  • 1. Data: 2024-01-12 23:48:29
    Temat: mobywatel - zatrudniają debili
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Witajcie.

    Następny debilizm na rządowych stronach.
    Przez mObywatekl czy inne podobne wejście na domenę gov.pl jest formatka do
    wypełnienia na okolicznośćzbycia pojazdu.

    Jeśli wybierze się opcję "firma lub instytucja", to trzeba z palca wpisać
    nazwę firmy oraz REGON.

    Od kilkunastu lat w znakomitej większości (jeśli nie we wszystkich)
    programów wpisuje wię wyłącznie NIP, pozostałe dane są pobierane z baz GUS
    czy VIES.
    Jeśli na jeden nr NIP są zarejestrowane dwie lub więcej działalności, to
    dokonuje się kolejnego wyboru.
    Natomiast jeśli wyszukiwarka nie znajdzie, to wtedy (lub na życzenie) można
    dane wpisać/wyedytować ręcznie.
    Praktycznie nikt nie posługuje się numerem REGON.

    Kolejno: trzeba ręcznie wpisać miejscowość (bo znów: nie potrafi pobrać).
    No i tu mamy kolejne kuriozum:
    Przykładowo sama "Warszawa" nie wystarczy, bo mamy do wyboru chyba
    kilkadziesiąt opcji typu "Warszawa-Wawer", "Warszawa-WesołA",
    "Warszawa-Mokotów" itd, itp.

    Czyli trzeba robić doktoraty z geografii.
    A są bazy danych, gdzie po wpisaniu numeru pocztowego podpowiada się
    prawidłowo nazwa tego czegoś-tam.
    A jak już się wybierze jakąś opcję, to i tak trzeba dalej z palca wpisywać
    resztę adresu.

    Siedzę w oprogramowaniu (głównie dla firm) od początku lat 90-tych, ale
    takich debilizmów, utrudnień i różnych niejasności co na stronach rządowych
    to przez te kilkadziesiąt lat nie widziałem.
    Mam na myśli różne e-puapy, m-obywatele i e-zusy.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 2. Data: 2024-01-13 00:02:28
    Temat: Re: mobywatel - zatrudniają debili
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 12.01.2024 o 23:48, Adam pisze:
> [...]
    > to przez te kilkadziesiąt lat nie widziałem.
    > Mam na myśli różne e-puapy, m-obywatele i e-zusy.

    Można mnożyć, np. podaj PESEL, a poniżej podaj datę urodzenia.

    Robert

  • 3. Data: 2024-01-13 20:05:59
    Od: PD <p...@g...pl>

    W dniu 12.01.2024 o 23:48, Adam pisze:

    > Przykładowo sama "Warszawa" nie wystarczy, bo mamy do wyboru chyba
    > kilkadziesiąt opcji typu "Warszawa-Wawer", "Warszawa-WesołA",
    > "Warszawa-Mokotów" itd, itp.
    Akurat z Wesołą to zrozumiałe jak ktoś w informacji przestrzennej
    siedzi. X lat temu wcielono Wesołą do Warszawy i nazwy ulic dublują się
    z Warszawskimi. W bazie teryt zdublowane ulice mają ten sam kod ULIC.
    Ul. Mickiewicza, zarówno w Warszawie jak i w Wesołej (czyli też w
    Warszawie) mają ten sam kod ULIC = 12740, choć geograficznie znajdują
    się gdzie indziej.

    Na etapie tworzenia bazy teryt przyjęto, że jeden kod ULIC jest
    przypisany do jednej nazwy ulicy, bez względu gdzie ta ulica jest. Życie
    zweryfikowało to założenie przypadkami jak wyżej. Czasami, gdzie ta
    ulica się znajduje jest istotne.

