  • 11. Data: 2008-12-29 16:57:37
    Temat: Re: [ 100 Mbps - luksus wielki ]
    Od: futszaK <f...@g...com>

    Krzysztof Oledzki wrote:

    > A to się w ogóle daje wysycić? Na acki miejsca zabraknie. ;)

    nie zabraknie

    http://dc.czarne.net/daily.gif

    --
    http://net.czarne.net/ <- łącze w świat pilnie potrzebne !!!
    Dach elektrowni w Czernobylu mial byc zbudowany z materialow

  • 12. Data: 2008-12-29 17:16:31
    Od: Łukasz Bromirski <t...@1...0.0.1>

    On 2008-12-29 17:55, futszaK wrote:

    > a ile mam tego uploadu dać, skoro sam mam go w sumie 1 mega (z czego
    > połowa idzie na ACK do www i zapytania do DNSa) ?

    Nie próbowałem bynajmniej atakować Ciebie tylko pokazać trend - ja
    mam na osiedlu dostawcę mającego abonamenty dokładnie również
    asymetryczne, a za symetryczne rządzającego dodatkowych pieniędzy.

    W tym kontekście te 100Mbit/s (zostawmy z boku przez kogo i jak
    proponowane) wygląda bardzo atrakcyjnie. Polska asymetrycznością
    stoi.

    > owszem, moge dokupić w cenie (ostatnio mi zaproponowano) 350zł za
    > megabit, ale nie po to prowadzę sieć, żeby sponsorować tego, kto mi
    > dostarcza łącze w świat

    :)

    > jakbym miał łacze w cenie 100zł za megabit (nawet bez krajowej tepsY)
    > to bym wziął 10 i nie byłoby tego problemu, a za pół roku stac by
    > mnie było na podwojednie prędkości łacza bo by się wiara masowo
    > podłaczała do mojej sieci

    Tak już z ciekawości zapytam - ile masz abonentów?

    --
    "Don't expect me to cry for all the | Łukasz Bromirski
    reasons you had to die" -- Kurt Cobain | http://lukasz.bromirski.net

  • 13. Data: 2008-12-29 17:42:06
    Od: futszaK <f...@g...com>

    Łukasz Bromirski wrote:

    > Nie próbowałem bynajmniej atakować Ciebie tylko pokazać trend - ja
    > mam na osiedlu dostawcę mającego abonamenty dokładnie również
    > asymetryczne, a za symetryczne rządzającego dodatkowych pieniędzy.

    poprostu ktoś wpadł na "genialny" pomysł, że ruch http i https można
    puścić DSLem co powoduje bardzo asymetryczne jego wykorzystanie i
    pozwala zamknąć tanim kosztem obsługe www w sieci nawet na kilkaset
    abonentów.
    Jak tanim ?

    DSL15000 bez promocji kosztuje 499zł miesięcznie i tylu też abonentom
    jest w stanie załatwić w miare działający dostęp do http i https
    (widziałem na własne oczy tak działającą sieć)

    Jeśli się szarpniemy i wydamy na abonenta 2zł miesięcznie, to mamy
    DSL15000 na 250 abonentów co wystarcza na szybkie otwieranie stron.

    ot polskie realia :(

    owszem, trzeba dokupic jakiegoś symetryka (albo DSL z powiekszonym
    uploadem), ale to już nie musi być takie szybkie (bo przecież onet i wp
    się szybko otwierają)

    > W tym kontekście te 100Mbit/s (zostawmy z boku przez kogo i jak
    > proponowane) wygląda bardzo atrakcyjnie. Polska asymetrycznością
    > stoi.

    do zestawiania superszerokopasmowych łącz 100Mbit/s down i 4Mbit/s up
    potrzebna byłaby taka superDSLka,a tych na rynku na razie nie ma :>

    > Tak już z ciekawości zapytam - ile masz abonentów?

    stówa z hakiem, nie zamierzam wydawać więcej jak 20% wpływów na zakup
    łacza w świat

  • 14. Data: 2008-12-29 19:01:07
    Od: Łukasz Bromirski <t...@1...0.0.1>

    On 2008-12-29 18:42, futszaK wrote:

    > do zestawiania superszerokopasmowych łącz 100Mbit/s down i 4Mbit/s
    > up potrzebna byłaby taka superDSLka,a tych na rynku na razie nie ma
    > :>

    Myślałem bardziej o 100BaseFX do domu, jak w Japonii. Niejaki
    Randy Bush zaczepiony w temacie internetu w domu (mieszka w Japonii)
    stwierdził, że 100Mbit/s "jest akurat" dla domu. Tzn. dwa telefony IP,
    parę komputerów i jeszcze jakieś urządzenia.

    Tylko żeby było 100BaseFX ktoś musi to położyć. Za dużo miedzi mamy
    w ziemii i jak sądzę - nie bardzo jest komu nagle wydać dużo pieniędzy
    na rewolucyjną zmianę.

