  • 41. Data: 2013-07-17 12:04:33
    Temat: Re: 74154 + 7404 ?
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    > Zapominasz, że jeśli start każdej ramki jest obciążony błędem, to
    > będziesz transmitował w nieskończoność z błędami. To jest błąd
    > systematyczny a nie przypadkowe zakłócenie.

    Mowa była o błędzie w momencie otwarcia portu. Chyba nie otwierasz i nie
    zamykasz portu przy każdej ramce?

    > Owszem, można wykonać partaninę polegająca na świadomym założeniu, że
    > każda ramka zaczyna się błędem ale to jest manana a nie solidna
    > robota. Błąd należy po prostu wyeliminować raz na zawsze a nie omijać
    > jak śmierdzące psie gówno na chodniku.

    Ja bym powiedział, że omijanie psich gówien to cenna umiejętność i to
    niezależnie czy są generowane przypadkowo, czy deterministycznie.

  • 42. Data: 2013-07-17 12:05:19
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "RoMan Mandziejewicz" napisał w
    Hello Zbych,

> [...]
    >każda ramka zaczyna się błędem ale to jest manana a nie solidna
    >robota. Błąd należy po prostu wyeliminować raz na zawsze a nie omijać

    Ale kolega napisal "przy otwieraniu portu". Czyli raz, a potem czysto.
    To jest manana a nie solidna robota, jesli protokol nieodporny na
    chwilowe bledy.

    Z drugiej strony ... inny kolega zachwalal linuxa na tym ?
    Skrypt jakis napisze, bedzie wypluwal cos na port co sekunde, i juz
    nad zamykaniem nie zapanuje.

    J.

  • 43. Data: 2013-07-17 12:21:52
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@p...onet.pl>

    J.F <j...@p...onet.pl> napisał(a):
> [...]
    > Z drugiej strony ... inny kolega zachwalal linuxa na tym ?
    > Skrypt jakis napisze, bedzie wypluwal cos na port co sekunde, i juz nad

    Tak, chodzi o otwieranie. I jeśli jest aplikacja, która otwiera port i go
    trzyma, to problem nie jest duży, może wystarczyć po prostu ignorowanie
    pierwszego bajtu. Ale w przypadku skryptu będzie gorzej. Komenda
    echo a> /dev/ttyAMA0
    powoduje taki efekt:
    http://www.raspberrypi.org/phpBB3/download/file.php?
    id=4066&sid=55bc978e7b5cc30569372ac93a0e0662

    --
    Grzegorz Niemirowski
    http://www.grzegorz.net/

  • 44. Data: 2013-07-17 12:35:15
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Zbych,

    Wednesday, July 17, 2013, 12:04:33 PM, you wrote:

    [...]

    > Mowa była o błędzie w momencie otwarcia portu. Chyba nie otwierasz i nie
    > zamykasz portu przy każdej ramce?

    A ktoś mi zabrania? Mam godzinami trzymać otwarty port tylko dlatego,
    że ktoś spieprzył jego obsługę?

    > Ja bym powiedział, że omijanie psich gówien to cenna umiejętność i to
    > niezależnie czy są generowane przypadkowo, czy deterministycznie.

    A ja uważam, że psie gówna należy po prostu sprzątać a nie zmuszać
    innych do ich omijania.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 45. Data: 2013-07-17 12:48:28
    Od: Zbych <a...@o...pl>

> [...]
    >
    > [...]
    >
    > A ktoś mi zabrania? Mam godzinami trzymać otwarty port tylko dlatego,

    Błąd jest czy tego chcesz, czy nie. Można go próbować ominąć w
    sterowniku portu, albo we własnym sofcie. Być może to feler sprzętowy i
    nie da się go naprawić wcale. I co dalej? Wyrzucisz RPi, czy spróbujesz
    ominąć?

    > A ja uważam, że psie gówna należy po prostu sprzątać a nie zmuszać
    > innych do ich omijania.

    Te, na które masz wpływ to owszem, a co zrobić z tymi które pojawiają
    się same? Wdeptywać, czy jednak nauczyć się omijać?

