  • 1. Data: 2020-12-29 15:44:49
    Temat: poliweglan
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Jak juz zeszlismy na plastiki rozne.

    Poliweglan (PC).
    Robi sie z tego np plyty CD. Wygiete pekaja ostre kawalki.

    Robi sie lampy samochodowe. Wlasciwosci podobne jak CD.

    Robi sie okulary ochronne, a moze i korekcyjne.
    Ponoc odporne na uderzenia, srut moga zatrzymac.
    Ale pekanie to powinni chyba jakos poprawic ?

    Robi sie walizki. A te walizki jakies miekkie, elastyczne, wygina sie
    szeroko, ugina tez miejscowo ...

    to to samo tworzywo, czy jakies inne ?

    J.

  • 2. Data: 2020-12-30 08:31:40
    Temat: Re: poliweglan
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2020-12-29, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    > Ale pekanie to powinni chyba jakos poprawic ?
    >
    > Robi sie walizki. A te walizki jakies miekkie, elastyczne, wygina sie

    Obstawiam, że różnią się dodatkami, np. na CD jest bez plastyfikatorów,
    a tam gdzie jest wymagana większa udarność mają plastyfikator. Ale są
    też i inne rodzaje i to chemicznie z tym, że nie orientuje się za
    specjalnie co za konkretne rodzaje. Spotykałem np. PC w zastosowaniach
    medycznych, które przepuszczają światło dość dobrze w zakresie od
    widzialnego do 360nm, czego typowe PC nie robią (poniżej 390-380nm
    silnie już absorbują).

    --
    Marcin

  • 3. Data: 2020-12-30 14:23:00
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Tuesday, 29 December 2020 at 23:44:49 UTC+9, J.F. wrote:
> [...]
    > Ale pekanie to powinni chyba jakos poprawic ?
    >
    > Robi sie walizki. A te walizki jakies miekkie, elastyczne, wygina sie

    Dżejef, a kiedy Ty ostatni raz widziałeś tworzywo w czystej postaci i to jeszcze w
    formie niemodyfikowanej, tak samo wytwarzanej przez każdego producenta? To wszystko
    mieszaniny są, każda inna. Nawet techniką wytwarzania końcowego wyrobu możesz wpływać
    na ostateczne własności mechaniczne.

    Zresztą z tymi płytami też, ostatnio miałem potrzebę zniszczyć dużą kolekcję starych
    płyt z danymi, gdzieś tak z 1000 sztuk. Połamałem je wszystkie, bo miałem dużo czasu,
    a myślałem że będzie łatwo. Zachowywały się różnie, większość owszem się pokruszyła,
    ale były i takie które się wygięły jak blacha i nie chciały się rozpęknąć. Dopiero
    jak je naciąłem cążkami to pękały grzecznie.

  • 4. Data: 2020-12-30 21:48:35
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 30.12.2020 o 14:23, Konrad Anikiel pisze:

> [...]
    > takie które się wygięły jak blacha i nie chciały się rozpęknąć.
    > Dopiero jak je naciąłem cążkami to pękały grzecznie.

    Do niszczenia płyt CD polecam mikrofalówkę.
    Szybko i wygodnie pakuję po 20-30 płyt i "gotuje" 10-15 sekund. Trochę
    to śmierdzi, dlatego mam na taką okoliczność starą mikrofalówkę i używam
    na świeżym powietrzu.
    W sumie, to będę musiał spróbować DVD, bo też mi się ostatni trochę
    nazbierało.

  • 5. Data: 2020-12-31 12:03:04
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Thursday, 31 December 2020 at 05:48:35 UTC+9, nadir wrote:
> [...]
    > na świeżym powietrzu.
    > W sumie, to będę musiał spróbować DVD, bo też mi się ostatni trochę

    Równie dobrze mogę je nanizać na kij, zamocować w imadle i przejechać wzdłuż
    szlifierką kątową. Ale wiesz, za łatwo by było :-)