    Swoją drogą ciekawe, dlaczego nie poprawiono tego, nadając dublującym
    się ulicom w Warszawie i w Wesołej różnych kodów ULIC. Dla naszego
    przypadku ul. Mickiewicza istnieje w Polsce kilka gmin w których mają
    inny kod, konkretnie 32579 != 12740

    Można sobie popatrzeć na to:
    https://eteryt.stat.gov.pl/eTeryt/rejestr_teryt/udos
    tepnianie_danych/baza_teryt/uzytkownicy_indywidualni
    /wyszukiwanie

    Jak jest jakiś początkujący Gisowiec, który tego nie wie, można go na
    tym w jakiś krzywy raport wkręcić ;)

    PD

  • 4. Data: 2024-01-13 22:22:48
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 13 Jan 2024 20:05:59 +0100, PD napisał(a):

> [...]
    >
    > Można sobie popatrzeć na to:
    > https://eteryt.stat.gov.pl/eTeryt/rejestr_teryt/udos
    tepnianie_danych/baza_teryt/uzytkownicy_indywidualni

    Error 403

    Prawidłowo:
    https://eteryt.stat.gov.pl/eTeryt/rejestr_teryt/udos
    tepnianie_danych/baza_teryt/uzytkownicy_indywidualni
    /wyszukiwanie/wyszukiwanie.aspx?

    > Jak jest jakiś początkujący Gisowiec, który tego nie wie, można go na
    > tym w jakiś krzywy raport wkręcić ;)

    Mało gdzie się podaje tak dokładne dane, jak gmina.
    Nie wiem, po co to jest potrzebne na okolioczność wyrejestrowania pojazdu.
    Przecież wystarczy kod pocztowy.

    Przykładowo:
    Warszawa (okolice Środmieścia) dla Jana Pawła II mają kody pocztowe
    00-nnn, natomiast jeśli kody dla Jana Pawła II są 05-nnn, to jest
    Warszawa-Wesoła.

    Wiem to, bo znajomi przy Jana Pawła II w Wesołej czasami mają problem - ich
    klienci trafiają do Warszawy, jeśli słuchają nawigacji googla. Automapa
    pyta, o którą ulicę chodzi.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 5. Data: 2024-01-13 22:35:43
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@g...net>

    Adam <a...@p...onet.pl> napisał(a):
> [...]
    > Wiem to, bo znajomi przy Jana Pawła II w Wesołej czasami mają problem -
    > ich klienci trafiają do Warszawy, jeśli słuchają nawigacji googla.

    Taki sam problem w Wesołej mają z ulicą Warszawską, która jest też w
    Ursusie.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    https://www.grzegorz.net/

  • 6. Data: 2024-01-13 22:49:36
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    sobota, 13 stycznia 2024 o 22:35:44 UTC+1 Grzegorz Niemirowski napisał(a):
    > Taki sam problem w Wesołej mają z ulicą Warszawską, która jest też w
    > Ursusie.

    W Gdańsku jest Gdańska.
    Tzn. w obecnym Gdańsku, kiedyś to było Brzeźno ;>
    W Wesołej jest ul. Jana Pawła II, w Warszawie "właściwej"
    aleja - ciekawe, czy gugiel rozróżnia.
    I ciekawe, czemu nie zmieniono tej Warszawskiej.
    Ale lepszy problem był jak po powojennym powiększeniu
    Warszawy znalazło się w niej kilka(naście?) ulic stalina.
    A było to chyba przed 1953...

  • 7. Data: 2024-01-16 10:44:34
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 13 Jan 2024 20:05:59 +0100, PD wrote:

> [...]
    > przypisany do jednej nazwy ulicy, bez względu gdzie ta ulica jest. Życie
    > zweryfikowało to założenie przypadkami jak wyżej. Czasami, gdzie ta

    Ale to chyba bez znaczenia, bo ludzie sie posługuja nazwami, a nie
    kodami. I po wchłonięciu ulica Mickiewicza ... no trzeba wyjasniac, o
    którą chodzi.

> [...]

    /wyszukiwanie

    > Jak jest jakiś początkujący Gisowiec, który tego nie wie, można go na

    403 Forbidden

    Moze to
    https://eteryt.stat.gov.pl/eTeryt/rejestr_teryt/udos
    tepnianie_danych/baza_teryt/uzytkownicy_indywidualni
    /wyszukiwanie/wyszukiwanie.aspx

    Ja sie na tym TERYT nie znam, ale:
    -weźmy taką ulicę Skłodowskiej. Dokładniej to Marii Skłodowkiej ...
    albo Marii Skłodowskiej-Curie, albo Marii Curie-Skłodowskiej,
    to moze jest sens ponumerowac wszystkie stosowanym nazwy ulic w
    pełnej/poprawnej wersji, w bazie danych stosowac tylko liczbę,
    i przy okazji zlikwidowac takie nieistotne różnice.

