  • 1. Data: 2009-08-14 21:46:21
    Temat: pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego
    Od: Jaroslaw Rafa <r...@w...krakow.pl>

    Witam. Mam rower z dynamem w piaście Shimano DH3N20, 6V, 3W - swoją
    drogą, czy ktoś wie czy to dynamo generuje prąd stały czy zmeinny? Bo
    nigdzie nie mogę znaleźć bliższych danych technicznych...

    Wpadłem na taki pomysł, żeby to dynamo wykorzystać do zasilania nawigacji
    GPS. Dedykowany GPS do roweru - który potrafi długo wytrzymać na bateriach
    - kosztuje kupę kasy, a mam tani samochodowy GPS za 250 zł, którego wadą
    jest jednak to że wbudowany akumulatorek starcza na bardzo krótko, około 3
    godzin. Potrzebne jest zatem do niego zewnętrzne zasilanie.
    GPS jest zasilany ze złącza USB - czyli napięcie 5V. Jak to najlepiej
    podłączyć do tego dynama? Czy dobrze sobie wyobrażam, że powinien być
    jakiś opornik (jakiej mniej więcej wartości?), potem dioda Zenera
    stabilizująca na 5V (opornik wcześniej po to, żeby dioda Zenera nie
    zrobiła mi 5V na całej instalacji) i kondensator który będzie wyrównywał
    wahania napięcia? O ile jest to prąd zmienny, to jeszcze na samym początku
    jakiś mostek prostowniczy...
    Czy też przy tak niedużej różnicy napięć (6V - 5V) zrezygnować z diody
    Zenera i liczyć że GPS sam sobie powinien poradzić z ustabilizowaniem
    napięcia?
    Czy powinna być jeszcze przed kondensatorem jakaś zwykła dioda
    zabezpieczająca przed tym, żeby prąd się nie "cofał" do dynama?
    Za wszelkie pomysły i pomoc będę bardzo wdzięczny.

    Pozdrowienia,
    Jaroslaw Rafa
    r...@a...krakow.pl
    --
    Zapraszam na moja nowa strone: http://www.ap.krakow.pl/~raj/

  • 2. Data: 2009-08-14 22:13:45
    Temat: Re: pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego
    Od: "Zygmunt M. Zarzecki" <z...@m...zarzecki.kom.wytnij.malpe.zmien.kom.na.com>

    Jaroslaw Rafa pisze:
> [...]
    > zabezpieczająca przed tym, żeby prąd się nie "cofał" do dynama?
    > Za wszelkie pomysły i pomoc będę bardzo wdzięczny.

    Te 6V to teoria, czasem jest nawet 8V.
    Najpierw musisz wyprostować napięcie, później musi być ono odfiltrowane
    ustabilizowane.
    Po wyprostowaniu mostkiem Graetza będziesz miał jakieś 4.4-6V
    skutecznego, a po odfiltrowaniu kondensatorem 4700uF powinno być 5-7V
    stałego.
    Niestety bez miernika się nie obejdzie.
    Są stabilizatory tzw. low dropout, które świetnie stabilizują napięcie,
    przy jednoczesnym bardzo małym spadku napięcia na nich, rzędu 0.3V.
    http://www.seguro.pl/sklep/?zobacz=2537&producent=

    Możesz zlutować w pajęczynkę i zamknąć w pojemniczku po kliszy.
    ;-)

    zyga
    --
    A fe, A psik, A ha

  • 3. Data: 2009-08-14 22:57:11
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <l...@w...pdi.net>

    Użytkownik Zygmunt M. Zarzecki napisał:

    > Te 6V to teoria, czasem jest nawet 8V.

    Bez obciążenia to i 15V potrafi być.

> [...]
    > Po wyprostowaniu mostkiem Graetza będziesz miał jakieś 4.4-6V
    > skutecznego, a po odfiltrowaniu kondensatorem 4700uF powinno być 5-7V

    Jak obciąży dostatecznie. Prądnice rowerowe to prądnice prądu
    przemiennego ze stałym magnesem stojana i cewką wirnika na rdzeniu z
    powiększoną szczeliną dla zmniejszenia oporów magnetycznych. W efekcie
    mają mały wpółczynnik moc/masa i dosyć stroma ch-kę obciążenie/napięcie.

    --
    Darek

  • 4. Data: 2009-08-14 23:12:53
    Od: Jaroslaw Rafa <r...@w...krakow.pl>

    In pl.misc.elektronika Dariusz K. Ładziak <l...@w...pdi.net> wrote:
> [...]

    Czy w takim razie dobrze sobie to wyobrażam mniej więcej tak:
    http://www.ap.krakow.pl/~raj/schemat.png ?
    Ten drugi kondensator 22 uF na wyjsciu stabilizatora wzialem ze schematu
    aplikacyjnego, ktory byl na stronie ktora mi podales.