    Stąd wróćmy do podręczników kolejkowania... ;P

  • 15. Data: 2008-12-29 19:13:30
    Od: futszaK <f...@g...com>

    Łukasz Bromirski wrote:

> [...]
    > stwierdził, że 100Mbit/s "jest akurat" dla domu. Tzn. dwa telefony IP,
    > parę komputerów i jeszcze jakieś urządzenia.

    jakiś mój klient swierdził, że 256 to mało żeby mu się stronki dobrze
    otwierały....

    > Tylko żeby było 100BaseFX ktoś musi to położyć. Za dużo miedzi mamy
    > w ziemii i jak sądzę - nie bardzo jest komu nagle wydać dużo pieniędzy
    > na rewolucyjną zmianę.

    urynanety sa na to przygotowane a telekomy...
    ..no coż.... TPSA w ciągu 10 lat straciła 50% rynku (jesli zalozymy ze
    w 1992 miala 100procent rynku telefonii stacjonarnej, a obecnie ma 50
    procent rynku szerokopasmowego, stacjonarnego Internetu)

    > Stąd wróćmy do podręczników kolejkowania... ;P

    ...historia się lubi powtarzać, a dobry admin z urynanetu typu
    DSL/pół_gminy zawsze prace znajdzie...

    ktoś jeszcze chce na zmywak ?

  • 16. Data: 2008-12-29 19:13:49
    Od: andzio <a...@w...pl>

    Łukasz Bromirski pisze:

    > Tylko żeby było 100BaseFX ktoś musi to położyć. Za dużo miedzi mamy
    > w ziemii i jak sądzę - nie bardzo jest komu nagle wydać dużo pieniędzy
    > na rewolucyjną zmianę.
    Z tym akurat nie jest tak zle. My np wdepnelismy w FTTH na osiedlach
    domkow jednorodzinnych i na wiosne dalej mamy zamiar w to "wdeptywac".
    Na blokowiskach z racji tego ze userzy nie chca placic sporo za
    podlaczenie pozostalo i jest w zupelnosci wystarczajace 100BaseTX.

    Niestety mimo ze kazdemu abonentowi moge puscic spokojnie 100Mbps, a jak
    ktos zechce to po drobnej reorganizacji w sieci nawet 1Gbps to nadal do
    sieci Internet bede proponowal pakiety 1,2,6Mbps max. Po prostu ciagle
    za wysokie sa koszty przesylu pomiedzy miastami.

    > Stąd wróćmy do podręczników kolejkowania... ;P

    Jeden, stary ale jary wystarczyl :P ;

    --
    Andrzej Banach

  • 17. Data: 2008-12-29 19:20:18
    Od: Łukasz Bromirski <t...@1...0.0.1>

    On 2008-12-29 20:13, futszaK wrote:

    > jakiś mój klient swierdził, że 256 to mało żeby mu się stronki
    > dobrze otwierały....

    Mbit/s? 256kbit/s to faktycznie pewien dysonans, w szczególności gdy
    cały czas jest te parę megabitów/s a wieczorem siadasz przy - pierwszym
    z brzegu BlueConnect. Różnica jest dramatyczna i potrafię to zrozumieć.

    > urynanety sa na to przygotowane a telekomy...

    Dużo urynanetów to "WISP" z absolutnym brakiem chęci kopania ziemi,
    bo to kosztuje. Ci którzy są przygotowani są jak sądzę w dużej
    mniejszości.

  • 18. Data: 2008-12-29 21:24:37
    Od: Jarek <j...@f...address.from.pl>

    futszaK pisze:

    > nie zabraknie
    >
    > http://dc.czarne.net/daily.gif

    A ja mam pytanie z innej beczki - co z userami w Twojej sieci, którzy
    chcą skype z kamerką, albo co z userami co chcą wysyłać pocztę z
    załącznikami w świat?

    W sieci w której pracuję, upload obecnie na symetrycznym łączu
    operatorskim to tak średnio połowa downloadu i to tylko dlatego, że
    kolejna karta 28MCU w naprawie.

    pozdrawiam
    Jarek

  • 19. Data: 2008-12-29 22:55:56
    Od: futszaK <f...@g...com>

    Jarek wrote:

    > A ja mam pytanie z innej beczki - co z userami w Twojej sieci, którzy
    > chcą skype z kamerką,

    nikt się nie skarżył, może dlatego, że ci którym upload nie odpowiadał
    dawno sobie pozakładali neostrady (a i tak tam gdzie działam, większość
    rynku należy do mnie),a pozatym z doświadczenia wnoskuję, że obraz tnie,
    niezależnie od tego, czy jest to mój urynanet, czy videocall via
    superhiper wypasiony UMTS :/

    > albo co z userami co chcą wysyłać pocztę z
    > załącznikami w świat?

    kilku userów mi zgłaszało, miałem postawić lokalny server poczty, ale
    póki co większe zapotrzebowanie jest na lokalne proxy do rapidshare

    ja mam świadomość, że prawdziwy Internet to jest dwukierunkowy Internet,
    prawdziwy dostawca Internetu posiada kilka niezależnych łącz i używa
    protokołu BGP, ale niestety pomiędzy "powinno" a "jest" istnieje pewna
    różnica.

