  • 1. Data: 2023-02-21 20:38:50
    Temat: soft start zasilacza
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    witam
    całe mieszkanie i okolice mam oświetloną ledami samoróbkami. w
    większości wypadków mam połączone szeregowo paski zimne i ciepłe na
    zasilaczach 22v. tak się udało że te modele miękko startują, nic się
    złego nie dzieje. ale mam miejsca, w których są gotowe źródła światła na
    12v i musiałem dać inne zasilacze. w sumie to nie jest problem
    zasilaczy, ze je ktoś włącza i wyłącza cyklicznie - nie do tego zostały
    zaprojektowane. w jednym przypadku wypalają mi się styki przełącznika, w
    drugim pada zasilacz załączany czujnikiem ruchu. Kupiłem na allegro
    układ soft start za parenaście złotych, ale jest on przeznaczony do
    silnika. po podłączeniu do zasilacza 12v4a, wszystko działa, ale gdy
    zasilacz jest uruchamiany przez "soft start" wyraśnie słychać buczenie
    zasilacza. przez 3 sekundy, ale boje się ze mu to zaszkodzi. w czasie
    buczenia zasilacz działa, w sensie już daje 12v.

    czy jest jakiś prosty sposób, aby ograniczyć nagły pobór prądu przez
    zasilacz? myślałem o tym żeby go na stałe podłączyć do 230v przez bardzo
    mały kondenstator albo duży opornik. ale boję się ze dostanie na tyle
    dużo energii, że będzie "migał" oświetleniem raz na parę minut, na
    godzinę. Może jakiś warystor, termistor? Coś co będzie proste i chociaż
    odrobinę poprawi trwałość układów.
    ToMasz

  • 2. Data: 2023-02-21 20:59:06
    Temat: Re: soft start zasilacza
    Od: Jacek <j...@g...pl>

    W dniu Tue, 21 Feb 2023 20:38:50 +0100, użytkownik ToMasz napisał:

> [...]
    > dużo energii, że będzie "migał" oświetleniem raz na parę minut, na
    > godzinę. Może jakiś warystor, termistor? Coś co będzie proste i chociaż

    Nie próbuj "ułatwiać" zasilaczom życia. Zasilacze mają to do siebie że
    znoszą dowolne obciążenie i dowolny sposób załączania o ile są właściwie
    zaprojektowane oraz dobrane i używane. Zatem, raczej poszukaj takich
    zasilaczy które będą działać aniżeli sztukuj obecne.
    A jakich konkretnie? Dopóki nie narysujesz obwodów z dokładnym podaniem co
    tam robi za obciążenie, nikt ci nie doradzi.

    --
    Jacek

  • 3. Data: 2023-02-21 21:12:21
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 21/02/2023 20:38, ToMasz wrote:
    > układ soft start za parenaście złotych, ale jest on przeznaczony do
    > silnika.

    Te do elektronarzędzi generują solidne przepięcia. Taki soft-start
    zniszczył mi już jeden transformator (przebicie).

    Zinteresuj się czymś takim, lub podobnym:

    https://allegro.pl/oferta/softstart-modul-miekkiego-
    startu-soft-start-13268264286

    Chodzi o te "rezystory". Taki układ jest grzeczniejszy dla zasilaczy
    impulsowych.

  • 4. Data: 2023-02-21 21:19:50
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 21.02.2023 20:38, ToMasz wrote:

    > godzinę. Może jakiś warystor, termistor? Coś co będzie proste i chociaż
    > odrobinę poprawi trwałość układów.

    Takie cuś w szereg powinno pomóc:

    https://www.tme.eu/pl/details/b57153s0100m000/termis
    tory-ntc-ochronne/epcos/

    Nie wiem czy akurat 10omów - jakie tam masz moce, a zwłaszcza jakie
    kondensatory w zasilaczu?

    --
    Mirek.

  • 5. Data: 2023-02-21 21:28:41
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

    W dniu 21.02.2023 o 20:38, ToMasz pisze:

> [...]
    > dużo energii, że będzie "migał" oświetleniem raz na parę minut, na
    > godzinę. Może jakiś warystor, termistor? Coś co będzie proste i chociaż

    Shift sobie napraw, bo źle się czyta taki tekst. Nie piszesz do siebie,
    pisząc na grupę.

