  • 1. Data: 2010-07-01 22:31:17
    Temat: regulator do solara
    Od: ptoki <s...@g...com>

    Wlasnie dumam nad sposobem regulacji pompki do solara domowej roboty.
    Solar jest zrobiony z kaloryfera stalowego panelowego w obudowie
    metalowej.
    Zbiornik to zwykla beczka plastikowa 120l z miedziana wezownica.
    Miedzy wezownica a solarem jakies 15m alupex-a.
    W beczce brak cisnienia wody. Ciepla wode bede dostawal przez
    dopuszczanie zimnej i ciepla sie bedzie przelewac.
    Regulator zrobony na jakims attiny i ds1820.

    I teraz dylemat:
    Jak regulowac pompka wymiane wody w instalacji?
    DS1820 moge namontowac nawet 10 wiec mozliwosci monitorowania stanu
    jest masa ale sposoby narazie znalazlem 2 moze 3.

    1.poczatek:puscic pompke i czekac az woda na wyjsciu z wezownicy
    bedzie tak samo ciepla jak na wejsciu, zrobic przerwe i poczekac az
    woda na solarze bedzie miala te 10-20stopni wiecej niz w zbiorniku.
    Goto poczatek.

    2.zmierzyc ile czasu trwa przesuniecie wody z solara do wezownicy.
    Zrobic wezownice +- taka pojemna jak solar i pompowac tak aby woda
    zamienila sie miejscami. Czekac az ostygnie w wezownicy a nagrzeje sie
    w solarze. I kolejny cykl.

    3. poszukac czegos w internecie :)

    Generalnie chce zeby calosc miala sensowna sprawnosc ale zeby pompka
    nie tlukla sie zbyt intensywnie bo tym pradem sobie moge zagrzac wode
    bez solara :)

    Jak do tematu podejsc?

    --
    Lukasz Sczygiel

  • 2. Data: 2010-07-02 06:03:30
    Temat: Re: regulator do solara
    Od: "Gejzero" <g...@p...onet.pl>

    ptoki <s...@g...com> wrote:
> [...]
    >
    > Generalnie chce zeby calosc miala sensowna sprawnosc ale zeby pompka
    > nie tlukla sie zbyt intensywnie bo tym pradem sobie moge zagrzac wode

    Kuzyn ma podobna konstrukcje,
    2 grzejniki panelowe a zbiornik ze starego hydroforu + kilkanascie metrów
    miedzianej wezownicy.
    Z tego co wiem zastosowal prosty regulator róznicowy. Cala regulacja
    polegala na tym ze ustawil róznice temp. jaka musi byc miedzy wezownica a
    solarem. Nie wiem dokladnie gdzie ma zamontowane czujniki ale moge sie
    dopytac.

    Ps. Ja tez sie zastanawiam nad takim wypasionym sterownikiem dla ukladu CO z
    zasobnikiem CWU bez wezownic ale za to z 2 wymiennikam i 4 pompami. Zbiornik
    z jednym wymieniikiem juz dziala, napedzany piecem na paliwo stale, niestety
    obieg solarów narazie nie podlaczony bo nie mam jeszcze samych paneli:P
    Jednak wiem ze trzeba to bedzie jakos madrze sterowac zeby pradu za duzo nie
    zuzyac i wody nie mielic bezcelowo.

    Pozdr. Gejzero

  • 3. Data: 2010-07-02 06:08:47
    Od: "Decter" <d...@o...pl>

    > 3. poszukac czegos w internecie :)

    Poszukaj na stronie NESTOR . Jest gotowe rozwiazanie sterownika solara
    na ATMEGA8 na plytce prototypowej ich produkcji.
    Sa dwa czujniki DS18B20 - mysle ze wystarczy
    Jest zródlo programu wiec masz mozliwosc zobaczyc jak to dziala.
    Nawiasem mówiac solar ze skrzynki po jablkach i kaloryfera mozna zastapic
    gotowym ze zbiornikim100l stojakiem i 15-oma rurami prózniowymi za niewiele
    ponad 1000 zl.