    - Ale skąd dwóch Mickewiczów? A, widze
    32579 to "A. Mickiewicza"
    12740 to "Adama Mickiewicza"
    Nie ma innego?

    -google z tym kiedyś miało problem, bo potrafił pokazac ulicę w innej
    miejscowości. Ktos w koncu wychwycił, ze np we Wrocławiu jest ulica
    Jana Długosza, a w Żernikach jest ul "Długosza". Potem google sie
    poprawiło, i nie wiem - polepszyło algorytm, czy Żerniki się poprawiły
    :-) Hm, jest Długosza Jana :-)
    https://www.google.com/maps/place/D%C5%82ugosza,+55-
    010+%C5%BBerniki+Wroc%C5%82awskie/@51.0335776,17.058
    4728,17z/data=!3m1!4b1!4m6!3m5!1s0x470fc34fc80f262d:
    0xf709dfe686288456!8m2!3d51.0335743!4d17.0610531!16s
    %2Fg%2F1hf9ddww5?entry=ttu

    ale w teryt jednak
    ul. Jana Długosza (03851)

    -w tymże Wrocławiu jest ulica Cybulskiego i skwer Cybulskiego.
    Ulica jest Wojciecha, a skwer Zbigniewa. Przy skwerze nikt nie
    mieszka, więc poczta nie ma problemu :-)

    -ale mamy też ulice Piłsudskiego i plac Piłsudskiego.
    Tego Piłsudskiego, Józefa, Marszałka. W dwóch róznych miejscach.
    No ale kod pocztowy inny

    nie dajcie się zwieść googlowi - plac jest tu
    https://www.google.com/maps/@51.1372388,17.0562016,1
    8z?entry=ttu

    o, z Teryta jeszcze pare ciekawostek
    pl. Józefa Piłsudskiego (16262)
    ul. Józefa Piłsudskiego (16264)

    pl. marsz. Józefa Piłsudskiego (16272)
    ul. marsz. Józefa Piłsudskiego (16274)

    ul. Marszałka Józefa Piłsudskiego (36029)
    ul. marszałka Józefa Piłsudskiego (48409)

    ul. Aleja Marszałka Józefa Piłsudskiego (48194)
    ul. Józefa Klemensa Piłsudskiego (16266)
    pl. Plac Marszałka Józefa Piłsudskiego (38983)

    Informatykom sie znudziło, czy radni sie uparli?

    A czemu nie ma kodów 16260, 16261, 16265, 16267, itd?
    Nazwy sie zmieniały i zostały osierocone?

    O, ktos tu kłamie, bo w teryt wroclaw ma "marsz.",
    google twierdzi "Marszałka", w GIS mamy "marsz.",
    a w tzw realu ... Marszałka

    https://maps.app.goo.gl/sKxT7diJTb5Evc8x6

    -no i jeszcze takie miejsce - ulica Czekoladowa
    https://www.google.com/maps/@51.0513649,16.9668152,1
    6z?entry=ttu
    https://www.google.com/maps/@51.0498811,16.9663968,1
    7z?entry=ttu

    ale trzeba jeszcze zajrzec tu i wyszukac Czekoladową 89
    https://gis.um.wroc.pl/imap/?gpmap=gp9

    Jak widac miasto Wrocław obejmuje kawałeczek terenu na południe od
    autostrady (Autostrada A4 przebiega przez Wrocław, to brzmi dumnie :-)
    Dalej jest miejscowosc Bielany Wrocławskie w gminie Kobierzyce.

