  • 1. Data: 2020-12-22 13:58:37
    Temat: Wkłady klejowe
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    Kupiłem wkłady klejowe na gorąco. Było napisane PVC, ale okazało się, że
    to w innym języku. W polskim napisano: "wkłady klejowe" bez podania
    materiału.
    Dodatkowo w domu okazało się, że drobnym drukiem napisano iż jest
    szkodliwy dla ryb i chyba ludzi też, bo należy myć po kontakcie ze skórą.
    Czyli nie wiadomo co to za materiał.
    --
    WM

  • 2. Data: 2020-12-22 18:32:30
    Temat: Re: Wkłady klejowe
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "WM" napisał w wiadomości grup
    pl...

> [...]
    >Dodatkowo w domu okazało się, że drobnym drukiem napisano iż jest
    >szkodliwy dla ryb i chyba ludzi też, bo należy myć po kontakcie ze

    Wiekszosc to chyba "ethylene-vinyl acetate (EVA)", ale tu wymieniaja
    tez sporo innych

    https://www.hotmelt.com/blogs/blog/what-is-hot-melt

    Ciekawe - raczej nie wyglada to na szkodliwe dla ryb,
    a dla ludzi ... co mialoby byc szkodliwe - dotykanie kleju, czy
    nakladanie na skore na goraco ?

    Ale te plastyfikatory ... to jest jest jeszcze bardziej nieokreslone i
    moze sie wydostawac.

    Tak swoja droga - te kleje co mam, to tak po ok roku sie jakos
    degraduja, klej peka ... plastyfikator sie ulotnil ?

    No i chetnie bym kupil takie z polietylenu lub polipropylenu, ale w
    handlu nie ma ...

    J.

  • 3. Data: 2020-12-22 20:30:34
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2020-12-22 o 18:32, J.F. pisze:
> [...]
    >
    > Ciekawe - raczej nie wyglada to na szkodliwe dla ryb,
    > a dla ludzi ... co mialoby byc szkodliwe - dotykanie kleju, czy

    To oznaczenia, co to były drobnym drukiem.

    H411 ryby kumulują.
    P302+P352 myć ręce po kontakcie z klejem.
    P305+P351+P338 oczy przemyć po dotknięciu kleju i lepiej wcześniej
    zdjąć soczewki kontaktowe.

    Oznaczenia niektóre są w wiki.

> [...]
    > degraduja, klej peka ... plastyfikator sie ulotnil ?
    >
    > No i chetnie bym kupil takie z polietylenu lub polipropylenu, ale w

    Byłem pewien, że pierwsze drukarki 3d na drut plastikowy wzięły przykład
    z tych pistoletów do kleju.

    WM

  • 4. Data: 2020-12-23 07:59:14
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "WM" napisał w wiadomości grup
    pl...

> [...]
    >H411 ryby kumulują.
    >P302+P352 myć ręce po kontakcie z klejem.
    >P305+P351+P338 oczy przemyć po dotknięciu kleju i lepiej wcześniej

    No ciekawe ...
    -przepisali oznaczenia z innych produktow,
    -jakies wyjatkowe swinstwo kupiles,
    -czy uczciwie napisali, a ja glupi nie wiedzialem, ze "zwykly klej" to
    taki szkodliwy jest ..

    >Byłem pewien, że pierwsze drukarki 3d na drut plastikowy wzięły
    >przykład z tych pistoletów do kleju.

    hm, troche nie pasuje, bo ten klej to to dlugo krzepnie i sie rozlewa.

    Moze ktos wsadzil jakis odpadowy klej, a moze mial tylko luzne
    skojarzenie ...

    A swoja droga ... filamentu z takiego materialu nie ma ?
    Ciekaw jestem, jak sie drukuje ..

    J.

  • 5. Data: 2020-12-23 09:33:13
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2020-12-23 o 07:59, J.F. pisze:
> [...]
    > skojarzenie ...
    >
    > A swoja droga ... filamentu z takiego materialu nie ma ?

    Numer na opakowaniu jest taki: 42E172.

    W ceneo nawet słowem nie wspomnieli o tym by nie stosować w akwarium.
    https://www.ceneo.pl/9371056#tab=spec

    WM

  • 6. Data: 2020-12-23 12:33:47
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "WM" napisał w wiadomości grup
    pl...

    >Numer na opakowaniu jest taki: 42E172.

    To chyba nic nie znaczy - tzn jest to nr towaru.
    Klej 11mm, 250mm dlugi, 12 lasek, bialy, zwykly

    >W ceneo nawet słowem nie wspomnieli o tym by nie stosować w akwarium.
    >https://www.ceneo.pl/9371056#tab=spec

    jak sam Topex nie uznaje za stosowne o tym informowac ...
    https://katalog.grupatopex.com/produkty/narzedzia-re
    czne/laczenie/kleje/wklady-klejowe-42e172
    https://fixero.com/catalog/product/view/sku/42E172/n
    ame/Wk%C5%82ady%20klejowe

    W kazdym badz razie mocno bym sie zdziwil, gdyby to naprawde bylo
    jakies toksyczne, nawet w niewielkim stopniu.

