  • 1. Data: 2011-12-24 07:30:11
    Temat: telefonia satelitarna - jak to działa?
    Od: Atlantis <N...@w...pl>

    Nie chodzi mi o techniczną, ale "użytkowo-finansową" stronę.
    Powiedzmy, że wydaję tych kilka tysięcy złotych na telefon. Co potem?
    Żeby móc z niego korzystać muszę opłacać regularnie jakiś abonament,
    tudzież doładowywać konto pre-paid w regularnych odcinkach czasu, żeby
    aparat był czymś więcej niż tylko bardzo drogim przyciskiem do papieru?

    A może po zakupie taki aparat można po prostu włożyć do szuflady i może
    sobie tam leżeć miesiącami albo i latami, czekając na odpowiednią chwilę
    (do następnego wypadu w góry ze znajomymi, wybuchu wojny, wprowadzenia
    stanu wojennego, awarii infrastruktury na wielką skalę itp.)? ;)

    Właściwie jak tam wygląda kwestia połączeń przychodzących? Przecież żeby
    dzwonić trzeba rozłożyć antenkę, a telefon powinien widzieć się z
    satelitą. Taki aparat ma własny numer, pod który można się dodzwonić z
    zewnątrz, czy służy tylko i wyłącznie do wykonywania połączeń
    wychodzących z kompletnej dziczy, okolic podbiegunowych, szczytu Mont
    Everest albo statku płynącego po Pacyfiku? :)

  • 2. Data: 2011-12-24 10:24:07
    Temat: Re: telefonia satelitarna - jak to działa?
    Od: Bydlę <p...@g...com>

    On 2011-12-24 07:30:11 +0000, Atlantis <N...@w...pl> said:

    > Nie chodzi mi o techniczną, ale "użytkowo-finansową" stronę.
    > Powiedzmy, że wydaję tych kilka tysięcy złotych na telefon. Co potem?

    A co ci wypluły gógle po wpisaniu 'telefon saatelitarny"?
    Bo mi stronę wiki i takie różne w Polsce...
    <http://pl.wikipedia.org/wiki/Telefon_satelitarny>
    <http://www.ts2.pl/pl/Telefony-satelitarne>
    <http://inmarsat-bgan.pl/>
    <http://www.novatelecom.pl/#!content,telefon_przez_s
    atelite>
    <http://www.navsim.pl/nawigacja_jachtowa/lacznosc_sa
    telitarna/informacje_ogolne>

    Nawet

    jest film na jutubie:
    <http://www.youtube.com/watch?v=lunWBIdAeq8>

    :)

    --
    Bydlę

  • 3. Data: 2011-12-26 01:49:44
    Od: Przemysław Kowalik <p...@A...pl>

    Użytkownik Atlantis napisał:
> [...]
    > tudzież doładowywać konto pre-paid w regularnych odcinkach czasu, żeby
    > aparat był czymś więcej niż tylko bardzo drogim przyciskiem do papieru?

    Prepaidy też są.

> [...]
    > (do następnego wypadu w góry ze znajomymi, wybuchu wojny, wprowadzenia
    > stanu wojennego, awarii infrastruktury na wielką skalę itp.)? ;)

    Przez lata to bateria może zdechnąć albo sieć satelitarna zostanie
    wyłączona. To nie jest GSM czy UMTS i w zasadzie AFAIK aparat
    satelitarny jest związany z konkretnym opem.

> [...]
    > wychodzących z kompletnej dziczy, okolic podbiegunowych, szczytu Mont
    > Everest albo statku płynącego po Pacyfiku? :)

    Ma własny numer: z kraju "wirtualnego", z kraju "realnego" jako własny
    numer albo z kraju "realnego" jako numer komórkowy roamujący w sieci
    satelitarnej.

    Przemek

  • 4. Data: 2011-12-26 17:15:22
    Od: Atlantis <N...@w...pl>

    W dniu 2011-12-26 02:49, Przemysław Kowalik pisze:

    > Prepaidy też są.

    Tak, wiem - mnie bardziej zastanawia jak to wygląda w praktyce (nie
    mogłem dogooglować się do konkretnej informacji). Trzeba regularnie
    doładowywać konto (jak w przypadku GSM) czy też zasady są bardziej
    "liberalne", jak np. w telefonii VoIP - doładowujemy konto jakąś kwotą i
    mamy ją do wykorzystania bez jakiegoś z góry narzuconego terminu - co
    najwyżej op odcina co miesiąc jakąś niewielką opłatę "abonamentową"
    (chociaż w przypadku mojego operatora SIP większość tej i tak
    symbolicznej kwoty to i tak opłata za numer).

    > Przez lata to bateria może zdechnąć albo sieć satelitarna zostanie
    > wyłączona. To nie jest GSM czy UMTS i w zasadzie AFAIK aparat
    > satelitarny jest związany z konkretnym opem.

    Tak, wiem - z tą szufladą to oczywiście przenośnia. Wiadomo, że baterię
    należy co jakiś czas ładować. A co do wyłączenia sieci satelitarnej...
    Przecież to właśnie "nie jest GSM albo UMTS" - nie po to się wynosiło
    satelity na orbitę, żeby za parę lat zmienić system i je powyłączać...
    Taki GPS ma już trochę lat, a rychłej śmierci nikt mu nie wróży.