    Jak widac - ulica Czekoladowa jest kontynuowana na (w?) Bielanach ...
    a co z numeracja? google twierdzi, ze salon Black-Red-White ma adres
    Czekoladowa 24, Wrocław. BRW tez tak twierdzi
    https://www.brw.pl/siec-sprzedazy/salon,salon-firmow
    y-black-red-white,wroclaw,523.html

    A widac, ze to jest poza granicami Wrocławia.
    wrocławski GIS przyznaje sie do numerów 30-89, 30 jest na północy.

    A Auchan jest na/w Bielanach, ulica Francuska 6.

    A tu taki Q Hotel
    https://www.google.com/maps/place/Q+Hotel+Plus+Wroc%
    C5%82aw+Bielany/@51.051657,16.9753119,17z/data=!4m9!
    3m8!1s0x470fc323655f1c27:0x983e60da9a8848fa!5m2!4m1!
    1i2!8m2!3d51.0514412!4d16.976342!16s%2Fg%2F11r_k62qx
    h?entry=ttu

    wedlug googla bez adresu?

    Ha, teryt, ul. Czekoladowa (03362):
    Bielany Wrocławskie (0875313) wieś
    / Kobierzyce (0223052) gmina wiejska

    Wrocław (0986283) miasto
    / Wrocław (0264011) gmina miejska

    Wrocław-Krzyki (0986544) delegatura
    Wrocław-Krzyki (0264039) delegatura

    Krzyki to dzielnica Wrocławia ... tyle, ze według starego podziału, od
    dawna nieobowiązującego - nie ma dzielnic we Wrocławiu.
    Tylko US, sądy i prokuratury pamietaja :-)

    J.

  • 8. Data: 2024-01-16 14:15:36
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 16 Jan 2024 10:44:34 +0100, J.F napisał(a):

> [...]
    > dawna nieobowiązującego - nie ma dzielnic we Wrocławiu.
    > Tylko US, sądy i prokuratury pamietaja :-)

    Totalny haos.

    Jeszcze pamiętam, jak ciągnąłem pary telefoniczne na jednym z osiedli w
    Bochni.
    Kolejne bloki miały całkowiecie inną numerację, czasem jeszcze z innej
    ulicy. Ponoć było to spowodowane chęcią zmylenia przeciwnika - były to
    bloki wojskowe.

    Natomiast IMO doskonałym pomysłem jest układ szachownicowy i numeracja
    ulic. Krokolwiek, kto pierwszy raz znajdzie się w takim mieście, bez błędy
    trafi np. na skrzyżowanie alei 35 i ulicy 24.
    Niestety, w Polsce praktycznie brak jest miast (poza starówkami) z
    jakimkolwiek sensownym przestrzennym planowaniem ulic, a poza tym są nazwy.

    Zresztą inna rzecz: budynek rodzinny stoi już kilkadziesąt lat w tym samym
    miejscu, nigdzie przez ten czas nie wędrował ani nawet nie zamierzał, ale
    ma chyba już o ile dobrze pamiętam czrwartą numerację. Najpierw była ul.
    Słoneczna ileś-tam, potem Słoneczna inny-numer, potem Dzierżyńskiego, teraz
    Piłsudskiego.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 9. Data: 2024-01-16 14:23:29
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@g...net>

    Adam <a...@p...onet.pl> napisał(a):
> [...]
    > ma chyba już o ile dobrze pamiętam czrwartą numerację. Najpierw była ul.
    > Słoneczna ileś-tam, potem Słoneczna inny-numer, potem Dzierżyńskiego,

    Kiedy zapytacie Żyda z Mukaczewa, w ilu krajach przyszło mu żyć, zacznie
    wyliczankę: Austria, Czechosłowacja, Słowacja, Zakarpacie, Węgry, ZSRR,
    Ukraina...
    - Toście się, dziadku, napodróżowali?
    - A skąd! To nawet się nie ruszyłem z chałupy!

