  • 1. Data: 2011-03-13 19:49:17
    Temat: układ ładowania lion 3,7V wbudowany w urządzenie
    Od: "sebart" <s...@a...net>

    Czy zna ktoś może gotowy układ zasilania /ładowania (scalak)
    do urządzenia bateryjnego które potrzebuje 3,3v i ok max 150 mA
    teraz mam tam 3x R6 NiMh i stabilizator LDO na 3,3. Żeby to ładować
    dałem prostą diodę i rezystor, no i ładuję z zasilacza 5V. Poszukuję
    prostego
    układu scalonego który załatwił by sprawę ładowania tak by nie trzeba było
    kontrolować czasu ładowania przy stałym prądzie. Fajnie jak byłby to układ
    szybkiego ładowania, może dałoby się ładować z portu USB. Zamiast 3xNiMh
    może będzie docelowo Li-Po lub Li-Ion - są lżejsze :-)

    LT1510 - fajny ale sporo elementów potrzeba w koło i cena :(
    Duet MCP73831 i MCP1802 jest fajny ale gdzie to dostać ?
    Jest jeszcze MAX 1811

    A jak to jest zrobione w komórkach ?

  • 2. Data: 2011-03-13 20:22:50
    Temat: Re: uk?ad ?adowania lion 3,7V wbudowany w urz?dzenie
    Od: AlexY <a...@i...-cut_this-.pl-alias-removed>

    Użytkownik sebart napisał:
    [..]
    > szybkiego ?adowania, mo?e da?oby si? ?adowa? z portu USB. Zamiast 3xNiMh
    > mo?e b?dzie docelowo Li-Po lub Li-Ion - s? l?ejsze :-)

    IMHO litówki są łatwiejsze i wygodniejsze, ładujesz stabilizacją prądu i
    napięcia, prąd max równy pojemności aku, napięcie 4,1V dla Li-ion, 4,2V
    Li-pol, ograniczenia czasowego brak, chyba że chcesz to możesz odciąć
    przy prądzie bodajże 1/20 pojemności, przy pełnym naładowaniu prąd spada
    do pomijalnej wartości

    [..]
    > A jak to jest zrobione w kom?rkach ?

    dedykowane chipy zarządzania energią mające zazwyczaj kupę innych
    funkcji, w skrócie zapomnij :)

    --
    AlexY
    http://nadzieja.pl/inne/spam.html

  • 3. Data: 2011-03-13 21:33:06
    Od: "sebart" <s...@a...net>

    zaglądałem jak to jest zrobione w słuchawce BT
    tam jest 3,7v 90mAh a ładowanie idzie przez mały scalaczek 5pin
    chcialbym mieć możliwość ladowania z dowolnego zasilacza 5V
    wiec nie bardzo wystarczy mi dioda i opornik, choć jeśli tak jak piszesz
    gotowe ogniwo li-po ma wewnatrz układ odcinajacy ładowanie
    to może tak wlaśnie najprościej to rozwiązać, nie mam pewności
    i nie chce wysadzić ogniwa :-)

    Użytkownik "AlexY" <a...@i...-cut_this-.pl-alias-removed> napisał w
    wiadomości news:ilj8qm$p03$1@speranza.aioe.org...

  • 4. Data: 2011-03-14 07:38:53
    Od: "EM" <e...@p...onet.pl>

    A może zrobic to tak, jak jest w zabezpieczeniach do baterii li-ion.
    Widziałem ładowarki Li-ion oparte o taki układ.
    http://www.swiatelka.pl/viewtopic.php?t=213

    www.dianyuan.com/bbs/u/45/1159152393.pdf

    Tylko problem może być taki, że takie zabezpieczenie zwykle ma nieco większy
    margines bezpieczeństwa. Czyli np. ładowanie do 4,3V rozładowanie do 2,5V.
    --
    Pozdr
    EM

  • 5. Data: 2011-03-14 13:48:09
    Od: AlexY <a...@i...-cut_this-.pl-alias-removed>

    Użytkownik sebart napisał:
    > zagl?da?em jak to jest zrobione w s?uchawce BT
    > tam jest 3,7v 90mAh a ?adowanie idzie przez ma?y scalaczek 5pin
    > chcialbym mie? mo?liwo?? ladowania z dowolnego zasilacza 5V
    > wiec nie bardzo wystarczy mi dioda i opornik, cho? je?li tak jak piszesz
    > gotowe ogniwo li-po ma wewnatrz uk?ad odcinajacy ?adowanie
    > to mo?e tak wla?nie najpro?ciej to rozwi?za?, nie mam pewno?ci
    > i nie chce wysadzi? ogniwa :-)

    Jest to zabezpieczenie, nie ładowarka, zdecydowanie odradzam bo zniszczy
    ogniwo w przyspieszonym tempie, scalone ładowarki do niklówek z detekcją
    delty napięcia są, oznaczeń nie pamiętam.

  • 6. Data: 2011-03-14 16:46:00
    Od: MKi <e...@t...op.pl>

> [...]
    >
    > LT1510 - fajny ale sporo elementów potrzeba w koło i cena :(
    > Duet MCP73831 i MCP1802 jest fajny ale gdzie to dostać ?

    Jeśli z góry założysz Li-Ion / Li-Po, to MAX1555 - prościutkie,
    taniutkie.

    Pozdrowienia,
    MKi

  • 7. Data: 2011-03-14 19:39:11
    Od: "sebart" <s...@a...net>

    troche kosztuje ale wlasnie o cos takiego mi chodzilo

  • 8. Data: 2011-03-14 19:56:16
    Od: MKi <e...@t...op.pl>

    > troche kosztuje ale wlasnie o cos takiego mi chodzilo

    Jak dla mnie przy tej prostocie cena jest niewysoka.

    Przez ten scalak przepuścisz bezkarnie jakieś
    300mA prądu ładowania - potem zaczyna się grzać, a
    że malutki, trudno ciepło odprowadzić.

    Pozdrowienia,
    MKi

  • 9. Data: 2011-03-14 20:22:59
    Od: Adam Dybkowski <a...@4...pl>

    W dniu 2011-03-14 17:46 MKi napisał(a):

    > Jeśli z góry założysz Li-Ion / Li-Po, to MAX1555 - prościutkie,
    > taniutkie.

    Polecam się rozejrzeć też za MCP73833 / MCP73834. Tańsze niż scalak Maxima.

    --
    Adam Dybkowski
    http://dybkowski.net/

  • 10. Data: 2011-03-14 20:31:47
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    W dniu 13.03.2011 20:49, sebart pisze:
> [...]
    > układu scalonego który załatwił by sprawę ładowania tak by nie trzeba było
    > kontrolować czasu ładowania przy stałym prądzie.
    To może zobacz:
    Application note: AN2389
    An MCU-based low cost non-inverting
    buck-boost converter for battery chargers

    Jedyne co kontrolujesz to napięcie.

    Michoo