> [...]
    > powiększoną szczeliną dla zmniejszenia oporów magnetycznych. W efekcie
    > mają mały wpółczynnik moc/masa i dosyć stroma ch-kę obciążenie/napięcie.

    Nie wiem ile ten GPS bierze pradu kiedy ma akumulator w pelni naladowany,
    ale kiedy ladowalem go z pustym akumulatorem z ladowarki o nominalnych
    parametrach wyjscia 5V/500mA to ladowarka dosc mocno sie grzala, z czego
    wniosek ze chyba te 500 mA (albo i wiecej) bral...

    A nawet jesli byloby wieksze napiecie to stabilizator chyba powinien
    sobie poradzic?

    Pozdrowienia,
    Jaroslaw Rafa
    r...@a...krakow.pl
    --
    Zapraszam na moja nowa strone: http://www.ap.krakow.pl/~raj/

  • 5. Data: 2009-08-15 06:35:31
    Od: anu <p...@g...com>

    Nie pamiętam w jakim dziale dokładnie, ale tu ktoś pokazywał gotową
    ładowarkę na dynamo- konstrukcja własna, ale sprzedawana również w
    przystępnej cenie.

    http://www.podrozerowerowe.info/index.php

  • 6. Data: 2009-08-15 06:39:49
    Od: anu <p...@g...com>

    słyszałem też o konstrukcji zasobnik z bateriami-usb, zdaje się w
    kontekście dyskusji o dedykowanym dla rowerów gps garmin, który nie
    wiedzieć czemu jest zasilany z akumulatora a nie z baterii

  • 7. Data: 2009-08-15 08:56:48
    Od: "Mikołaj \"Miki\" Menke" <m...@m...one.pl>

    Dnia 15.08.2009 08:39 użytkownik anu napisał :
    > słyszałem też o konstrukcji zasobnik z bateriami-usb, zdaje się w
    > kontekście dyskusji o dedykowanym dla rowerów gps garmin, który nie
    > wiedzieć czemu jest zasilany z akumulatora a nie z baterii

    Wiedzieć czemu, po to żeby był lekki i mały. Po co miałby być zasilany
    bateriami (domyślam się, że chodzi o akumulatory AA zamiast wbudowanego)?

    --
    http://miki.menek.one.pl m...@m...one.pl
    Gadu-gadu: 2128279 Mobile: +48607345846

  • 8. Data: 2009-08-15 08:59:47
    Od: "Mikołaj \"Miki\" Menke" <m...@m...one.pl>

    Dnia 14.08.2009 23:46 użytkownik Jaroslaw Rafa napisał :
> [...]
    > jest jednak to że wbudowany akumulatorek starcza na bardzo krótko, około 3

    Trochę z innej strony - czy warto się w coś takiego bawić? Czy taka
    samochodowa nawigacja wytrzyma wstrząsy, zapylenie czy wreszcie wilgoć i
    błoto?

  • 9. Data: 2009-08-15 10:12:37
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    Dariusz K. Ładziak pisze:

    > Bez obciążenia to i 15V potrafi być.

    Kawał czasu temu, ktoś wrzucał na grupę link do pomiarów ch-ki
    prądowo/napięciowej dynama przy różnych prędkościach. Z tego co
    pamiętam, to nieobciążone dynamo potrafiło dać kilkadziesiąt woltów p-p
    i bliżej mu było do źródła prądowego (duża rezystancja wyjściowa) niż
    napięciowego. Proste układy ze stabilizatorem low-drop, traktował bym
    raczej w kategorii żartu niż poważnej propozycji.

    Link do pomiarów:
    http://www.n-s.pl/krudnik/nx30/

    --
    przeciez moje rozumowanie bylo bez skazy,
    no sam bym wskoczyl do tego wulkanu,

  • 10. Data: 2009-08-15 10:44:04
    Od: "kk" <...@...pl>

    > Trochę z innej strony - czy warto się w coś takiego bawić? Czy taka
    > samochodowa nawigacja wytrzyma wstrząsy, zapylenie czy wreszcie wilgoć i
    > błoto?

    Też się podłączę.
    Uważam , że warto - są wersje nawigacji odporne na błoto i wodę - do
    warunków polowych.
    Zawsze pozostaje problem - z czego to naładować.
    Można np. zabrać ze sobą baterie słoneczne i zamówić pogodę.
    Ale jadąc rowerem przecież można doładować z dynama.
    Potrzebna jest tylko dobrze pomyślana przetwornica.

    Może należy tu myśleć w kategorii nie zasialania online ale doładowania
    baterii.
    Problem napewno da się rozwiązać pomimo rzucanych kłód pod koła roweru.