    > Ma własny numer: z kraju "wirtualnego", z kraju "realnego" jako własny
    > numer albo z kraju "realnego" jako numer komórkowy roamujący w sieci
    > satelitarnej.

    Rozumiem, że numer służy raczej do identyfikacji dzwoniącego, bo
    dodzwonienie się na taki telefon nie zawsze jest możliwe (złożona
    antenka, brak bezpośredniej widoczności z satelitą)?

  • 5. Data: 2011-12-26 17:37:39
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    http://www.thuraya.com/
    http://www.iridium.com/

> [...]
    > "liberalne", jak np. w telefonii VoIP - doładowujemy konto jakąś kwotą i
    > mamy ją do wykorzystania bez jakiegoś z góry narzuconego terminu

    Kazdy operator woli wieksze wplaty niz mniejsze :-)

    > Przecież to właśnie "nie jest GSM albo UMTS" - nie po to się wynosiło
    > satelity na orbitę, żeby za parę lat zmienić system i je powyłączać...

    One zyja pare lat, potem trzeba nowe.

    > Taki GPS ma już trochę lat, a rychłej śmierci nikt mu nie wróży.

    Ostatnio sie domagali miliarda $ na utrzymanie systemu w ruchu.

    J.

  • 6. Data: 2011-12-26 19:42:47
    Od: "brum" <s...@n...berdyczow>

    > Rozumiem, że numer służy raczej do identyfikacji dzwoniącego, bo
    > dodzwonienie się na taki telefon nie zawsze jest możliwe (złożona antenka,
    > brak bezpośredniej widoczności z satelitą)?

    roznie to bywa
    era ma usluge roamingu satelitarnego, dziala to tak, ze wkladasz wlasnego
    sima do aparatu i jesli aparat jest w zasiegu sieci thuraya, to mozesz
    dzwonic na swoj numer
    jesli karta jest abonamentowa, to oplaty naliczane sa jak za roaming,
    oczywiscie sa odpowiednie stawki
    nie wiem czy roaming satelitarny dostepny jest w ofercie prepaid,
    przeciwskazan nie widze, wowczas rozmawiasz tyle, ile masz na karcie
    zasady doladowan obowiazuja takie jak normalnie w erze, thuraya jest tylko
    operatorem technicznym uslugi

  • 7. Data: 2011-12-26 23:50:19
    Od: Przemysław Kowalik <p...@A...pl>

> [...]
    > "abonamentową" (chociaż w przypadku mojego operatora SIP większość
    > tej i tak symbolicznej kwoty to i tak opłata za numer).

    No np. z tego
    http://www.ts2.pl/pl/PrePaid-Thuraya
    to trochę trudno wyczaić ile simy i doładowania są ważne (poza
    tajemniczym Crew Calling) :-)

    W Iridium z kolei jest tak: http://www.ts2.pl/pl/Prepaid-Iridium.

> [...]
    > po to się wynosiło satelity na orbitę, żeby za parę lat zmienić
    > system i je powyłączać... Taki GPS ma już trochę lat, a rychłej

    Satelity nie są wieczne, poza tym w tym biznesie zdarzały się bankructwa:
    http://www.ts2.pl/pl/Iridium

    Iridium rozpoczęło swoje działanie 1 listopada 1998 roku, a bankructwo
    przedsięwzięcia ogłoszono 13 sierpnia 1999. Przyczyn niepowodzenia tego
    systemu upatrywano w wysokich kosztach i niewygodzie użytkowania oraz w
    silnej konkurencji ze strony usług roamingowych operatorów GSM. Także
    nie bez wpływu były błędy w zarządzaniu firmą.

    Satelity systemu Iridium pozostały jednak na orbicie i w 2001 roku firma
    prywatnych inwestorów pod nazwą Iridium Satellite LLC wznowiła działanie
    systemu.

    > Rozumiem, że numer służy raczej do identyfikacji dzwoniącego, bo
    > dodzwonienie się na taki telefon nie zawsze jest możliwe (złożona
    > antenka, brak bezpośredniej widoczności z satelitą)?

    Na zwykłą komórkę też przecież nie zawsze można się dodzwonić.

    Przemek

  • 8. Data: 2011-12-26 23:57:50
    Od: Przemysław Kowalik <p...@A...pl>

    Użytkownik brum napisał:

> [...]
    > przeciwskazan nie widze, wowczas rozmawiasz tyle, ile masz na karcie
    > zasady doladowan obowiazuja takie jak normalnie w erze, thuraya jest tylko

    W prepaidzie problemem może być realizowanie głosowych połączeń
    wychodzących. Żeby nie przekroczyć stanu konta, operator satelitarny
    musiałby wspierać USSD callback albo przy dzwonieniu bezpośrednim tzw.
    CAMELa. Np. w prepaidach T-Mo w roamingu Thuraya połączenia głosowe
    wychodzące oficjalnie nie działają.

    Przemek

    Przemek