  • 1. Data: 2021-11-04 19:05:55
    Temat: test stereo
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Przypomnialy mi sie stare czasy

    https://youtu.be/nVDCUFwdKbY?t=105

    Tylko ... co my wlasciwie slyszymy?

    Smiem twierdzic, ze roznicy faz sygnalow sinusoidalnych, to
    praktycznie nie slyszymy.

    A tu sygnal szumowy ... to co ucho w zasadzie slyszy ?

    A przy okazji ... wyszlo na to, ze moje sluchawki maja pomylone fazy
    ... a to Bluetooth.
    Moze dlatego byly przecenione :-)

    J.

  • 2. Data: 2021-11-04 20:16:52
    Temat: Re: test stereo
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 04.11.2021 o 19:05, J.F. pisze:

    > A przy okazji ... wyszlo na to, ze moje sluchawki maja pomylone fazy ...
    > a to Bluetooth.
    > Moze dlatego byly przecenione :-)

    Bo stawiasz spację SPECJALNIE przed pytajnikiem :]

    Wszystkie Twoje słuchawki na tym teście majo pomylone fazy :D

    Zmieni się to dopiero, jak lekarz zabroni Ci wstawiać spację przed
    pytajnik albo zrób sobie korektor i używaj nim wyślesz do ludzi :)

    Potem możesz sobie w notatniku wstawiać te spacje do woli :D

    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPi?>>>

  • 3. Data: 2021-11-04 20:46:52
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 04.11.2021 19:05, J.F. wrote:

    > Smiem twierdzic, ze roznicy faz sygnalow sinusoidalnych, to praktycznie
    > nie slyszymy.

    Zgadza się nie słyszymy - o tym się można przekonać oglądając na
    oscyloskopie mieszanie np. 1kHz i 2kHz i różne kształty wynikające z
    różnicy faz, a cały czas słychać to samo.
    Natomiast różnica faz prawe-lewe ucho jest jak najbardziej "słyszalna"
    jako lokalizacja źródła dźwięku.
    Ale dla lokalizacji w przestrzeni trójwymiarowej jedna faza to za mało -
    dlatego lokalizacja czystego sinusa jest utrudniona.

    --
    Mirek.

  • 4. Data: 2021-11-04 21:34:40
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Mirek" napisał w wiadomości grup
    pl...
    On 04.11.2021 19:05, J.F. wrote:

> [...]
    >różnicy faz, a cały czas słychać to samo.
    >Natomiast różnica faz prawe-lewe ucho jest jak najbardziej
    >"słyszalna" jako lokalizacja źródła dźwięku.

    No nie bardzo - pusc na jedno ucho np 400Hz, a na drugie 400.2 Hz.
    Faza sie stale zmienia ... a ja wrazenia, ze zrodlo sie przemieszcza
    nie mam.

    >Ale dla lokalizacji w przestrzeni trójwymiarowej jedna faza to za
    >mało - dlatego lokalizacja czystego sinusa jest utrudniona.

    A szum lepszy?

    No jak widac - lepszy ... ale dlaczego?

    J.

  • 5. Data: 2021-11-04 22:26:27
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 04.11.2021 21:34, J.F. wrote:

    > No nie bardzo - pusc na jedno ucho np 400Hz, a na drugie 400.2 Hz.
    > Faza sie stale zmienia ... a ja wrazenia, ze zrodlo sie przemieszcza nie
    > mam.

    A jakie masz wrażenie?
    To nie takie proste - dochodzi jeszcze amplituda, efekt Dopplera itp.

    > A szum lepszy?
    >
    > No jak widac - lepszy ... ale dlaczego?

    Bo ucho to właściwie analizator widma?
    Może faktycznie nie dzieją się tam żadne analizy czasowe, tylko
    porównanie widma.

    --
    Mirek.

  • 6. Data: 2021-11-04 22:45:54
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Mirek" napisał w wiadomości grup
    pl...
    On 04.11.2021 21:34, J.F. wrote:

    >A jakie masz wrażenie?
    >To nie takie proste - dochodzi jeszcze amplituda, efekt Dopplera itp.

    Wiec zmieniamy tylko faze

    na komputerze np
    https://onlinetonegenerator.com/binauralbeats.html

    przy 400 i 401Hz na sluchawkach ... nawet trudno opisac co slysze.
    Jakby staly ton z niewielkimi zmianami,

    400 i 400.1Hz ... tez trudno opisac, ale cyklicznie dzwiek robi sie
    "wąski".
    A w innych momentach nie z prawa czy lewa, ale taki jakby "szeroki".

    400 i 400.2Hz ... tez trudno opisa.

    >Bo ucho to właściwie analizator widma?
    >Może faktycznie nie dzieją się tam żadne analizy czasowe, tylko
    >porównanie widma.

    Tylko ze widmo szumu i szumu odwroconego ... to takie samo jest?

    J.

  • 7. Data: 2021-11-06 12:36:45
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 04.11.2021 22:45, J.F. wrote:

    > Tylko ze widmo szumu i szumu odwroconego ... to takie samo jest?

    No to może porównanie widm L+R, L-R?
    Tylko że nic nie wskazuje na to, że w naturze coś takiego ma miejsce.

    --
    Mirek.

  • 8. Data: 2021-11-06 19:30:47
    Od: Pcimol <...@...com>

    On 2021-11-04 22:45, J.F. wrote:
> [...]
    > "wąski".
    > A w innych momentach nie z prawa czy lewa, ale taki jakby "szeroki".

    Czyli słyszysz jednak różnice faz.

  • 9. Data: 2021-11-07 21:54:06
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 6 Nov 2021 19:30:47 +0100, Pcimol wrote:

    > Czyli słyszysz jednak różnice faz.

    No niby tak. tylko slabiutko jakos.
    Ato jeszcze moze byc efekt np wspolnego kabelka masy w sluchawkach,
    czy niedskonalosci generatora.

    J.

  • 10. Data: 2021-11-07 23:20:45
    Od: ptoki <s...@g...com>

    niedziela, 7 listopada 2021 o 14:54:09 UTC-6 J.F napisał(a):

    > No niby tak. tylko slabiutko jakos.
    > Ato jeszcze moze byc efekt np wspolnego kabelka masy w sluchawkach,
    > czy niedskonalosci generatora.
    >
    > J.
    Ta stronka jakos dziwnie dziala.
    W jutubowym tescie wyraznie slychac skad dochodzi dzwiek i mam fazy ustawione dobrze.
    Na tej stronce to w sumie jakies tam tetnienie slychac ale kiepsko.