  • 51. Data: 2011-10-08 11:10:09
    Temat: Re: 1.) Defragmentacja dysku SSD. 2.) Dysk SSD a program MHDD.
    Od: "Latet" <l...@l...pl>

    > nie powiedziałem że nie, chodzi mi jedynie o to że dostęp sekwencyjny zawsze
    > jest szybszy.
    > To wlasnie jedyne co mnie powstrzymuje przed SDD, że po prostu się zużywają.

    Daj spokój. Przyjemność z przesiadki z hdd na ssd rekompensuje wszelkie takie
    obawy i troski. Naprawdę warto.
    A zużywanie, choć jest faktem, przebiega znacznie znacznie wolniej, niż to sobie
    wyobrażają ci, co się tego boją.

    I jestem pewny, że zanim mój Vertex 2 (60GB) zdąży się "zużyć" to już dawno go z
    własnej woli wymienię na inny, szybszy, większy i lepszy.
    Póki co - używam go bardzo intensywnie od 1,5 miesiąca (na początku kilkanaście
    dni ciężkiego testowania, potem jako dysk systemowy z plikiem wymiany). I co? I
    nic. Owszem, 1,5 miesiąca to krótko, ale patrzę taż na smart, a tam są takie
    wskaźniki jak:

    Retired Block Count - wciąż 0
    Erase Fail Count - wciąż 0
    Wear Range Delta - wciaż 0
    Relocated Event Count - wciaż 0
    SSD Life Left - wciąż "0" (czyli max. zakładny czas - tj. do 4 grudnia 2019 wg.
    SSDLife Free 2.1.29)
    Licznik odczytanych danych łącznie - 2904 GB (tj. prawie 3 TB!)
    Licznik zapisanych danych łącznie - 2700 GB

    Jak widać po ostatnim - zapisałem już na ten dysk dane o łącznej wielkości
    prawie 50x przekraczającej pojemność dysku. Czyli zakładając , że Wear Leveling
    działa tak jak powinien, to każda komórka była zapisana 50x. Ale podkreślam (i
    widać to po licznikach), że było to okres bardzo intensywnego męczenia dysku
    testami (zapełnienie - trimowanie - zapełnienie - trimowania - i tak dziesiątki
    razy). Odkąd używam go jako normalnego systemowego, to z tych łącznych 2700 GB
    przybyło zaledwie 1-2 GB, a odczytu ok. 100 GB z łacznych 2900 GB.

    Pozdrawiam,

    latet

  • 52. Data: 2011-10-08 11:36:59
    Od: Kicer <...@...c>

    Rafał wrote:

    > a na ile lat kupuszesz sprzęt?
    > Bo jeśli na 10-20 lat to masz racje, ale jeśli na 5 to spoko SSD może
    > kupować

    generalnei nie lubię sie pozbywać dobrego sprzetu i mam 2 PC ze starymi hdd,
    z olbrzymią ilością przepracowanych godzin. Ciągle są jak nowe ;)

    pozdrawiam

    --
    Michał Walenciak
    gmail.com kicer86

  • 53. Data: 2011-10-08 11:48:06
    Od: Tom01 <n...@p...mastiff.popraw.kolejnosc>

    W dniu 08.10.2011 12:31, Kicer pisze:
    > nie powiedziałem że nie, chodzi mi jedynie o to że dostęp sekwencyjny zawsze
    > jest szybszy.

    Tylko układach mechanicznych. Dostęp do innej komórki pamięci to tylko
    inny adres. Nie ma znaczenia czy jest obok czy "na drugim końcu" kości.

    --
    Tomasz Jurgielewicz
    Masz problem z kolorem? Wal śmiało!

  • 54. Data: 2011-10-08 11:53:46
    Od: Rafał Łukawski <r...@l...pl>

    On 2011-10-08 13:48, Tom01 wrote:

    > Tylko układach mechanicznych. Dostęp do innej komórki pamięci to tylko
    > inny adres. Nie ma znaczenia czy jest obok czy "na drugim końcu" kości.

    To nie jest prawda. Proszę zapoznać się np. z charakterystyką pamięci
    DRAM. W skrócie wybranie adresu jest kosztowne, odczytywanie kolejnych
    komórek (słów) znacznie mniej

    Oczywiście każdy typ pamięci (np. Static RAM, ew Flash MLC/SLC itp)
    należy przeanalizować niezależnie, producenci wprowadzają różnego
    rodzaju usprawnienia, więc jedyną wyrocznią jest datasheet.

  • 55. Data: 2011-10-08 14:00:52
    Od: Tom01 <n...@p...mastiff.popraw.kolejnosc>

    W dniu 08.10.2011 13:53, Rafał Łukawski pisze:
> [...]
    > należy przeanalizować niezależnie, producenci wprowadzają różnego
    > rodzaju usprawnienia, więc jedyną wyrocznią jest datasheet.

    Może Pan przytoczyć źródło tych danych a najlepiej i same wartości o
    jakich mówimy?