    Zamiast w BGP czy w symetryka, wole zainwestować w szkielet własnej
    sieci, w podłaczenie nowych miejscowości, w wymiane starszego sprzętu na
    nowszy,czyli inwestycje we własną sieć, oraz podłączanie nowych
    klientów, którzy w przyszłości sfinansują lepsze łącza w świat, a
    klientów przybywa a nie ubywa...

    ponadto to co jest najkosztowaniejsze w sieciach -> sieć dostępowa to u
    mnie w większości przypadków jest FastEthernet podłaczony mostem na 5GHz
    do reszty sieci, więc na dobrą sprawe koszty przeróbki mojej sieci do
    standardu umożliwiającego sprzedaż symetrycznych pakietów 10Mbps byłby
    bardzo niewielki.

  • 20. Data: 2009-01-02 21:16:51
    Od: Marek Burzyński <m...@p...pl>

    > Niestety mimo ze kazdemu abonentowi moge puscic spokojnie 100Mbps, a jak
    > ktos zechce to po drobnej reorganizacji w sieci nawet 1Gbps to nadal do
    > sieci Internet bede proponowal pakiety 1,2,6Mbps max. Po prostu ciagle

    My wprowadziliśmy pakiety 16Mbits i 32Mbits w szklano/miedzianym
    segmencie sieci (bloki), odpowiednio za 82zł i 149zł brutto.
    Co do samych taryf jest to: 16/2 i 32/4, przy skonfigurowaniu w3cache,
    prędkość jest symetryczna i wynosi 16/16 i 32/32.
    Wbrew pozorom zainteresowanie jest szczątkowe najwyższym pakietem
    (raptem kilka sprzedanych na ok 2500 mieszkań objętych zasięgiem sieci),
    trochę lepiej z 16'tką, ale i tak większość ludzi wybiera 1-4Mbits
    (około 500 abonentów w tym segmencie)
    Nieraz z ciekawości wyłączamy kolejki, żeby zobaczyć "co się stanie".
    Powiedzmy że łącza mamy 5 razy więcej niż potrzeba (utylizacja do 20%
    kontraktu), szkielet jest przewymiarowany 10 krotnie względem potrzeb.
    Standardowym zachowaniem sieci w tym momencie jest chwilowe zwiększenie
    prędkości w kierunku do abonenta, po czym zmniejszenie tejże po jakimś
    czasie (naściągali się?) i liniowy wzrost prędkości od abonenta do
    wartości na poziomie około 300% typowej.
    Teoretycznie, wprowadzenie pakietu 100Mbits też jest możliwe...

    Co ciekawe rekordzista pod względem ilości ściąganych danych jedzie na
    łączu 2Mbits - pomijam pracowników firmy, Ci to zupełnie inna liga
    (licząca się już prawie w dziesiątkach Terabajtów miesięcznie...)

    W/g mnie dużo istotniejsze od prędkości jest zachowanie racjonalnej
    wielkości uploadu (nie koniecznie ratio up/down) i krótkich ścieżek do
    dostawców kontentu (wpięcie do PL-IX, AC-X, peeringi prywatne, zagranica
    z pominięciem routerów upstreama lub bezpośrednio od operatorów
    zagranicznych, optymalizacja tras) i zachowanie niewielkich opóźnień we
    własnym szkielecie (szkło, transmisje GbE, radiolinie na pasma
    licencjonowane, mała ilość hopów w paśmie nielicencjonowanym) i sama
    topologia sieci.

    Dla tych, którzy powiedzą że łatwo jest jak się ma dobry teren i dużo
    pieniędzy, ale dodam że w/w sieć do stanu obecnego (ok 6000 abonentów)
    doszła o własnych siłach (brak finansowania zewnętrznego) w cztery lata
    od jednoosobowej działalności. Polityka inwestowania 95% zysku w sieć i
    agresywnie podejmowane decyzje o rozwoju.
    Klientela : 60% klientów praktycznie "całkowite wykluczenie cyfrowe",
    30% teren wiejski z Neostradą, a tylko 10% bloki i teren miejski. Obszar
    działania pokrywa się z "tzw. białymi plamami" o bardzo małej ilości
    mieszkańców per powierzchnia i stosunkowo trudny teren z dużą ilością
    lasów, ale plany mamy ambitne, do końca roku przepięcie głównych linków
    na 10GbE, a tam gdzie się nie da to min. radiolinie 200Mbits. Cel na ten
    rok to zaoferowanie dla ok. 300 klientów na pełnego FTTH z TV z opcją
    HDTV w warunkach wiejskich.