  • 1. Data: 2011-03-13 09:50:13
    Temat: [OT] LAN po kablach energetycznych
    Od: BAREK <b...@p...pl>

    Dzień Dobry,
    Sytuacja jest taka;
    Mam połączyć 4 budynki siecią LAN, są problemy z łącznością WiFi ze
    względu na przeszkody terenowe i jakieś niezidentyfikowane zakłócenia.
    Kable prądu 3fazowego/przyłącza tych 4 budynków zbiegają się/startują z
    jednego punktu- mieszczą się w jednej szafce.
    Odległości tych budynków od tej szafki/mierzone mniej więcej po
    zakopanych kablach energetycznych/ wynoszą od 120 do 280 metrów.
    Czy jest jakaś technologia umożliwiająca "puszczenie" po tych kablach
    szkieletu sieci LAN dla tych budynków?
    -jaką prędkość da się w ten sposób osiągnąć?
    -ile taka technologia może kosztować dla tych 4 lokalizacji?
    --
    Barek
    barek[]plusnet pl

  • 2. Data: 2011-03-13 10:04:27
    Temat: Re: [OT] LAN po kablach energetycznych
    Od: Aha <t...@s...com>

    W dniu 2011-03-13 10:50, BAREK pisze:
> [...]
    > szkieletu sieci LAN dla tych budynków?
    > -jaką prędkość da się w ten sposób osiągnąć?
    > -ile taka technologia może kosztować dla tych 4 lokalizacji?

    Przy takich odleglosciach kladzie sie swiatlo albo LAN ze switchami z
    PoE jesli wiesz co to.

    Zerknij na trzepak.pl i poczytaj w archiwum o PLC byla mowa
    wielokrotnie. Ogolnie nie bedziesz mial mozliwosci wykorzystac tych
    kabli energetycznych. Mozna to stosowac w domu do licznika max
    odleglosci to kilka metrow.

  • 3. Data: 2011-03-13 10:26:16
    Od: BAREK <b...@p...pl>

> [...]
    > wielokrotnie. Ogolnie nie bedziesz mial mozliwosci wykorzystac tych
    > kabli energetycznych. Mozna to stosowac w domu do licznika max
    Dziękuje za odpowiedz, chociaż nie dającą nadziei.
    W tym momencie kładzenie kabla czy to LAN czy światłowodu nie wchodzi w grę.
    Pozostaje więc jedynie walka z WiFi

    --
    Barek
    barek[]plusnet pl

  • 4. Data: 2011-03-13 10:47:38
    Od: Aha <t...@s...com>

    W dniu 2011-03-13 11:26, BAREK pisze:

    > Dziękuje za odpowiedz, chociaż nie dającą nadziei.
    > W tym momencie kładzenie kabla czy to LAN czy światłowodu nie wchodzi w
    > grę.
    > Pozostaje więc jedynie walka z WiFi

    100 metrow dla wifi to zadna odleglosc, jedyny warunek to czysta strefa
    fresnela.

  • 5. Data: 2011-03-13 11:16:44
    Od: "kk" <...@...pl>

    Jest jeszcze coś pod nazwą HDSL.

    Miedziana linia jednoparowa - może być linia telefoniczna.
    spokojnie do 2km 2-4 MBit/s.

  • 6. Data: 2011-03-13 13:27:55
    Od: Adam Dybkowski <a...@4...pl>

    W dniu 2011-03-13 12:16 kk napisał(a):

    > Jest jeszcze coś pod nazwą HDSL.
    >
    > Miedziana linia jednoparowa - może być linia telefoniczna.
    > spokojnie do 2km 2-4 MBit/s.

    No wiesz, jak już trzeba coś nowego pociągnąć (czy to kabel telefoniczny
    czy inny) - to najlepiej od razu światłowód.

    --
    Adam Dybkowski
    http://dybkowski.net/

  • 7. Data: 2011-03-13 14:32:09
    Od: Atlantis <n...@n...pl>

    W dniu 2011-03-13 11:04, Aha pisze:

> [...]
    > wielokrotnie. Ogolnie nie bedziesz mial mozliwosci wykorzystac tych
    > kabli energetycznych. Mozna to stosowac w domu do licznika max

    W dodatku PLC sieje zakłóceniami w eterze. Delikwent się cieszy, bo
    udało mu się postawić sieć metodą "na taśmę klejącą i gumę do żucia" a
    krótkofalowcy, radioamatorzy albo Ci, którzy po prostu lubią sobie
    posłuchać analogowego radia na pasmach innych niż CCIR mają problem...
    Jeszcze raz: kable energetyczne nie służą do transmisji danych, tak samo
    jak kable do transmisji danych nie są liniami przesyłowymi
    wykorzystywanymi w energetyce.