  • 56. Data: 2011-10-08 14:26:38
    Od: Rafał Łukawski <r...@l...pl>

    On 2011-10-08 16:00, Tom01 wrote:

    > Może Pan przytoczyć źródło tych danych a najlepiej i same wartości o
    > jakich mówimy?

    Dla każdej technologii jest inna specyfika, dla przykładu DDR SDRAM:

    http://pl.wikipedia.org/wiki/CAS_latency

    Ogólna zasada, aby zaadresować komórke - wybieramy wiersz, kolumne,
    dopiero po tych operacjach (wzlględnie czasochłonnych) można
    strumieniowo pobrać paczke danych

    Gdy zmieniamy tylko kolumne jest to szybsze niz gdy zmieniamy wiersz i
    kolumne (row, col).

    Przykładowy cytat z w/w:

    "Innym czynnikiem utrudniającym wyliczenie dokładnych opóźnień jest
    wykorzystanie transferów ciągłych. Nowoczesny mikroprocesor może mieć
    wielkość linii pamięci podręcznej wielkości 64 bajtów, wymaga to 8
    transferów po 64-bity (8 bajtów) do wypełnienia linii. Za pomocą
    opóźnienia CAS można wtedy dokładnie zmierzyć tylko czas przesłania
    pierwszego słowa. Za czas przesłania kolejnych odpowiada opóźnienie RAS."

  • 57. Data: 2011-10-08 15:09:45
    Od: januszek <j...@p...irc.pl>

    Rafał Łukawski napisa?(a):

    > http://pl.wikipedia.org/wiki/CAS_latency

    > Ogólna zasada, aby zaadresować komórke - wybieramy wiersz, kolumne,
    > dopiero po tych operacjach (wzlględnie czasochłonnych) można
    > strumieniowo pobrać paczke danych

    Tylko co to ma wspolnego z SSD? hint: nie mamy bezposredniego dostepu do
    komorek fizycznej pamieci takiego dysku.

    j.

    --
    http://www.predkosczabija.pl/
    "Prędkość zabija. Włącz myślenie!"

  • 58. Data: 2011-10-08 15:18:59
    Od: Rafał Łukawski <r...@l...pl>

    On 2011-10-08 17:09, januszek wrote:
    > Rafał Łukawski napisa?(a):

    > Tylko co to ma wspolnego z SSD? hint: nie mamy bezposredniego dostepu do
    > komorek fizycznej pamieci takiego dysku.

    No w sumie racja, nie znajac dokladnych algorytmow pracy kontrolerow,
    trudno dokladnie cos wnioskowac, aczkolwiek mozna przynajmniej
    przypuszczac na czym polega model dzialania: - zrownowazenie ilosci
    zapisow w obrebie calego dysku.

    Gdyby przyjac model iz kazdy kolejny blok LBA mapowany jest na zupelnie
    'losowy' blok w pamieci flash (co jest bardzo prawdopodobne po jakims
    czasie dzialania), to po prostu defragmentacja z natury rzeczy nic nie
    wniesie do wydajnosci, a skroci wydajnosc dysku (ze wzgledu na duza
    ilosc zapisow).

    Byc moze, powtarzam byc moze SSD moze stosowac algorytmy usprawniajace
    odczyty kolejnych LBA /cos ala prefetch/, ale to juz tylko domysly ze
    wzgledu na zlozonosc obecnych i pewno tych co powstana ukladow, wiele
    jest mozliwych scenariuszy. najlepiej nie zawracac sobie tym glowy. Sama
    roznica SSD vs HDD jest na tyle duza w czasie dostepu, ze po prostu sie
    uzywa i tyle.

  • 59. Data: 2011-10-08 15:26:14
    Od: januszek <j...@p...irc.pl>

    Rafał Łukawski napisa?(a):

> [...]
    > trudno dokladnie cos wnioskowac, aczkolwiek mozna przynajmniej
    > przypuszczac na czym polega model dzialania: - zrownowazenie ilosci

    Dokładnie nazywa się to: Wear Leveling :)

    j.

  • 60. Data: 2011-10-08 15:38:19
    Od: "Latet" <l...@l...pl>

    > Dokładnie nazywa się to: Wear Leveling :)

    Zastanawiam się , czy STATIC Wear Leveling robi CZASEM coś (co spowalnia) także
    przy liniowym odczycie danych?
    Nie wiem jak inaczej wytłumaczyć, że dwa testy HD Tune (dokładność Acurate)
    zapuszczone jeden po drugim - wyglądają tak:

    1. http://xyz.avx.pl/screenshots/ssd1.png
    2. http://xyz.avx.pl/screenshots/ssd2.png

    przy czym ten pierwszy był właczony po tygodniu bez żadnych testów, a ten drugi
    zaraz po nim.
    Trudno się oprzeć wrażenie, że przy pierwszym "przebiegu" dysk robił coś jeszcze
    po całości....

    latet