    J.

  • 7. Data: 2020-12-23 12:55:30
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    pl...
    >W kazdym badz razie mocno bym sie zdziwil, gdyby to naprawde bylo
    >jakies toksyczne, nawet w niewielkim stopniu.

    Hm, a moze jednak zmienic zdanie ?

    https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&sour
    ce=web&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwjw1ajZgeTtAhUHt
    xQKHf4yAc0QFjAAegQIBRAC&url=https%3A%2F%2Fmultimedia
    .3m.com%2Fmws%2Fmediawebserver%3FmwsId%3DSSSSSuUn_zu
    8l00x4x_xNxmvPv70k17zHvu9lxtD7SSSSSS--&usg=AOvVaw39X
    V5U2o6jWVlJiR4LIanW

    https://multimedia.3m.com/mws/mediawebserver/mwsId?S
    SSSSuUn_zu8l00x4x_xNxmvPv70k17zHvu9lxtD7SSSSSS--

    MSDS dla 3M Scotch-Weld Hot Melt Adhesive

    Sklad chyba w miare normalny
    Ethylene-Vinyl Acetate Polymer Mixture 20-70% Trade Secret
    HYDROCARBONS, C6-20, POLYMERS, HYDROGENATED 69430-35-9 10-20%
    Trade Secret
    Hydrocarbon Resin Mixture 10-20% Trade Secret
    VINYL ACETATE 108-05-4 <1% Trade Secret

    a tu
    Carcinogenicity: Category 2

    Suspected of causing cancer.

    Prevention: Obtain special instructions before use. Do not handle
    until all safety precautions have been read and understood. Wear
    protective gloves.

    A - to ten Vinyl Acetate jest podejrzany. Ciekawe - dodaja ciut
    specjalnie, czy to resztka po procesie produkcji.

    Ciekawe - dmuchaja na zimne, czy przepisują po łebach - bo jak czytam
    co zrobic w przypadku nawdychania sie ... hm, ale moze jak sie 10h
    dziennie klei w hali, gdzie 100 innych osob tez klei, to sie troche
    tego V.A. wydziela ...

    Eye/face protection
    Select and use eye/face protection to prevent contact based on the
    results of an exposure assessment.
    The following eye/face protection(s) are recommended:
    Full Face Shield
    Indirect Vented Goggles

    Hm boja sie, ze sobie laske kleju do oka wloze? Czy szkodliwe opary
    sie wydzielaja ?

    Choc ochrona oczu przed kropla goracego kleju to dobry pomysl.

    J.

  • 8. Data: 2020-12-23 14:34:03
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2020-12-23 o 12:55, J.F. pisze:
> [...]
    > wydzielaja ?
    >
    > Choc ochrona oczu przed kropla goracego kleju to dobry pomysl.

    To jest ostrzeżenie drobnym drukiem.
    https://www.fotosik.pl/zdjecie/0c832e5e1e033a85

    W markecie nie do odczytania bez lupy.
    https://www.fotosik.pl/zdjecie/5674954d3243d43e

    WM

  • 9. Data: 2020-12-23 17:41:16
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "WM" napisał w wiadomości grup
    pl...
> [...]
    > https://multimedia.3m.com/mws/mediawebserver/mwsId?S
    SSSSuUn_zu8l00x4x_xNxmvPv70k17zHvu9lxtD7SSSSSS--
    > MSDS dla 3M Scotch-Weld Hot Melt Adhesive

    [...]

    >To jest ostrzeżenie drobnym drukiem.
    >https://www.fotosik.pl/zdjecie/0c832e5e1e033a85

    >W markecie nie do odczytania bez lupy.
    >https://www.fotosik.pl/zdjecie/5674954d3243d43e

    Nie taki znow maly ten druk ... to sie nazywa starczowzrocznosc :-)

    albo ... wielkosc druku adekwatna do rzeczywistego zagrozenia :-)

    Nadal jestem ciekaw, jak oni sobie wyobrazaja "dostanie sie do oczu".

    No to co - przeprowadzamy jakis test?
    Jestem sklonny sobie przykleic do skory na noc ... beda jakies objawy
    na drugi dzien ?

    J.

  • 10. Data: 2020-12-23 21:44:10
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2020-12-23 o 17:41, J.F. pisze:
> [...]
    >
    > [...]
    >
    > Nie taki znow maly ten druk ... to sie nazywa starczowzrocznosc :-)

    Wysokość małej literki "a" wynosi 1,2 mm , zmierzyłem ją suwmiarką.
    Zdecydowanie za małe litery.
    Tam było dosyć miejsca na większe napisy. Seniorzy to też klienci.

> [...]
    >
    > No to co - przeprowadzamy jakis test?
    > Jestem sklonny sobie przykleic do skory na noc ... beda jakies objawy na

    Jeszcze akwarium i kontrola zdrowotna rybek.

    WM