piwo...

  • 3. Data: 2009-04-02 18:55:44
    Od: GregZorbaEmmanuelYork <f...@a...cy_ROT13>

    Krzysztof Tabaczynski pisze:

    > Co to jest "Teflon poliwęglowy"?

    mnie sie nie pytaj, nie bij, zrozum i wytłumacz - źródło ->
    http://www.cire.pl/publikacje/300lattemu.pdf

    Andrzej

  • 4. Data: 2009-04-02 20:31:49
    Od: "kogutek" <k...@o...pl>

> [...]
    > nie potrafię znaleźć jakie gatunki jaką, generalnie fajnie by było gdyby
    > podane było całe widmo, ma ktoś coś w zasobach?

    Niedawno w tv na jakimś programie popularno naukowym pokazywali zbudowaną w
    stanach ogromną elektrownie słoneczną. Żadnych izolacji. Tylko kilometry rur na
    które promienie kierowane są zwierciadłami zrobionymi ze zwykłej, pokrytej
    jakimś tanim i błyszczącym materiałem, blachy. Na pytanie do konstruktora " ale
    jaką to ma sprawność jak to taka tandeta" ten odpowiedział "jak paliwo jest
    darmo to jak już ma jakąś sprawność to jest zysk". I to była odpowiedz mądrego
    człowieka. Głupich się bajeruje ze jeden kolektor jest o 0,3% lepszy od
    konkurencyjnego bo zastosowano w nim cudowną szybkę. Nigdy nie liczy się jakie
    coś jest dobre, liczy się stosunek jakości do ceny. Jeśli idzie o wykorzystanie
    słońca do grzania wody to beczka pomalowana na czarno ma najlepszy stosunek
    jakości do ceny.

  • 5. Data: 2009-04-03 07:53:06
    Od: GregZorbaEmmanuelYork <f...@a...cy_ROT13>

    kogutek pisze:

> [...]
    > słońca do grzania wody to beczka pomalowana na czarno ma najlepszy stosunek

    W pełni sie zgadzam, a porównywanie kolektorów to zasada tzw "ogólnej
    ogólności", gdzie nie wiadomo co z czym i w jakich warunkach,
    prawdziwych testów nie ma.

    Ale to nie do tego mi potrzebne, muszę badać zjawisko przez szybę, a
    oryginał sie stłukł i nowy kosztuje kupę siana. Z porównań wyszło że
    podobnymi szybami są szyby na budowę nowoczesnych akwariów i kawałek
    stłuczonej szyby z kolektora, i tu te szyby na kolektory wygrywają, bo
    są cieńsze, szybka miała w oryginale 3mm. Poszukuje więc widma
    przepuszczalności, bo wtedy będę mógł skorygować wskazania przyrządu.

    Andrzej

  • 6. Data: 2009-04-03 17:07:04
    Od: "olob kowalski" <b...@W...gazeta.pl>

    GregZorbaEmmanuelYork <f...@a...cy_ROT13> napisał(a):

> [...]
    > są cieńsze, szybka miała w oryginale 3mm. Poszukuje więc widma
    > przepuszczalności, bo wtedy będę mógł skorygować wskazania przyrządu.

    zamiast cudować z widmami mozna zrobić taki eksperyment
    wziąć dwie soczewki nad jednym ustawić szybkę oryginał nad drugim inną obie
    soczewki ustawić pod tym samym kątem do słońca tak aby skupiały taki sam
    promień po czym pod skupiony promień podłozyć dokładne termometry
    elektroniczne po róznicy temperatur mozna będzie poznać która szyba
    przepuszcza więcej a która mniej promieniowania słonecznego
    chyba jakoś tak?

  • 7. Data: 2009-04-03 19:20:36
    Od: "Krzysztof Tabaczynski" <k...@w...pl>

    Użytkownik "olob kowalski" <b...@W...gazeta.pl> napisał w wiadomości
> [...]

    A w Wikipedii piszą, że poliwęglan ma przepuszczalność
    światła 90% +-1%...

  • 8. Data: 2009-04-03 20:04:25
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 02 Apr 2009 22:31:49 +0200, kogutek wrote:
> [...]
    >słońca do grzania wody to beczka pomalowana na czarno ma najlepszy stosunek

    A ile litrow dziennie potrafi podgrzac i do jakiej temperatury ?

    Podobnie sprawnosc .. jesli i tak musisz czyms przykryc, to mzoe warto
    wydac 10% wiecej a uzyskac 20% wiecej ? Czyli w praktyce wydac mniej,
    bo mniej[sze] paneli wystarczy.

    P.S. A ta elektrownia wcale nie ma takiej malej sprawnosci. Calkiem
    sensowny projekt. Spytaj sie konstruktora czemu tak zrobil, a nie
    postawil czarnych beczek ze zlomu ..

    J.

  • 9. Data: 2009-04-03 23:59:21
    Od: Jaroslaw Berezowski <p...@g...pl>

    Moze cos takiego? http://en.wikipedia.org/wiki/Borosilicate_glass

    --
    Jaroslaw "Jaros" Berezowski

  • 10. Data: 2009-04-04 08:38:40
    Od: bynio <n...@w...pl>

    Przepuszczalność materiałów transparentnych czy przezroczystych jest
    podawana i korygowana
    głównie do zakresu widma światła widzialnego.
    w Twoim zastosowaniu jeszcze ważniejszy jest parametr
    przepuszczalności całego widma podczerwieni.
    w tym kryterium mieszczą sie odmiany szkła tzw. beztlenkowego czyli o
    mozliwie niskiej zawartości
    tlenku żelaza, który jest główną barierą dla podczerwieni.
    W kraju takie szkło produkowała kiedyś tylko jedna huta.
    Zadzwoń do nich i spytaj.

    http://www.hso.com.pl/index.php?co=szklo_solarne&kat
    =szklo_plaskie