    From: Jaroslaw Rafa <r...@w...krakow.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika,pl.rec.rowery
    Subject: pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego
    Date: Fri, 14 Aug 2009 21:46:21 +0000 (UTC)
    Sender: Jaroslaw Rafa <r...@u...ap.krakow.pl>

    Witam. Mam rower z dynamem w piaście Shimano DH3N20, 6V, 3W - swoją
    drogą, czy ktoś wie czy to dynamo generuje prąd stały czy zmeinny? Bo
    nigdzie nie mogę znaleźć bliższych danych technicznych...

    Wpadłem na taki pomysł, żeby to dynamo wykorzystać do zasilania nawigacji
    GPS. Dedykowany GPS do roweru - który potrafi długo wytrzymać na bateriach
    - kosztuje kupę kasy, a mam tani samochodowy GPS za 250 zł, którego wadą
    jest jednak to że wbudowany akumulatorek starcza na bardzo krótko, około 3
    godzin. Potrzebne jest zatem do niego zewnętrzne zasilanie.
    GPS jest zasilany ze złącza USB - czyli napięcie 5V. Jak to najlepiej
    podłączyć do tego dynama? Czy dobrze sobie wyobrażam, że powinien być
    jakiś opornik (jakiej mniej więcej wartości?), potem dioda Zenera
    stabilizująca na 5V (opornik wcześniej po to, żeby dioda Zenera nie
    zrobiła mi 5V na całej instalacji) i kondensator który będzie wyrównywał
    wahania napięcia? O ile jest to prąd zmienny, to jeszcze na samym początku
    jakiś mostek prostowniczy...
    Czy też przy tak niedużej różnicy napięć (6V - 5V) zrezygnować z diody
    Zenera i liczyć że GPS sam sobie powinien poradzić z ustabilizowaniem
    napięcia?
    Czy powinna być jeszcze przed kondensatorem jakaś zwykła dioda
    zabezpieczająca przed tym, żeby prąd się nie "cofał" do dynama?
    Za wszelkie pomysły i pomoc będę bardzo wdzięczny.

    Pozdrowienia,
    Jaroslaw Rafa
    r...@a...krakow.pl
    --