  • 1. Data: 2010-05-11 13:09:32
    Temat: ręczny montaż smd
    Od: "Papa5merf" <P...@p...pl>

    czy montowanie ręczne smd ma sens?

  • 2. Data: 2010-05-11 13:17:23
    Temat: Re: ręczny montaż smd
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 11.05.2010 15:09, schrieb Papa5merf:
    > czy montowanie ręczne smd ma sens?

    ewentualnie tak

  • 3. Data: 2010-05-11 13:23:43
    Od: zenek <z...@o...pl>

    Waldemar Krzok pisze:
    > Am 11.05.2010 15:09, schrieb Papa5merf:
    >> czy montowanie ręczne smd ma sens?
    >>

    > ewentualnie tak

    Aczkolwiek niekoniecznie.

  • 4. Data: 2010-05-11 13:29:13
    Od: "m" <...@n...pq>

    Użytkownik "Papa5merf" <P...@p...pl> napisał w wiadomości
    news:4be956f0$0$17096$65785112@news.neostrada.pl...
    > czy montowanie ręczne smd ma sens?

    Kilku sztuk płytek tak, bo maszynowo kto ci to zrobi i za ile?
    Setek i więcej już nie.

  • 5. Data: 2010-05-11 13:38:29
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    Papa5merf pisze:
    > czy montowanie ręczne smd ma sens?

    W prototypach/krótkich seriach - pewnie.

    Kiedyś z ciekawości zapytałem płytkarnię o koszt montażu - oidp wyszłoby
    700zł przy 100 sztukach. Dla człowieka jedna taka płytka to 50minut z
    hotairem - czyli dziesięć dni po 8 godzin non stop.

    Inna sprawa, że jakby zrobić sobie sito do nakładania pasty to nagle
    montaż by znacznie przyspieszył - ja najwięcej czasu tracę na nałożenie
    pasty.

    Michoo

  • 6. Data: 2010-05-11 13:42:55
    Od: Michal Czarkowski <m...@p...poczta.onet.pl>

    Papa5merf napisał(/a):

    > czy montowanie ręczne smd ma sens?

    lol

    Częściej zakup maszyn jest bez sensu.
    Zejdź na Ziemie i napisz Smerfie ile tego chcesz montowac wtedy dla
    większości ludzi na grupie takie pytanie będzie miało sens

  • 7. Data: 2010-05-11 13:50:26
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    W dniu 2010-05-11 15:38, Michoo pisze:

> [...]
    > 700zł przy 100 sztukach. Dla człowieka jedna taka płytka to 50minut z
    > hotairem - czyli dziesięć dni po 8 godzin non stop.

    No ale taki człowiek to tez kosztuje ze 3kpln (z ZUSem i podatkiem)
    czyli taniej zlecić w zakładzie

    > Inna sprawa, że jakby zrobić sobie sito do nakładania pasty to nagle
    > montaż by znacznie przyspieszył - ja najwięcej czasu tracę na nałożenie
    > pasty.

    Tylko jak z nakładaniem pasty pod np. QFN (0,5mm) jeśli nie masz sita?

    MD

  • 8. Data: 2010-05-11 14:10:51
    Od: ptoki <s...@g...com>

    On 11 Maj, 15:50, Mario <m...@p...onet.pl> wrote:

    > Tylko jak z nakładaniem pasty pod np. QFN (0,5mm) jeśli nie masz sita?

    A ta pasta to co zawiera? Czy nie zostanie wciągnieta na pad-a pod
    wpływem temperatury?
    Czemu nie mozna posmarować wszystkiego równo lub uprzednio pocynować
    padów, nalozyc element i pogrzac pojedyncze nogi?

    Tak pytam bo kiedys montowalem jakis kit (ćwoki z avt zrobili kit do
    samodzielnego montazu z elementami smd) z smd i tak wlasnie zrobilem.
    To znaczy pady byly pocynowane troche i najpierw pocynowalem je
    leciutko dodatkowo a potem tylko grzalem nogi scalakom...

    --
    Lukasz Sczygiel

  • 9. Data: 2010-05-11 14:23:17
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    W dniu 2010-05-11 16:10, ptoki pisze:

> [...]
    > To znaczy pady byly pocynowane troche i najpierw pocynowalem je
    > leciutko dodatkowo a potem tylko grzalem nogi scalakom...

    Miałem na myśli pastę zawierającą lut i topnik. No i oczywiście żeby nie
    trzeba było cynować styków np. w QFN bo ja teraz też tak robię ale to
    pracochłonne i ryzykowne dla układu. Jednym słowem mocno nieprofesjonalne.

    MD

  • 10. Data: 2010-05-11 14:24:27
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    Mario pisze:

    > No ale taki człowiek to tez kosztuje ze 3kpln (z ZUSem i podatkiem)
    > czyli taniej zlecić w zakładzie
    Chyba, że sam robisz. Ale ogólnie - tak, już przy kilkudziesięciu szt
    robiło się całkiem konkurencyjne.

    > Tylko jak z nakładaniem pasty pod np. QFN (0,5mm) jeśli nie masz sita?

    W warunkach amatorskich to chyba najpierw nakładasz pastę na kostkę i
    dmuchasz aż się zrobią 'półkule' potem kostka na płytkę i dmuchasz aż
    się rozpuszczą - napięcie powierzchniowe załatwi resztę.

    W wakacje będę miał okazję w praktyce sprawdzić ;)

    Michoo