  • 1. Data: 2020-12-17 15:31:04
    Temat: starozytni kamieniarze
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Czlowiek widzi, a nie zauwaza prostych rzeczy

    https://www.youtube.com/watch?v=BNSb5gPdqsA

    Jak sie robi wazę ... z kamienia ?

    Albo miske ... na oko dosc okragłą, bez tokarki.

    Posągom, figurkom sie chyba nie powinienem dziwic - w srednowieczu tez
    takie robili ... z marmuru.

    A polerowanie granitu ... recznie to lat nie zajmuje ?

    J.

  • 2. Data: 2020-12-18 00:53:11
    Temat: Re: starozytni kamieniarze
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    czwartek, 17 grudnia 2020 o 15:31:08 UTC+1 J.F. napisał(a):
> [...]
    > takie robili ... z marmuru.
    >
    > A polerowanie granitu ... recznie to lat nie zajmuje ?

    Jak to jak sie robi waze z kamienia. Bierze sie niewolnika i każe mu zeby zrobil
    waze. Z miska podobnie. Sfinksa jedna osoba nie wydłubała. Dużo niewolników to
    robiło. Zebys sam na to nie wpadl?

  • 3. Data: 2020-12-18 01:15:53
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2020-12-17, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:
    > Czlowiek widzi, a nie zauwaza prostych rzeczy
    >
    > https://www.youtube.com/watch?v=BNSb5gPdqsA
    >
    > Jak sie robi wazę ... z kamienia ?
    >
    > Albo miske ... na oko dosc okragłą, bez tokarki.

    Ociosać z grubsza, przyjąć jakąś oś i mozolnie obłupywac, a potem
    podobnie jak na tokarce? - Koło garncarskie według Wikipedii to
    Mezopotamia 3200 pne, albo i wcześniej.

    > Posągom, figurkom sie chyba nie powinienem dziwic - w srednowieczu tez
    > takie robili ... z marmuru.
    >
    > A polerowanie granitu ... recznie to lat nie zajmuje ?

    Lat może i nie, miesięcy pewnie już tak. W obróbce kamienia zawsze
    fascynowało mnie zagadnienie, dziubie taki już trzeci miesiać, albo dwa
    lata a potem się potknie i uszkodzi taki brzeg albo palec posągu.

    --
    Marcin

  • 4. Data: 2020-12-18 03:53:10
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    piątek, 18 grudnia 2020 o 01:15:57 UTC+1 Marcin Debowski napisał(a):

> [...]
    > fascynowało mnie zagadnienie, dziubie taki już trzeci miesiać, albo dwa
    > lata a potem się potknie i uszkodzi taki brzeg albo palec posągu.

    Albo misiu uszko się urwie. Albo
    https://www.google.com/search?client=tablet-android-
    lenovo&bih=800&biw=1280&hl=pl&tbm=vid&sxsrf=ALeKk00b
    vL8LIIiTRs3Z-jktlms3fogD-A%3A1608259671048&ei=VxjcX9
    qqArqFwPAPqe-ViA8&q=zeby+panu+wystaja+ja+zajacowi&oq
    =zeby+panu+wystaja+ja+zajacowi&gs_lcp=Cg9tb2JpbGUtZ3
    dzLXNlcnAQAzoECB4QClDSN1jpOmC6iAFoAHAAeACAAaEBiAHFA5
    IBAzAuM5gBAKABAaoBGW1vYmlsZS1nd3Mtd2l6LXNlcnAtbW9kZX
    PAAQE&sclient=mobile-gws-serp#

  • 5. Data: 2020-12-18 09:06:38
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    ooglegroups.com...
> [...]
    >
    > Jak sie robi wazę ... z kamienia ?

    >Jak to jak sie robi waze z kamienia. Bierze sie niewolnika i każe mu

    I batem go, jak mu nie wyjdzie.
    No jest to metoda, tylko ... jak wybic taki otwor w wazie, przez waski
    otwor ?

    >Z miska podobnie.

    Ale ta miska na oko pieknie okragla. Wyjdzie to recznym dlutem ?

    Wazy w srodku nie pokazuja, ale gdyby miala podobnie rowne wnetrze ?

    J.

  • 6. Data: 2020-12-18 09:09:53
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    On 2020-12-17, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    >Ociosać z grubsza, przyjąć jakąś oś i mozolnie obłupywac, a potem
    >podobnie jak na tokarce? - Koło garncarskie według Wikipedii to
    >Mezopotamia 3200 pne, albo i wcześniej.

    Chyba jakos tak, ale glina miekka, a kamien twardy.
    a te garnki w miare rowno wychodzily ?

    P.S. mieli w Mezopotamii wystarczajaco duzo opału ?

> [...]
    >dwa
    >lata a potem się potknie i uszkodzi taki brzeg albo palec posągu.

    Teraz na szczescie mamy cementy i kleje :-)

    J.

  • 7. Data: 2020-12-18 19:41:43
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    piątek, 18 grudnia 2020 o 09:06:40 UTC+1 J.F. napisał(a):
    > Użytkownik "Zenek Kapelinder" napisał w wiadomości grup
    ..

> [...]
    >
    > Ale ta miska na oko pieknie okragla. Wyjdzie to recznym dlutem ?
    >
    > Wazy w srodku nie pokazuja, ale gdyby miala podobnie rowne wnetrze ?

    Doświadczenie jest miara poznania świata. Kup od takiego co pomniki robi kawałek
    odpadu z granitu spróbuj.

  • 8. Data: 2020-12-19 20:34:05
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2020-12-18 o 09:06, J.F. pisze:
    miska podobnie.

    > Ale ta miska na oko pieknie okragla.  Wyjdzie to recznym dlutem ?

    Mieli proste sposoby na szlifowanie okrągłych kształtów.
    Działały podobnie jak żarna.
    https://youtu.be/J4OaBK_W0FM

    WM

  • 9. Data: 2020-12-21 14:44:20
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "WM" napisał w wiadomości grup
    pl...

    >Mieli proste sposoby na szlifowanie okrągłych kształtów.
    >Działały podobnie jak żarna.
    >https://youtu.be/J4OaBK_W0FM

    Tylko nie pokazali, jak to sie konczy. Ale dosc ladnie obrobil ten
    kamien na okraglo wczesniej.

    Miska o ktorej pisalem, miala jednak na obwodzie wystep w jednym
    miejscu.
    Nie obrobisz ta metoda.

    Ale moze by sie dalo wygladzic tak wewnetrzna czesc.

    Tylko ... czy "kopyto" nie zuzyje sie szybko w tej metodzie ?

    No i tu jakies "ośki" uzywano, a miska bez dziurki w dnie ...

    J.

  • 10. Data: 2020-12-21 15:18:58
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    ooglegroups.com...

    >Doświadczenie jest miara poznania świata. Kup od takiego co pomniki
    >robi kawałek odpadu z granitu spróbuj.

    Ja nie mam 5 lat doswiadczenia, wiec sie domyslam co wyjdzie.
    Jak za slabo przywale, to nic, a jak za mocno ... kamien peknie.

    To chyba lepiej popatrzec na fachowca
    https://www.youtube.com/watch?v=QCTUQQyC-nY

    Ale to chyba nie jest staroegipska metoda :-P

    https://www.youtube.com/watch?v=pbcjKUM92pQ
    to chyba nie granit

    https://www.youtube.com/watch?v=k9mQLTs6IQQ

    No prosze ... miesiac ... ale jak poleruja, to nie pokazali.

    J.