  • 1. Data: 2009-10-26 14:29:19
    Temat: obudowa na matryce LCD 15
    Od: "R.M." <f...@g...com>

    Witam,
    Posiadam popsutego laptopa (uszkodzona plyta glowna), chcialbym z niego
    odzyskac LCD, ze wzgledu na niski pobor mocy rzedu ok 3W, aktualnie
    dostepne panele LCD w sklepach pobieraja cos okolo 40W, dlatego
    postanowilem wydobyc LCD z laptopa

    czy ktos sie orientuje, gdzie moglbym dostac obudowe (dowolna) na
    matryce LCD 15cali? jaki jest standard laczenia panelu z laptopem? nie
    bedzie problemu z "dorobieniem" przejsciowki np DVI czy zwyklej
    analogowej VGA? przerabial, juz ktos ten temat?

    pozdrawiam,
    R.M.

  • 2. Data: 2009-10-26 15:51:13
    Temat: Re: obudowa na matryce LCD 15
    Od: BartekK <s...@N...org>

    R.M. pisze:
> [...]
    > odzyskac LCD, ze wzgledu na niski pobor mocy rzedu ok 3W, aktualnie
    > dostepne panele LCD w sklepach pobieraja cos okolo 40W, dlatego
    Błąd, choćby mój DELL 24" na ledach bierze w tej chwili 13W (mierzone),
    a wg producenta do 15W.

    > czy ktos sie orientuje, gdzie moglbym dostac obudowe (dowolna) na
    > matryce LCD 15cali?
    U stolarza?

    > jaki jest standard laczenia panelu z laptopem?
    W zasadzie nie ma standardu, występuje kilka złącz, ale wszystkie
    opierają się na tym, że LCD nie posiada kontrolera i musi być wprost z
    vramu karmiony pixelami w kółko. Stare matryce dało się pod piny
    VESA-feature na górze karty podłączyć, w trybie 8bit (256kol) jakoś
    nawet działało czasem. Obecnie nie ma takiej szansy choćby z okazji
    niskonapięciowego sterowania lcd w laptopach, oraz braku tego złącza w
    nowszych kartach.

    > nie bedzie problemu z "dorobieniem" przejsciowki np DVI czy zwyklej
    > analogowej VGA?
    Będzie problem, ani do DVI ani VGA się tym nie podłączysz.

    --
    | Bartlomiej Kuzniewski
    173

  • 3. Data: 2009-10-26 16:51:45
    Od: "R.M." <f...@g...com>

    BartekK wrote:
    > Błąd, choćby mój DELL 24" na ledach bierze w tej chwili 13W (mierzone),
    > a wg producenta do 15W.

    w jaki sposob go znalazles? np komputronik podaje moc jedynie przy
    niektorych modelach i jest to przewaznie <25W dla 19",18", czy jest
    wogole porzadny sklep, gdzie mozna sobie wyfiltrowac urzadzenia po mocy?

    PS
    jesli 24" zuzywa 13W to pewnie 18" lub 19" bedzie zuzywala cos okolo 10W
    to i tak 3x wiecej niz lcd laptopa ...

  • 4. Data: 2009-10-26 18:02:14
    Od: Marek Lewandowski <l...@p...onet.pl>

    On Oct 26, 5:51 pm, "R.M." <f...@g...com> wrote:

    > jesli 24" zuzywa 13W to pewnie 18" lub 19" bedzie zuzywala cos okolo 10W
    > to i tak 3x wiecej niz lcd laptopa ...

    Weź pod uwagę, że rzędu 90% mocy pobieranej przez LCD to
    podświetlenie. W ten sposób szukając LCD o najmniejszym zużyciu prądu
    szukasz najciemniejszego LCD (oczywiście, możesz jeszcze kupić matrycę
    z podświetleniem LED, ale to na razie rzadki ptaszek i aż tak wiele
    więcej światła na wat zużytej mocy niż CCFL nie daje).
    Jednocześnie jeśli panel ma regulację jasności przez regulację lampy,
    to jasnej matrycy możesz ograniczyć apetyt na prąd zmniejszając
    intensywność podświetlenia.

    Marek

  • 5. Data: 2009-10-26 18:39:44
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 26 Oct 2009 11:02:14 -0700 (PDT), Marek Lewandowski wrote:
> [...]
    >z podświetleniem LED, ale to na razie rzadki ptaszek i aż tak wiele
    >więcej światła na wat zużytej mocy niż CCFL nie daje).

    Ciekawy pomysl sie pojawil - LCD czarno-bialy i podswietlenie diodami
    RGB. Zmiany koloru podswietlenia i tresci wzajemnie zsynchronizowane.

    Brzmi bardzo ciekawie, ale chyba trzeba troche poczekac.

    J.

  • 6. Data: 2009-10-26 19:11:51
    Od: "tg" <a...@b...cpl>

    "R.M." <f...@g...com> wrote in message news:hc4hat$eb0$1@news.vectranet.pl...
    > jesli 24" zuzywa 13W to pewnie 18" lub 19" bedzie zuzywala cos okolo 10W
    > to i tak 3x wiecej niz lcd laptopa ...

