  • 1. Data: 2024-02-17 12:22:43
    Temat: 8 diod w lini
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    Cześć.

    Muszę obserwować stan portu 8 bit. Najprościej było by na diodach.

    Rozglądam się za czymś w rodzaju "8 diod w jednej obudowie" i o ile są
    linijki, to na 10 a nie na 8.

    Chciałbym, aby całośc obudowy takiego "indykatora" była prostokąta, bo
    będzie wtedy przyjazna drukarce 3d.

    Ostatecznie wmontuje tam 8 diodek 3mm i wyrzeźbię jakies mocowanie, ale
    zanim się poddam: czy ktoś widział jakiś pomysł na linijkę 8 diod w 1
    obudowie?

    Na urządzeniu będą 4 takie porty, więc nawet matryca 4x8 diod by się
    sprawdziła, choć z przyczyn praktycznych wolałbym je od siebie odserparować.

    Każda sterowana osobno, one mająbyć wprost podpięte w linie portów.

  • 2. Data: 2024-02-17 13:01:10
    Temat: Re: 8 diod w lini
    Od: alojzy nieborak <a...@g...com>

    sobota, 17 lutego 2024 o 12:22:46 UTC+1 heby napisał(a):
    > Cześć.
    >
    > Muszę obserwować stan portu 8 bit. Najprościej było by na diodach.
    >
    > Rozglądam się za czymś w rodzaju "8 diod w jednej obudowie" i o ile są
    > linijki, to na 10 a nie na 8.

    https://abc-rc.pl/pl/products/wskaznik-led-czerwona-
    podzialka-skala-8-x-led-9246.html

  • 3. Data: 2024-02-17 13:06:22
    Od: alojzy nieborak <a...@g...com>

    alojzy nieborak napisał(a):

    > https://abc-rc.pl/pl/products/wskaznik-led-czerwona-
    podzialka-skala-8-x-led-9246.html

    +
    1x OT gdyż ładne i musiałem oglądać ze 3x aby zrozumieć jak robią/jak działa:
    https://www.youtube.com/watch?v=gGCD03feE9E

    Lekko w nawiązaniu do ostatniego tematu drukarek 3D. Tu dysza z 1-2 mm i jakie
    smarowidło/klej
    wstępne na stole/szkle.

  • 4. Data: 2024-02-17 13:26:18
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2024-02-17, heby <h...@p...onet.pl> wrote:
> [...]
    > sprawdziła, choć z przyczyn praktycznych wolałbym je od siebie odserparować.
    >
    > Każda sterowana osobno, one mająbyć wprost podpięte w linie portów.

    https://allegro.pl/oferta/linijka-led-kingbright-dc-
    10gwa-zielona-10-segm-13938134694

    --
    Marcin

  • 5. Data: 2024-02-17 13:29:20
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

> [...]
    >
    > Na urządzeniu będą 4 takie porty, więc nawet matryca 4x8 diod by się
    > sprawdziła, choć z przyczyn praktycznych wolałbym je od siebie odserparować.

    Hmm, DGCC, ale w czym problem że będą 2 diody więcej?
    Czy to coś w rodzaju konfliktu Woza z Jobsem o liczbę
    slotów w apple ][?
    Mogą przecież nie świecić, ale mogą np. pokazywać,
    który port jest na których diodach, albo co innego,
    bo często to linijki są w 2 kolorach, i często właśnie 8+2.

    > Każda sterowana osobno, one mająbyć wprost podpięte w linie portów.

    Żeby się nie okazało, że za mocno obciążają.
    Miałem tak jak robiłem wejścia typu "sygnał otwarcia
    drzwi z tramwaju" - najpierw mostek diodowy,
    żeby działało w każdej polaryzacji (dobrze że tramwaje
    z HCP nie jeżdżą w mojej okolicy, bo boję sję wsiadać,
    odkąd jakiejś pani stamtąd dzwoniącej w sprawie
    właśnie podłączenia sygnału drzwi do naszego
    urządzenia musiałem tłumaczyć, że napięcie mierzymy
    między dwoma punktami, a nie "w punkcie"),
    potem transoptor - i jak podłączyłem diodkę,
    żeby ładnie sobie sygnalizowało, to otwarcie
    drzwi przestało być widoczne przez mikrokontroler.

