  • 1. Data: 2009-02-15 16:41:38
    Temat: obliczanie kolek do paskow zebatych
    Od: grg12 <g...@c...at>

    Dzień dobry wszystkim

    Jest gdzieś na sieci dostępny opis obliczania kółek do pasków zębatych
    MXL? Chodzi mi informacje potrzebne do wykonania takiego kółka.
    Podejście naiwne - średnica=N*2.032/PI, narzędzie wyszlifowane "na oko"
    dało kółko które wprawdzie ładnie się toczy po wyprostowanym pasku - ale
    "otoczyć" się nie da. Średnica odczytana z tabeli do obliczania długości
    paska (dostępnej tutaj:
    http://www.roymech.co.uk/Useful_Tables/Drive/Timing_
    belts.html "Typical
    Pulley Sizes") była trochę lepsza - pasek zaczyna wyskakiwać z zębów
    dopiero po 1/2 obrotu koła. Domyślam się że najlepszym rozwiązaniem
    byłby zakup dokumentu ISO5296 - ale chodzi tylko o zabawę.
    Pozdrawiam
    GRG

  • 2. Data: 2009-02-15 18:18:10
    Temat: Re: obliczanie kolek do paskow zebatych
    Od: ????????? <...@...c>

    grg12 pisze:

> [...]
    > dopiero po 1/2 obrotu koła. Domyślam się że najlepszym rozwiązaniem
    > byłby zakup dokumentu ISO5296 - ale chodzi tylko o zabawę.

    A nie lepiej kupić gotowe koła zębate?

  • 3. Data: 2009-02-15 20:24:25
    Od: grg12 <g...@c...at>

    ????????? pisze:
    > grg12 pisze:
    >

    > A nie lepiej kupić gotowe koła zębate?

    Zależy jakie jest kryterium "lepszości" - gotowe będą pewnie lepszej
    jakości. "Samoróbki" - dokładnie takie jak chcę, tańsze (przy założeniu
    że nie liczę czasu poświęconego na ich wykonanie - ale jak już mówiłem
    to hobby) i - jeśli w sobotę mi wyjdzie że potrzebuję koła 36 zębów, to
    je sobie zrobię zamiast tydzień czekać na zamówienie.
    Przy okazji - przekopałem się przez parę pdf i wygląda że jest to dość
    proste - średnica_kola=(N*p/PI)-pd
    gdzie:
    N - ilość zębów
    p - podziałka (dla MXL 2.032mm)
    pd - "pitch differential" - w zasadzie stały dla określonego typu paska,
    dla MXL (zmierzone na gotowym kółku) - około 0,56mm
    Właśnie przetestowałem powyższe na kołku 12 zębów (po poprzednich
    eksperymentach został mi tylko 10mm materiał :) ) i nawet działa.
    Pozdrawiam
    GRG

  • 4. Data: 2009-02-16 14:18:48
    Od: ????????? <...@...c>

    grg12 pisze:

    > jeśli w sobotę mi wyjdzie że potrzebuję koła 36 zębów, to
    > je sobie zrobię zamiast tydzień czekać na zamówienie.
    Tak z ciekawości zapytam, jak je robisz?

  • 5. Data: 2009-02-16 19:46:03
    Od: grg12 <g...@c...at>

    > Tak z ciekawości zapytam, jak je robisz?

    No zwyczajnie - najpierw na tokarce na wymiar zewnętrzny, potem w
    podzielniczkę i na frezarce wyciąć zęby. Fotka ostatniej "fazy":
    http://members.chello.at/grzegorz12/schlagzahn/kolko
    .jpg
    Pozdrawiam
    Grg