    Kondziu może być dobry i możesz sobie dobrać pojemność. Generalnie
    czuję, że gdzieś coś pojebałeś w sensie doboru zasilaczy ale bez
    dokładnego schematu to wróżenie z fusów.

    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina i ęjcaredefnoK>>>

  • 6. Data: 2023-02-21 21:43:06
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

> [...]
    > czuję, że gdzieś coś pojebałeś w sensie doboru zasilaczy ale bez
    > dokładnego schematu to wróżenie z fusów.

    Zasilacz LiteOn, 12V 4A, za nim paski led. Moc pasków około 20W, więc
    dużo mniej niż moc maksymalna zasilacza. raz na parę lat muszę wymieniać
    przełącznik. Przy czym jest to jeden z kilkudziesięciu zasilaczy które
    wykorzystuję, i tylko ten robi takie numery, a wymiana jest kłopotliwa.
    lepiej schematu nie narysuję.
    Druga lokalizacja, już ma drugi zasilacz, w sensie raz na rok szlag
    trafia zasilacz, ale tam jest:
    230v -> czujnik ruchu-> zasilacz -> diody
    Czujnik ruchu podaje 230v na zasilacz, więc ma pierdylion załączeń na
    dobę. Czujnik klepie przekaźnikiem. moc ledów - 9 watów. Gotowe moduły 3
    diody rezystor i zenerka. Pierwszy zasilacz był jakiś wtyczkowy,
    maleńki, W tym pierwszym zasilaczu padło coś co jest na "wejściu" 230v -
    albo jakiś wielki rezystor, dławik , albo dioda - nie pamiętam już.
    wymieniłem ten element - wytrzymał tydzień. wymieniłem zasilacz, na
    zapas taki większy 12v 4A - wytrzymał pół roku.
    ToMasz

  • 7. Data: 2023-02-21 21:43:56
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    W dniu 21.02.2023 o 21:12, heby pisze:

> [...]
    startu-soft-start-13268264286

    > Chodzi o te "rezystory". Taki układ jest grzeczniejszy dla zasilaczy

    a pi razy oko co mu te rezystory dają?

    ToMasz

  • 8. Data: 2023-02-21 21:51:16
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    in <news:tt36ka$17dpt$1@dont-email.me>
    user ToMasz pisze tak:

    > czy jest jakiś prosty sposób, aby ograniczyć nagły pobór prądu przez
    > zasilacz?

    Zasilacz umieść w rozdzielnicy i na kable puść DC

    :)

    --
    Piter

  • 9. Data: 2023-02-21 21:58:54
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 21/02/2023 21:43, ToMasz wrote:
    > a pi razy oko co mu te rezystory dają?

    "w jednym przypadku wypalają mi się styki przełącznika".

    Liczę na to, że się nie wypalą tak szybko.

  • 10. Data: 2023-02-21 22:04:34
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

    W dniu 21.02.2023 o 21:43, ToMasz pisze:
    [...]
> [...]
    > przełącznik. Przy czym jest to jeden z kilkudziesięciu zasilaczy które
    > wykorzystuję, i tylko ten robi takie numery, a wymiana jest kłopotliwa.

    Przełącznik po wtórnej czy pierwotnej? Po pierwotnej, powinien wytrzymać
    więcej, jesli po wtórnej, to dobierz 2x amperaż.
    Napraw Shift w 100% :)
    https://sjp.pwn.pl/zasady/Uzycie-wielkiej-litery-ze-
    wzgledow-skladniowych;629371.html

> [...]
    > wymieniłem ten element - wytrzymał tydzień. wymieniłem zasilacz, na
    > zapas taki większy 12v 4A - wytrzymał pół roku.

    Hmm, tutaj mam podobnie od 8 lat i czujnik bez zarzutu (czasem się
    wiesza i wymaga restartu/wyłącz/włącz) ale zasilacz 2A/wtyczkowy.
    Zasilacze (przetwornice) generalnie mają live 2 lata, co przyjmuję na
    klatę/norma. To, że mój wytrzymał 8 lat, przyjmuję za "dobroć" układu.

    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina i ęjcaredefnoK>>>