  • 1. Data: 2011-03-13 14:17:53
    Temat: czy akumulator zelowy moze z czasem zwiekszc swoja pojemnosc?
    Od: "Artur" <z...@o...pl>

    Witam,

    Sytuacja wyglada tak, mam UPSa APC Back-UPS 250, jest w nim od ponad roku
    bateria CSB 7,2Ah. Dla testow podlaczylem jako obciazenie zarowke 40W. Na
    starej baterii czas podtrzymania wynosi okolo 1h 15min. Mam tez dwie nowe
    baterie, tego samego producenta, tej samej pojemnosci, oczywiscie naladowane
    do pelna (pradem maksymalnym 0,7A do napiecia 13,9), na kazdej z nich czas
    podtrzymania tej samej zarowki wynosi niecale 55 min. Jak widac roznica
    procentowa jest spora. Stara bateria jak wspomnialem pracuje od roku, moze
    poltora i w tym czasie byla kilkukrotnie rozladowana do wylaczenia sie UPSa
    (10V). Gdzie szukac przyczyny roznej pojemnosci starego i nowego
    akumulatora? Jedyna roznica miedzy nimi, poza wiekiem jest taka, ze stara
    bateria jest Made in Vietnam a nowe Made in China :-).

    --
    pozdrawiam

  • 2. Data: 2011-03-13 18:26:37
    Od: "4CX250" <t...@p...onet.pl>

    Teoretycznie może. Jeżeli był zasiarczony w niewielkim stopniu to po
    zainstalowaniu w UPSie odsiarczy się podczas ciagłego ładowania. Ja niedawno
    dostałem kilka sztuk CSB 7,2Ah które leżały na magazynie 5 lat. Po pierwszym
    ładowaniu wykazywały 40-60% pojemności. Po jakims czasie pracy w UPSie
    doszły do siebie.

    Marek

  • 3. Data: 2011-03-13 20:41:49
    Od: "Artur" <z...@o...pl>

    Użytkownik "4CX250" <t...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > niedawno dostałem kilka sztuk CSB 7,2Ah które leżały na magazynie 5
    > lat. Po pierwszym ładowaniu wykazywały 40-60% pojemności. Po jakims

    czyli takiemu zasiarczonemu akumulatorowi wystarczy zapewnic ciagle
    ladowanie przez jakis czas tez przyda mu sie kilka cykli rozladowania i
    ladowania?

  • 4. Data: 2011-03-14 07:46:09
    Od: "4CX250" <taunusmtv@poćta.łonet.pl>

    Użytkownik "Artur" <z...@o...pl> napisał w wiadomości
    > czyli takiemu zasiarczonemu akumulatorowi wystarczy zapewnic ciagle
    > ladowanie przez jakis czas tez przyda mu sie kilka cykli rozladowania i
    > ladowania?

    Wydaje mi się że tylko ciągłe ładowanie, gdyż każde rozładowanie jest
    nieodłączne z zasiarczaniem akumulatora.
    Można spróbować zrobić jakiś desulfator i tym potraktować zasiarczony
    akumulator.
    Zwykłe akumulatory (nie żelowe) odsiarcza się zastępując stary elektrolit
    czystą wodą destylowaną i ładując do chwili kiedy poziom stężenia przestanie
    wzrastać. Jedno-dwa takie ładowania z samą wodą i ostatnie trzecie zalewając
    już elektrolitem o odpowiednim stężeniu czasem skutecznie mogą podnieść
    pojemność akumulatora ale to już zależy od stopnia zasiarczenia.

    Marek