    W twoim przypadku można by wykorzystać WiFi z antenami o kierunkowej
    charakterystyce.

  • 8. Data: 2011-03-13 15:11:33
    Od: <a...@g...pl>

    > W tym momencie kładzenie kabla czy to LAN czy światłowodu nie wchodzi w
    > grę.
    > Pozostaje więc jedynie walka z WiFi

    Plecam antenkę kierunkową wg tutoriala z netu (hasło: cantenna) z puszki po
    litrowym FAXE, piwo wstrętne, dziesięcioprocentowe, ale antena
    piętnastodecybelowa za 25pln , w tym zlocone gniazdo za 10 i nienajtańszy
    kabel. Bez problemu działała na ok. 100m przez budynek, co prawda żelbetowy
    schron to nie był, dom z 1930r na drewnianym szkielecie ale tynkowany i ze
    murowanymi przybudówkami. warto spróbować, jak okaże się że działa OK to
    możesz ją zastąpić solidną nieprowizoryczną fabryczną 10dB za 70pln ;)

  • 9. Data: 2011-03-13 19:12:19
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    W dniu 2011-03-13 16:11, a...@g...pl pisze:

> [...]
    > murowanymi przybudówkami. warto spróbować, jak okaże się że działa OK to
    > możesz ją zastąpić solidną nieprowizoryczną fabryczną 10dB za 70pln ;)

    Kiedyś robiłem próby anten z cylindrycznym falowodem - takie jak z
    puszki. Beznadziejnie słabe w porównaniu chociażby z helikalnymi nie
    mówiąc już o rożkowych na prostokątnym falowodzie. Ale nie ma co
    kombinować. Za 38 pln można na Allegro dostać całkiem dobrego Biquada
    12dB. W akcie desperacji wziąłem coś takiego nie wierząc w te 12dB i
    okazało się, że działa tak samo dobrze jak 20 razy droższa Moxa.
    Przede wszystkim nie można dawać długiego kabla do anteny bo każdy metr
    kabla to prawie 1 dB w plecy. Najlepiej podjechać ethernetem do miejsca
    gdzie ma być antena i w jednej puszce wstawić AP i tuż przy nim antenę.
    Są też specjalne AP zintegrowane z anteną kierunkową do zestawiania
    połączeń na odległość np Nanostation Ubiquiti. Ceny od 230 zł. I to
    chyba najlepsze rozwiązanie zwłaszcza, że da się zasilić przez POE.

    MD

  • 10. Data: 2011-03-14 08:16:35
    Od: Albercik <n...@g...pl>

    W dniu 13.03.2011 10:50, BAREK pisze:
> [...]
    > szkieletu sieci LAN dla tych budynków?
    > -jaką prędkość da się w ten sposób osiągnąć?
    > -ile taka technologia może kosztować dla tych 4 lokalizacji?

    Znajdź jeden punkt z którego widać wszystkie lokalizacje, postaw tam
    nadajnik z jakąś anteną sektorową/do okólną, ona nie musi się znajdować
    w miejscu przyłącza internetu, tam nawet nie trzeba żadnego odbiornika
    internetu, komputera czy czegokolwiek, potrebne tylko zasilanie 230V
    albo nawet jakieś 12V jak będzie łatwiej... W miejscu przyłącza
    interentu antena kierunkowa i accespoint podpięty jako klient do tej do
    okólnej. Tak samo w miejscach odbioru sygnału - accespoint jako klient
    z anteną kierunkową. Na wyjściu z każdego accespointa masz sygnał na
    ethernecie.

    Punktem centralnym może być dowolny z budynków, albo jakikolwiek inny
    obiekt(np garaż), w efekcie ubocznym również w tym punkcie masz
    doprowadzony internet.

    Jeżeli chcesz w każdym z budynków mieć rozprowadzony internet drogą
    radiową, to potrzebujesz dodatkowo w każdym z nich zamontować
    dodatkowego accespointa jako nadajnik. Wszystko spinasz po ethernecie i
    musi działać przy tych odległościach.

    Nie przesadzaj ze zbyt dużą anteną, przy odległościach rządu 100-200m
    wystarczy najmniejszy panel. Zwróć uwagę na jakość i długość kabli oraz
    jakość złączek. Zwróć uwagę na kanały, powinien być zachowany odstęp 3
    kanałów pomiędzy sieciami pracującymi w tym samym obszarze.

    Pamiętaj o zabezpieczeniu sieci, może się zdarzyć że będziesz mieć
    odwiedziny smutnych panów w garniturkach, którzy będą zadawać
    skomplikowane pytania.