    --
    Grzegorz Niemirowski
    https://www.grzegorz.net/

  • 10. Data: 2024-01-16 15:13:41
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 16 Jan 2024 14:15:36 +0100, Adam wrote:

> [...]
    > Kolejne bloki miały całkowiecie inną numerację, czasem jeszcze z innej
    > ulicy. Ponoć było to spowodowane chęcią zmylenia przeciwnika - były to

    Nie trzeba wojska, popatrz tu
    https://www.google.com/maps/@51.1242326,16.993284,16
    .87z?entry=ttu

    Ulica Białowieska we Wrocławiu.
    I prawidłowo - po jednej stronie numery parzyste, po drugiej
    nieparzyste.
    Tylko ze bloki stoją poprzecznie do ulicy. Te numery się na 200m w bok
    rozprzestrzeniają.
    Ulica Rysia przez długi czas nie miała nazwy. Wiec stojące sztorcem
    przy niej bloki to ciągle Białowieska.

    Ale nie dotyczy już bloków przy ulicy Jeleniej. Bo ulica.
    Ani tych blizej Popowickiej.

    Tu jest w tej chwili wielkie osiedle Port Popowice
    https://www.google.com/maps/@51.1300084,16.990749,70
    4m/data=!3m1!1e3?entry=ttu
    jak widać jest tam adres np Białowieska 91, 99.
    A prawdziwy port Popowice, to była Białowieska 1.

    Ale to chyba z czasów, gdy był to jedyny obiekt przy tej ulicy :-)

    > Natomiast IMO doskonałym pomysłem jest układ szachownicowy i numeracja
    > ulic. Krokolwiek, kto pierwszy raz znajdzie się w takim mieście, bez błędy
    > trafi np. na skrzyżowanie alei 35 i ulicy 24.

    Tylko, ze te skrzyżowania są w większej odległosci.

    Dostrzegam jeszcze jeden element - przy odpowiedniej odległości,
    można tam zrobić zieloną falę. A u nas zmienne odległości, to nie
    można.
    Tylko jak planowali miasta, to samochodów jeszcze nie było.
    Dzielili bodajze na działki po jakims tam okrągłym rozmiarze - typu
    1/8 mili :-)

    > Niestety, w Polsce praktycznie brak jest miast (poza starówkami) z
    > jakimkolwiek sensownym przestrzennym planowaniem ulic, a poza tym są nazwy.

    No coż, te starówki okazują się dziś bezsensowne.
    No ale Europa ma długą historię, i nie można później planować jak sie
    chce. Zresztą jak widać - w USA też nie jest zawsze kwadratowo - teren
    robi swoje. Numeracja tez bywa zwodnicza, bo jest jeszcze np dopisek
    "wschodnia".
    Nazwy tekstowe też maja, i sie okazuje że być street, ave, blvd, rd,
    drv, pkwy, sq, plazza,

    Natomiast ... zobacz jakie piekne planowanie przestrzenne:
    https://www.google.com/maps/@51.0904086,17.0150743,1
    5.62z?entry=ttu

    niemiecka robota :-)

    Tylko ... komu ma to służyć? żeby ładnie na mapie wyglądało?

> [...]
    > Słoneczna ileś-tam, potem Słoneczna inny-numer, potem Dzierżyńskiego, teraz

    https://pl.wikipedia.org/wiki/Plac_J%C3%B3zefa_Pi%C5
    %82sudskiego_we_Wroc%C5%82awiu

    Ale czym się Żuławski zasłużył? Tzn na denominacje w 1953.
    Gottwald ważniejszy?

    Swoją drogą - wydawało mi sie, że to komuchy nazwały Piłsudkim w
    latach 80-tych, bo nie wypadało marszałka docenić, a placyk bardzo
    śmieszny - z zewnątrz prawie nie widac. tak to wygląda z okolicznych
    ulic

    https://maps.app.goo.gl/7P69jM81hhjniAp67
    https://maps.app.goo.gl/cgeUhm6wn49se63x8
    https://maps.app.goo.gl/FBrycJuF8z2WsuW5A

    a sam plac przyzwoity, tylko taki schowany
    https://maps.app.goo.gl/qGkv76QGdAArAbf47

    W sam raz, aby się nazywał Piłsudskiego, JPII, Konstytucji 3 maja,
    czy Lecha Kaczyńskiego :-)

    Ale nie - przemianowali 17.11.1989?
    Po komuchach nie było już śladu :-)

    J.