  • 6. Data: 2024-02-17 13:41:39
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2024-02-17, Marcin Debowski <a...@I...zoho.com> wrote:

    > https://allegro.pl/oferta/linijka-led-kingbright-dc-
    10gwa-zielona-10-segm-13938134694

    A, sorry, nie miałą być 10.

    --
    Marcin

  • 7. Data: 2024-02-17 16:50:28
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 17/02/2024 13:29, Dawid Rutkowski wrote:
    > Hmm, DGCC, ale w czym problem że będą 2 diody więcej?

    Masz 8 wyjśc i 10 diod. Świeci trzecia. Które wejście jest aktywne?

    > Żeby się nie okazało, że za mocno obciążają.

    Nie wprost.

  • 8. Data: 2024-02-17 16:54:21
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 17/02/2024 13:01, alojzy nieborak wrote:
    > https://abc-rc.pl/pl/products/wskaznik-led-czerwona-
    podzialka-skala-8-x-led-9246.html

    Dzieki, jakimś cudem nie znalazłem, albo znalazłem i odrzuciłem jako
    "następna x10" bo wygląda identycznie.

  • 9. Data: 2024-02-17 19:59:12
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    sobota, 17 lutego 2024 o 16:50:31 UTC+1 heby napisał(a):
    > Masz 8 wyjśc i 10 diod. Świeci trzecia. Które wejście jest aktywne?

    Można dwie zakleić papierkiem albo zamalować markerem ;>
    Albo zakryć obudową.
    Albo jak jest 8+2 to te dwie w innym kolorze zapalić na stałe, żeby był wskaźnik
    poweron.
    Albo przyjąć, że czytamy od lewej do prawej.
    Arabowie/żydzi i tak będą mieli problem nawet jak będzie 8 diod.

    BTW na budynku za dawną Wielką Synagogą jest tablica po polsku i hebrajsku.
    Po polsku jest, że wydarzenia miały miejsce 1940-1944.
    Po hebrajsku, że 1944-1940.
    Zastanawia mnie, czemu cyfry w liczbach zapisują jednak od lewej do prawej,
    choć same liczby, jak słowa, czytają od prawej do lewej...

    > Nie wprost.

    OK, jeśli wprost nie wprost to nie powinny zbyt mocno obciążać ;>

  • 10. Data: 2024-02-17 20:42:49
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Dawid Rutkowski napisał:

> [...]
    > Zastanawia mnie, czemu cyfry w liczbach zapisują jednak od lewej do prawej,
    > choć same liczby, jak słowa, czytają od prawej do lewej...

    Arabowie, którzy zapis pozycyjny liczb znali przed nami, piszą tak samo.
    Najmniej znacząca cyfra z prawej, najbardziej znacząca -- z lewej. A piszą,
    jak Żydzi, od prawej do lewej. Myśmy ich cyfry (a właściwie pomysł zapisu
    liczb) przejęli od nich, ale kierunku nie zmieniliśmy.

    A dlaczego tak sobie ten zapis wymyślil? Widać bardziej naturalne jest dla
    człowieka opisywanie liczebności od szczegółu do ogółu. Po polsku mamy:
    jeden-naście, dwa-naście, trzy-naście itd. Na dwudziestu się kończy, ale po
    arabsku idzie dalej -- oni mówią coś w rodzaju "cztery ponad dwadzieścia".

    Jarek

    --
    Powstali więc i ciągnęli w ustalonej liczbie: dwunastu Beniaminitów
    ze strony Iszbaala, syna Saula, i dwunastu ze zwolenników Dawida.