    Decter

  • 4. Data: 2010-07-02 06:30:55
    Od: Rafał <r...@o...pl>

    On 02.07.2010 00:31, ptoki wrote:
> [...]
    > DS1820 moge namontowac nawet 10 wiec mozliwosci monitorowania stanu
    > jest masa ale sposoby narazie znalazlem 2 moze 3.

    Generalnie, każdy kolektor słoneczny jest bardziej sprawny w niższych
    temperaturach, więc jeżeli jest możliwość odbioru ciepła to należy to
    robić. Stąd prosta dedukcja - 2 czujniki, jeden - zbiornik; i drugi -
    kolektor.

    Jeżeli temperatura na kolektorze jest większa niż na zbiorniku to włącz
    pompkę + oczywiście jakaś histereza co by czkawki nie było.

    Poczytaj dokładnie, a może ktoś zaraz napisze, na jakiej wysokości te
    czujniki montować. W kolektorze to pewnie na górze, w zbiorniku chyba
    gdzieś na wysokości wejścia wężownicy.

  • 5. Data: 2010-07-02 07:23:22
    Od: Jacek Maciejewski <j...@o...pl>

    Dnia Thu, 1 Jul 2010 15:31:17 -0700 (PDT), ptoki napisał(a):

    > Jak do tematu podejsc?

    Postawić zbiornik wyżej niz panel i nie dawać pompki w ogóle.
    --
    Jacek

  • 6. Data: 2010-07-02 08:06:16
    Od: ptoki <s...@g...com>

    On 2 Lip, 08:08, "Decter" <d...@o...pl> wrote:

> [...]
    > gotowym ze zbiornikim100l stojakiem  i 15-oma rurami prózniowymi za niewiele

    Mozna dostac namiary?
    Bo niby na allegro mozna szukac ale na moje krzywe oko jednak ciutke
    drozej wychodzi. Badalem sprawe jakies pol roku temu wiec moze sie
    pozmienialo...

    Aktualna instalacja wyjdzie mnie ponizej 500zl a nie mam zamiaru
    uzywac jej bardziej niz w samo lato/poczatek jesieni.
    --
    Lukasz Sczygiel

  • 7. Data: 2010-07-02 08:08:51
    Od: ptoki <s...@g...com>

    On 2 Lip, 09:23, Jacek Maciejewski <j...@o...pl> wrote:

    > Postawić zbiornik wyżej niz panel i nie dawać pompki w ogóle.
    Cwaniak. :)
    Juz nad tym myslalem i u mnie akurat nie bardzo da sie tak
    zorganizowac.
    Gdybym panele mial fabryczne to od biedy przy strzesze bym powiesil i
    calosc dzialala by grawitacyjnie, bylo by ladnie i sprawnie. Ale
    drutowaniny nie postawie w ogrodzie nawet jak bedzie extra dzialac :)

    --
    Lukasz Sczygiel

  • 8. Data: 2010-07-02 09:40:01
    Od: "Gejzero" <g...@p...onet.pl>

    http://www.sklep.nestor-electronic.pl/

  • 9. Data: 2010-07-02 12:12:42
    Od: "Decter" <d...@o...pl>

    Uzytkownik "Gejzero" <g...@p...onet.pl> napisal w wiadomosci

    > http://www.sklep.nestor-electronic.pl/

    Koledze ptoki chodzilo chyba o solary
    Zapytaj gogla o "linia szycia" solarny ogrzewacz wody
    Linka nie podaje bo maja to do siebie ze sie zmieniaja.

  • 10. Data: 2010-07-02 12:15:20
    Od: "Decter" <d...@o...pl>

    > Jeżeli temperatura na kolektorze jest większa niż na zbiorniku to włącz
    > pompkę + oczywiście jakaś histereza co by czkawki nie było.

    Róznica temperatur powinna wynosić z 10°C aby opłacało się napędzać
    pompkę.
    W rozwiązaniu na stronie Nestora jest dodatkowe zabezpieczenie gdy ciepła
    solar daje za dużo,
    coś trzeba z nim zrobić aby nie zagotowac wody. Decter