  • 1. Data: 2022-11-13 10:10:37
    Temat: time.h na STM32 i strefy czasowe
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Kontynuuję przenoszenie na FreeRTOS projektu mojego radia internetowego
    na STM32F107. Na chwilę obecną urządzenie zaczęło działać jak powinno, a
    co najważniejsze - działa stabilnie. Przy okazji uruchomiłem jeszcze
    klienta SNTP do synchronizacji RTC wbudowanego w mikrokontroler.

    Generalnie jeśli któryś z moich projektów posiada połączenie z siecią
    (albo inną formę łączności ze światem zewnętrznym) staram się, żeby
    pobierał z niej aktualny czas, a w przypadku posiadania wyświetlacza
    posiadał także funkcję zegara.

    Tutaj zawsze pojawia się kwestia obsługi stref czasowych i czasu
    letniego/zimowego. Pamiętam, że w czasach AVR-ów musiałem to wszystko
    robić ręcznie. Odpowiednia funkcja sprawdzała czy w danym momencie
    powinienem dodać godzinę czy dwie, a potem odpowiednią wartość w
    sekundach dodawałem do timestampu (time_t) aby finalnie przekonwertować
    do struct tm i wyświetlić.

    Trochę lepiej było to zaimplementowane w PIC32 - tam miałem zmienne
    globalne, w których mogłem ustawić różnicę w stosunku do UTC oraz chyba
    włączać automatyczne ustawianie czasu zimowego. Dzięki temu mogłem
    korzystać z funkcji localtime() z time.h.

    Jeszcze lepiej było to zrobione w RTOS SDK z ESP8266/ESP32, gdzie po
    prostu wystarczyło ustawić odpowiednią zmienną środowiskową i to
    własciwie załatwiało sprawę - biblioteka time.h stawała się świadoma
    strefy czasowej:

    setenv("TZ", "GMT-1GMT-2,M3.5.0/2,M10.5.0/3", 1);
    tzset();

    Jak to się robi w STM32, korzystając z GCC i STM32CubeIDE? Muszę wrócić
    do rozwiązania z AVR-ów, czy istnieje jakieś bardziej eleganckie
    rozwiązanie?

    Kolejna sprawa: komuś udało się uruchomić serwer HTTP dołączony do lwIP,
    korzystając z FreeRTOS?

  • 2. Data: 2022-11-15 20:31:44
    Temat: Re: time.h na STM32 i strefy czasowe
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@g...net>

    Atlantis <m...@w...pl> napisał(a):
> [...]
    > dodawałem do timestampu (time_t) aby finalnie przekonwertować do struct tm

    Nie musiałeś, były funkcje set_zone() i set_dst().

    Tak samo jak na ESP.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    https://www.grzegorz.net/

  • 3. Data: 2022-11-15 21:56:36
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 15.11.2022 20:31, Grzegorz Niemirowski wrote:

    > Tak samo jak na ESP.

    Tego spróbowałem na samym początku. Nic nie dało - localtime nadal
    zwraca czas UTC.

  • 4. Data: 2022-11-16 00:52:18
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@g...net>

    Atlantis <m...@w...pl> napisał(a):
    > Tego spróbowałem na samym początku. Nic nie dało - localtime nadal zwraca
    > czas UTC.

    Może ten string masz zły? Ja robię tak:
    setenv("TZ","CET-1CEST,M3.5.0/2,M10.5.0/3",1);
    i działa.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    https://www.grzegorz.net/