    From: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: soft start zasilacza
    Date: Tue, 21 Feb 2023 20:38:50 +0100

    witam
    całe mieszkanie i okolice mam oświetloną ledami samoróbkami. w
    większości wypadków mam połączone szeregowo paski zimne i ciepłe na
    zasilaczach 22v. tak się udało że te modele miękko startują, nic się
    złego nie dzieje. ale mam miejsca, w których są gotowe źródła światła na
    12v i musiałem dać inne zasilacze. w sumie to nie jest problem
    zasilaczy, ze je ktoś włącza i wyłącza cyklicznie - nie do tego zostały
    zaprojektowane. w jednym przypadku wypalają mi się styki przełącznika, w
    drugim pada zasilacz załączany czujnikiem ruchu. Kupiłem na allegro
    układ soft start za parenaście złotych, ale jest on przeznaczony do
    silnika. po podłączeniu do zasilacza 12v4a, wszystko działa, ale gdy
    zasilacz jest uruchamiany przez "soft start" wyraśnie słychać buczenie
    zasilacza. przez 3 sekundy, ale boje się ze mu to zaszkodzi. w czasie
    buczenia zasilacz działa, w sensie już daje 12v.

    czy jest jakiś prosty sposób, aby ograniczyć nagły pobór prądu przez
    zasilacz? myślałem o tym żeby go na stałe podłączyć do 230v przez bardzo
    mały kondenstator albo duży opornik. ale boję się ze dostanie na tyle
    dużo energii, że będzie "migał" oświetleniem raz na parę minut, na
    godzinę. Może jakiś warystor, termistor? Coś co będzie proste i chociaż
    odrobinę poprawi trwałość układów.
    ToMasz