    20 pln rocznie
    przy zalozeniu 12h dziennie * 10W i 0.5 pln za kWh

  • 7. Data: 2009-10-26 23:50:03
    Od: "Tmek" <g...@o...pl>

    J.F. wrote:

    > Ciekawy pomysl sie pojawil - LCD czarno-bialy i podswietlenie diodami
    > RGB. Zmiany koloru podswietlenia i tresci wzajemnie zsynchronizowane.
    >
    > Brzmi bardzo ciekawie, ale chyba trzeba troche poczekac.

    1.
    Teraz wez pod uwage bezwladnosc lcd. Monitory lcd ustawione na 60hz,
    pomijajac kwestie podswietlenia, nie migaja w przeciwienstwie do
    koneskopowych. Poszczegolnych pikseli tak szybko nie zgasisz i zapalisz.
    Parametry matryc i czasow reakcji opieraja sie na dziwnych sposobach
    mierzenia i nie jest to od bieli do czerni.
    2.
    Poczytaj o efekcie teczy. To o czym piszesz od lat ma zastosowanie w
    projektorach dlp. Jedna matryca i naprzemienne zniany swiatla ja
    oswietlajacego. Kazdy ruch czy to na obrazie czy ruch oka po ekranie
    rozczepia poszczegolne skladowe. Zamiast bialej plamy masz teczowa.
    Dodatkowo im jasniej tym bardziej to widoczne. Obiektywnie postrzeganie tego
    zalezy od osobistych preferencji. Mnie to denerwuje i obcowanie z takim
    obrazem nie jest komfortowe. Tu masz fote tego
    http://commons.wikimedia.org/wiki/File:DLP_rainbow_e
    ffect.JPG

    3.
    Ekran bez podswietlenia. Lcd sterujac pikselami duzo pradu nie pobiera.
    Ostatnio pojawily sie informacje nt wyswietlacza ktory jest na tyle
    przezroczysty, ze im jasniej tym lepiej dla niego. Niby nowosc a pierwsze
    wyswietlacze w kalkulatorach tez byly rownie czytelne. Pozniej doszly
    kolejne warstwy wszystiego co potrzebne zeby obraz zaistnial w coraz lepszej
    formie i w efekcie wszystko pociemnialo. Niby robia ekrany transflective,
    bez podswietlania czytelne najlepszy tego typu spotkalem w nawigacji
    turystycznej gps garmina, ale w laptopie tego nie bylo. W dodatku ekran moze
    pracowac w trybie normalnym i wtedy nie rozni sie niczym innych.
    http://www.engadget.com/2009/06/07/pixel-qis-3qi-lcd
    -screen-sized-up-with-kindle-cto-sheds-light/

    pozdro
    Tmek

  • 8. Data: 2009-10-27 00:19:34
    Od: Marek Lewandowski <l...@p...onet.pl>

    On Oct 26, 7:39 pm, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Ciekawy pomysl sie pojawil - LCD czarno-bialy i podswietlenie diodami
    > RGB. Zmiany koloru podswietlenia i tresci wzajemnie zsynchronizowane.

    Jesteś pewien, że nic nie pokręciłeś i ten LCD miał być B/W?
    Bo ja widziałem inny patent: podświetlenie RGB sekcjonowane i każda
    sekcja świeci tyle, co potrzeba. Jeśli w danym obszarze żaden czerwony
    pixel nie ma 100% jasności, to zjeżdża się z podświetleniem R i
    "odkręca" tłumienie pixeli R aż najjaśniejszy dojedzie do 100%.
    Zamiast grzać pełną parą i tłumić potem. W ten sposób np. na obszarze
    błękitnego nieba R i G prawie całkowicie gasną. Nierównomierność
    propagacji podświetlenia kompensowana softem, tj. obszary nie mają
    ostrych granic.
    Do wyświetlania okienek windowsa czy innych jednolitych płaszczyzn
    jest to do niczego, ale przy projekcji filmu daje oszczędność.
    Marek

  • 9. Data: 2009-10-30 13:29:47
    Od: "R.M." <f...@g...com>

    BartekK wrote:
    > Błąd, choćby mój DELL 24" na ledach bierze w tej chwili 13W (mierzone),
    > a wg producenta do 15W.

    http://www.dell.com/content/topics/topic.aspx/global
    /products/landing/en/monitor-energy?c=us&l=en&cs=04

    tu pisza ze do 20W ...

  • 10. Data: 2009-10-30 21:04:59
    Od: BartekK <s...@N...org>

    R.M. pisze:

    > http://www.dell.com/content/topics/topic.aspx/global
    /products/landing/en/monitor-energy?c=us&l=en&cs=04
    > tu pisza ze do 20W ...
    Owszem, ale zależnie od 'power scheme' - "do 20W, przy pełnej jasności"
    ale na full jasność to by mi oczodoły wypaliło, zwłaszcza że raczej w
    półmroku siedzę

    --
    | Bartlomiej Kuzniewski
    173