  • 46. Data: 2013-07-17 13:08:22
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2013-07-16 14:26, Pawel Lampe wrote:
    > Mam 16 diód które wymagają stanu wysokiego do działania. Układem ma
    > sterować mikrokontroler, ale chcę oszczędzić na jego wyjściach i użyć 4
    > zamiast 16.

    Po drugiej stronie wstaw drugi uC jako ser->par. Wyjdzie taniej i
    szybciej niż rękodzieło na ttl/cmos chyba że wymagasz absurdalnych
    prędkości. Attiny2313 na dwóch (zamiast 4) drutach sterujących w sam raz.

  • 47. Data: 2013-07-17 13:15:46
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Sebastian,

    Wednesday, July 17, 2013, 1:08:22 PM, you wrote:

    > Po drugiej stronie wstaw drugi uC jako ser->par. Wyjdzie taniej i
    > szybciej niż rękodzieło na ttl/cmos chyba że wymagasz absurdalnych
    > prędkości. Attiny2313 na dwóch (zamiast 4) drutach sterujących w sam raz.

    Ale nadal pozostaje problem driverów dla LEDów - na 3 rejestrach z
    wyjściami mocy masz 3 linie i też sprawę załatwia. Na dokładkę
    rozwiązanie jest skalowalne.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 48. Data: 2013-07-17 13:41:15
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2013-07-17 13:15, RoMan Mandziejewicz wrote:
    > Ale nadal pozostaje problem driverów dla LEDów - na 3 rejestrach z
    > wyjściami mocy masz 3 linie i też sprawę załatwia.

    Nie wiem na ile dobrze rozumiem problem, ale 74154 pozwalałby zaswiecić
    tylko *jedną* diodę na raz. Czyli przeciążenie wyjścia AtMegi jest jak
    najbardziej okay. Zalezy jeszcze co to za diody ...

    > Na dokładkę
    > rozwiązanie jest skalowalne.

    Zupełnie jak uC :)

    Można tez wstawic kilka ekspanderów I2C, w koncu chyba Pi wystawia
    magistralę I2C i kernel pozwala na komunikację bez znajomości dupereli.

  • 49. Data: 2013-07-17 13:57:27
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Sebastian Biały" napisał

    >Nie wiem na ile dobrze rozumiem problem, ale 74154 pozwalałby
    >zaswiecić tylko *jedną* diodę na raz.

    Pradem do ~24mA, i to tylko przy zerze.
    Na diode w sam raz, do multipleksingu troche za malo.

    J.

  • 50. Data: 2013-07-17 14:07:50
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Sebastian,

    Wednesday, July 17, 2013, 1:41:15 PM, you wrote:

    > Nie wiem na ile dobrze rozumiem problem, ale 74154 pozwalałby zaswiecić
    > tylko *jedną* diodę na raz. Czyli przeciążenie wyjścia AtMegi jest jak
    > najbardziej okay. Zalezy jeszcze co to za diody ...

    Ale pełne multipleksowanie jest ryzykowne i niepotrzebne. Zdecydowanie
    lepiej jest zapalać dowolną ilość diod na jednym poziomie z
    multipleksowaniem poziomów tylko. Przy pełnym multipleksowaniu masz
    średni prąd diody max. 1/64 szczytowego. A jak multipleksowanie przez
    pomyłkę się zatrzyma, to masz przewalone - dioda płonie.

    Przy rejestrach wypychasz poziom i może świecić w nieskończoność, jak
    przez przypadek odpalisz wszystko na raz, to i tak prąd jest
    ograniczony rezystorami kolumn do bezpiecznej wartości. No i
    multipleksujesz tylko 4 zestawy danych warstw a nie 64 pojedyncze bity.

    > Zupełnie jak uC :)
    > Można tez wstawic kilka ekspanderów I2C, w koncu chyba Pi wystawia
    > magistralę I2C i kernel pozwala na komunikację bez znajomości dupereli.

    Ale ekspandery maja słabą wydajność prądową - być może wystarczyłyby
    przy multipleksowaniu tylko warstw ale niekoniecznie. Mi tam rejestry
    z wyjściami mocy bardzo się spodobały :)

    A najbardziej banalna prostota rozwiązania.

    --
    Best regards,
    RoMan