  • 1. Data: 2013-07-05 19:34:20
    Temat: program do symulacji obróbki audio ?
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    Potrzebuję zrobić następującą rzecz :

    Mam plik audio (taki tam sobie sygnał szumowy raczej, ale zróżnicowany w
    czasie (modulowany AM powiedzmy) , o niewielkim paśmie - mniej więcej
    100Hz - 2kHz .

    I chciałbym zrobić symulację uśredniania tego sygnału, znaczy właściwie
    poszczególnych próbek;

    bierzemy kolejno 3 sample, uśredniamy - i dajemy jako wynik.
    i tak dalej.

    Przy czym , żeby to działało kołowo , tj;

    1. out = (s1 + s2 + s3 ) /3
    2. out = (s2 + s3 + s4 ) /3
    3. out = (s3 + s4 + s5 ) /3
    4. out = (s4 + s5 + s6 ) /3

    itp.

    I oczywiście potrzebuję to zrobić dla kilku różnych wartości ilości
    próbek do uśredniania (2, 5, 10, itp).

    Kiedyś robiłem symulacje przetwarzania pliku audio w jakiejś wersji
    SPICE, no ale tam chodziło o określony układ elektroniczny (analogowy) -
    jak by zrealizować czysto "matematyczny" proces to nawet nie mam pomysłu.
    Poza tym dawno to było i już zapomniałem co i jak.

    Macie pomysł, jak by to zrobić ? Może jakiś soft jest, gdzie można by
    przeprowadzić takie operacje matematyczne na przebiegu ?

    Wejściowy plik audio to kilkadziesiąt sekund, mono 48kHz chyba.

    Potrzebne mi to do celów demonstracyjnych - żeby pokazać, jak działa
    taka procedura (bo mam ją zaimplementowaną w pewnym urządzeniu, ale nie
    da się łatwo tego "wyciągnąć" w postaci liczbowej...).

    Help ?

  • 2. Data: 2013-07-05 19:49:03
    Temat: Re: program do symulacji obróbki audio ?
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    > Pure Data?

    no no, ciekawe... Zaraz zobaczę co to za dziwo.
    Podobnież też matlab by się nadał, ale też nie znam...

  • 3. Data: 2013-07-05 19:52:15
    Od: RR <m...@w...pl>

    --
    rry

  • 4. Data: 2013-07-05 20:00:08
    Od: "Ministerstwo Propagandy" <N...@g...pl>

    a cool edit pro coś by nie poradził?

  • 5. Data: 2013-07-05 20:05:57
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    W dniu 2013-07-05 19:49, sundayman pisze:

> [...]

    fajne, ale mało intuicyjne :)
    No nic, czytam tutorial...

  • 6. Data: 2013-07-05 20:29:07
    Od: Michał Lankosz <m...@t...pl>

    W dniu 2013-07-05 20:05, sundayman pisze:

    > fajne, ale mało intuicyjne :)
    > No nic, czytam tutorial...

    Zamiast Matlaba możesz użyć Octave - to darmowy odpowiednik Matlaba.
    Plik wave wczytuje się jedną komendą do zmiennej - wektora. Potem na tym
    wektorze można operować jak na elementach tablicy w C - podobna
    składnia, pętle for itd, chociaż środowisko "woli" (ze względu na
    szybkość) operacje od razu na całych wektorach lub macierzach. W Twoim
    przypadku to chyba nie ma żadnego znaczenia. Narysowanie najprostszego
    wykresu to też jedna linijka.

    --
    Michał

  • 7. Data: 2013-07-05 20:29:46
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    Generalnie - rewelacja.
    Jako muzyk to stwierdzam dodatkowo :)
    No, ale opanowanie tego świetnego narzędzia to mi zajmie duuuużo czasu...

    A ja potrzebuję szybko machnąć kilka wykresów - więc wielki dzięki, będę
    się tym bawić ale raczej w celach innych niż ten, o który mi teraz chodzi...

    No, zaraz zobaczymy :)

  • 8. Data: 2013-07-05 20:56:12
    Od: Michał Lankosz <m...@t...pl>

    W dniu 2013-07-05 20:29, sundayman pisze:

    > No, zaraz zobaczymy :)

    na próbę:
    data = [1:1:12]
    n=3;
    b = ones(n,1)./n;
    y = filter(b,1,data)

    przetwarzanie wav:
    [data,fs] = wavread("sample.wav");
    n=3;
    b = ones(n,1)./n;
    y = filter(b,1,data);
    wavwrite(y,"wynik.wav");

    gdzie n to liczba uśrednianych próbek. Prawidłowe (dla Ciebie) wartości
    wyjściowe zaczynają się od n-tej próbki, bo tu akurat pasował mi filtr
    FIR o n współczynnikach, każdy równy 1/n, a filtr ten jest przyczynowy
    (tzn bieżąca próbka /wyjściowa/ nie ma wiedzy o przyszłości).

    Może być? O to chodziło? Wektor można też uciąć o te kilka próbek...

    Średnik na końcu linijki powoduje, że nie wyświetla się w konsoli
    zawartość zmiennej (wektora, macierzy). Wszystkie linijki zapisz do
    pliku z rozszerzeniem .m, a następnie w konsoli Octave przejdź do
    katalogu (komenda cd) i wpisz nazwę tego pliku - skryptu.
    Nie próbowałem z plikami wav, ale błędu być nie powinno.
    W razie czego http://www.gnu.org/software/octave/support.html - help w
    html i pdf.

    --
    Michał

  • 9. Data: 2013-07-05 21:01:22
    Od: Michał Lankosz <m...@t...pl>

    W dniu 2013-07-05 20:56, Michał Lankosz pisze:
    > W dniu 2013-07-05 20:29, sundayman pisze:

    No tak, nie doczytałem, że to ma być symulacja, czyli krok po kroku...
    Też da się zrobić, tylko wymaga ze 3 razy tyle linijek.
    Ma być na obrazku, czy same liczby?
    To teraz.. kto pierwszy?

    --
    Michał

  • 10. Data: 2013-07-05 21:03:12
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    W dniu 2013-07-05 21:01, Michał Lankosz pisze:

    > No tak, nie doczytałem, że to ma być symulacja, czyli krok po kroku...
    > Też da się zrobić, tylko wymaga ze 3 razy tyle linijek.
    > Ma być na obrazku, czy same liczby?
    > To teraz.. kto pierwszy?

    chodzi o obrazek - wygląd przebiegu przed i po uśrednieniem