  • 1. Data: 2012-01-21 12:50:43
    Temat: powodz
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Taki sobie filmik przy wysokim stanie wody
    http://www.youtube.com/watch?v=gzdYhIZkRvI

    Woda sie przelewa na srodku mostu, a na bokach nie.
    Czy to nie powinno byc tak ze taki most na srodku jest najwyzszy ?

    Ten sie zapadl ?
    Bo zeby rzeka miala na srodku wyzszy powiom to nie uwierze :-)
    Chociaz ... moze na srodku turbulencje wyzsze, albo na dnie jakas
    przeszkoda ?

    I chyba ten sam most, ale z drugiej strony
    http://www.youtube.com/watch?v=sr394dBgDJk
    http://www.youtube.com/watch?v=ZeqL4s59j8k

    Bo ten to wyraznie zapadniety ... ale czemu ?
    http://www.youtube.com/watch?v=DpxLes5shMg
    Filar na srodku podmylo ?

    A tak juz przy okazji - jak oni to zbudowali ?
    http://www.youtube.com/watch?v=_Ui2XUXJuvs
    Chyba nie stawiali rusztowania od dna ?

    J.

  • 2. Data: 2012-01-21 16:09:44
    Temat: Re: powodz
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    J.F. wrote:

    > Woda sie przelewa na srodku mostu, a na bokach nie.
    > Czy to nie powinno byc tak ze taki most na srodku jest najwyzszy ?

    Odpowiedz jest na któryms z podlinkowanych filmów.
    Jak juz most "odplywa", to dziwnie rzeka sie uspokaja
    w tym miejscu i plynie równo.

  • 3. Data: 2012-01-21 16:41:41
    Od: "WM " <c...@W...gazeta.pl>

    J.F. <j...@p...onet.pl> napisał(a):

    > Woda sie przelewa na srodku mostu, a na bokach nie.
    > Czy to nie powinno byc tak ze taki most na srodku jest najwyzszy ?

    Równanie Bernouliego się kłania.
    Tam gdzie większa prędkość (środek nurtu),
    tam wyższe spietrzenie.

    > A tak juz przy okazji - jak oni to zbudowali ?
    > http://www.youtube.com/watch?v=_Ui2XUXJuvs
    > Chyba nie stawiali rusztowania od dna ?

    Najpierw podwiesili łuk: http://tiny.pl/hj4s2

    Tu widać etapy prac:
    http://www.hooverdambypass.org/const_photoalbum.htm#
    BridgeVideo

    WM

  • 4. Data: 2012-01-22 16:15:49
    Od: "inż. Jaskiniowy" <j...@p...fm>

    W dniu 2012-01-21 13:50, J.F. pisze:

> [...]
    > http://www.youtube.com/watch?v=DpxLes5shMg
    > Filar na srodku podmylo ?
    >
    > A tak juz przy okazji - jak oni to zbudowali ?

    Jak na mój gust, koryto pod mostem jest szersze niż koryto przed mostem.
    Część wody odchodzi w bok a ta część w środku nurtu wali w płytę pomostu.
    Na chłopski rozum:)
    Równanie Bernoulliego nie ma tutaj zastosowania bo to jest przepływ
    burzliwy (nielaminarny) w korycie otwartym.

  • 5. Data: 2012-01-22 21:06:39
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 22 Jan 2012 17:15:49 +0100, "inż. Jaskiniowy" napisał(a):
    > Równanie Bernoulliego nie ma tutaj zastosowania bo to jest przepływ
    > burzliwy (nielaminarny) w korycie otwartym.

    A jak bysmy mieli w laboratoryjnych warunkach splyw laminarny, to by mialo?

    Niestety - nie czuje procesu u podstaw r.B. wiec nie bardzo ogarniam jego
    stosowalnosc, ale jesli dobrze licze to nawet 0.5m/s dawaloby efekt 1.25cm.

    J.

  • 6. Data: 2012-01-25 09:00:48
    Od: " lukaszPK" <l...@W...gazeta.pl>

    WM <c...@W...gazeta.pl> napisał(a):
    > Równanie Bernouliego się kłania.
    > Tam gdzie większa prędkość (środek nurtu),
    > tam wyższe spietrzenie.
    > WM

    A nie czasami równania Naviera-Stokesa? Mechanikę płynów miałem dość dawno,
    ale nie bardzo rozumie co ma równanie Bernouliego do rwącej rzeki z
    założeniami dla których zostało to równanie wyprowadzone.

  • 7. Data: 2012-01-25 11:03:13
    Od: "WM " <c...@W...gazeta.pl>

    lukaszPK <l...@W...gazeta.pl> napisał(a):
    > A nie czasami równania Naviera-Stokesa? Mechanikę płynów miałem dość dawno,
    > ale nie bardzo rozumie co ma równanie Bernouliego do rwącej rzeki z
    > założeniami dla których zostało to równanie wyprowadzone.

    Chodziło mi o calkowita energie przeplywu,
    a rownanie Bernouliego to uwzglednia.
    Do przeplywow w kanalach otwartych tez czasem stosuje sie RB.

    Jezeli energie kinetyczna przeplywu zamienic na energie potencjalna
    wyz. poziomu cieczy, to ta metoda mozna pompowac ciecz na duze wysokosci.

    Na tej zasadzie dziala taran hydrauliczny (ram pump).

    WM

  • 8. Data: 2012-01-25 11:20:28
    Od: " lukaszPK" <l...@W...gazeta.pl>

    WM <c...@W...gazeta.pl> napisał(a):

> [...]
    > wyz. poziomu cieczy, to ta metoda mozna pompowac ciecz na duze wysokosci.
    >
    > Na tej zasadzie dziala taran hydrauliczny (ram pump).

    Nie będę się sprzeczał, bo nie jestem pewien, ale:

    "Obowiązuje w podstawowej wersji dla stacjonarnego przepływu"
    "Przepływ stacjonarny może odbywać się z różnymi, na ogół niezbyt wysokimi
    prędkościami. Jednym z warunków jego istnienia jest zachowanie laminarności
    przepływu."
    źródło: http://pl.wikipedia.org/wiki/R%C3%B3wnanie_Bernoulli
    ego

    "Bernoulliego równanie, w fizyce równanie opisujące przepływ niezaburzony
    (laminarny)"
    http://portalwiedzy.onet.pl/57856,,,,bernoulliego_ro
    wnanie,haslo.html

    Rzeka nie ma przepływu laminarnego. Chodziło mi o to założenie.

  • 9. Data: 2012-01-25 16:02:27
    Od: "WM " <c...@W...gazeta.pl>

    lukaszPK <l...@W...gazeta.pl> napisał(a):

    > "Bernoulliego równanie, w fizyce równanie opisujące przepływ niezaburzony
    > (laminarny)"

    > Rzeka nie ma przepływu laminarnego. Chodziło mi o to założenie.

    W korytach otwartych przeplyw dzieli sie na spokojny i rwacy.
    Granice stanowi przeplyw krytyczny, odpowiadajacy minimum energii.
    http://pl.wikipedia.org/wiki/Przep%C5%82yw_krytyczny
    _(koryto_otwarte)
    Wszelkie straty np. na turbulencje uwzglednia wspolczynnik alfa:
    http://tiny.pl/hjkhb

    WM

  • 10. Data: 2012-01-25 18:32:41
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On 25 Sty, 16:02, "WM " <c...@W...gazeta.pl> wrote:

> [...]
    rytyczny_(koryto_otwarte)
    > Wszelkie straty np. na turbulencje uwzglednia wspolczynnik

    A ta rzeka z filmu to gdzie miała laminarny przepływ?