  • 11. Data: 2003-03-08 20:34:43
    Temat: Re: ATM 155Mbits w TPSA
    Od: "Marcin Mucha" <m...@s...com>

    Uszanowanie dla wszystkich. Ciekawi mnie fakt, że informacje o cenie za
    łącze ATM dostałeś w BOK-u. Ja w tej sprawie musiałem dzwonić do Warszawy.
    Proponuje byś skontaktował się właśnie z komórka w Warszawie - śmiem
    twierdzić że osoby z Bok-u do którego dzwoniłeś nie mają na tyle kompetencji
    by udzielić Ci właściwej odpowiedzi.

    CIR na ATM to dziwna sprawa (tak jak opisywanie przez Tpsa łączy jako
    ATM/Frame Relay :) ) Co do enkapsulacji to padła właściwa odpowiedz AAL jest
    protokołem leżącym na drugiej warstwie dlatego bierze udział w kształtowaniu
    danych poprzez klasy (funkcjonują AAL 1(transmisja synchroniczna CBR),
    AAL43/4, AAL5). Dlatego powinieneś skupić się na określeniu odpowiedniej
    warstwy adaptacji ATM - oczywiście w zależności od ruchu i aplikacji jakie z
    tego łącza mają korzystać.

    Marcin Mucha
    e-mail: m...@s...com

  • 12. Data: 2003-03-09 15:07:13
    Od: Marek Moskal <m...@i...p-l>

    Marcin Mucha napisal(a) [08 Mar 2003]:

    > CIR na ATM to dziwna sprawa

    E tam, po prostu skrot myslowy na "gwarantowana przepustowosc" ;)

    > (tak jak opisywanie przez Tpsa łączy jako ATM/Frame Relay :) )

    To akurat ma sens. W sieciach ATM/FR szkielet jest oparty na ATM, a
    dostep na FR. Dane z FR sa transportowane nastepnie poprzez szkielet,
    korzystajac z funkcji typu FRF.5 albo FRF.8. Dane uzytkownika sa wiec
    transportowane najpierw poprzez FR, potem w ATM, potem znowu we FR.
    Oczywiscie w przypadku podlaczenia ATM jest on wykorzystywany na calej
    trasie (przynajmniej obecnie).

    > Co do enkapsulacji to padła właściwa odpowiedz
    > AAL jest protokołem leżącym na drugiej warstwie
    > dlatego bierze udział w kształtowaniu danych poprzez klasy
    > (funkcjonują AAL 1(transmisja synchroniczna CBR), AAL43/4, AAL5).

    Nie do konca. Funkcja AAL jest dostosowanie _formatu_ danych do transmisji
    poprzez ATM, np. AAL5 do kazdej ramki danych dodaje 8 bajtow (UU, CPI,
    dlugosc, CRC) i dopiero wynikowe PDU dzieli na komorki ATM i przekazuje do
    transmisji.

    AAL nie ma wiekszego zwiazku z funkcjami wykonywanymi przez klasy ruchu,
    poza faktem, ze konkretne warstwy AAL korzystaja z okreslonych klas, np.
    AAL1 korzysta z klasy CBR (ze wzgledu na specyfike zastosowania), a AAL5
    wlasciwie z dowolnej klasy (wlaczajac w to CBR).

    Klasy okreslaja jak maja byc transmitowane indywidualne komorki (parametry
    ruchowe typu SCR, PCR...), podczas gdy warstwy okreslaja sposob
    dostosowania formatu danych.

    > Dlatego powinieneś skupić się na określeniu odpowiedniej warstwy
    > adaptacji ATM - oczywiście w zależności od ruchu i aplikacji jakie z
    > tego łącza mają korzystać.

    W praktyce spotyka sie AAL5 (wszelaki ruch danych) oraz ewentualnie AAL1
    (emulacja laczy stalych CES). Czasami mozna trafic na AAL2, przy
    transmisji skompresowanego glosu bezposrednio w ATM (VoATM). Rozwazania
    nad wyborem warstwy nie maja wiec wiekszego sensu - determinuje ja
    urzadzenie wysylajace ruch. Jezeli jest to router, w ponad 99% bedzie to
    AAL5 (pozostaly przypadek to przypadek szczegolny, gdy router robi CES).

    Biorac pod uwage rzeczywistosc, AAL5 jest "domyslna" (jak Warszawa), czyli
    jezeli pytajacy nie sprecyzowal ze chodzi mu o jakies bardziej egzotyczne
    zastosowanie, mial na mysli lacze do transmisji danych.

    --
    (moskit-at-irc.pl)

  • 13. Data: 2003-03-11 14:00:52
    Od: "Marcin Mucha" <m...@s...com>

    Ponownie witam!
    Bardzo się cieszę, że szanowny Pan Marek Moskal dołączył się do rozmowy.
    Chciałem tylko nadmienić że informacje które podałem nie miały na celu
    wprawić nikogo w zakłopotanie czy też doprowadzić do sytuacji w której
    będziemy się spierać kto lepiej opisze funkcje warstw modelu warstwowo
    przestrzennego ATM.

    Co do mojej wypowiedzi tyczącej się określenia- wyboru odpowiedniej warstwy
    adaptacyjnej w odniesieniu do aplikacji i typu ruchu, chciałem jedynie
    wskazać na ten element, który dla osoby - źródła tego pytania powinien być
    istotny.
    Wydaje mi się to całkiem oczywiste, że wybór technologii zależny jest od
    określenia wymogów oprogramowania jakie ma działać w oparciu o dany serwis
    WAN-oski. Według wielu źródeł (np. Cisco) jest to jeden z istotniejszych
    czynników, który bierze się pod uwagę podczas wyboru technologii. Właśnie
    dlatego zwróciłem uwagę na ten element, bez rozwijania jego istoty - która
    jest w tym miejscu nie potrzebna. I jestem pewien że taka odpowiedz powinna
    satysfakcjonować pytającego.

    Pozdrawiam

    Marcin Mucha
    e-mail: m...@s...com

  • 14. Data: 2003-04-02 15:54:57
    Od: Andrzej Karpinski <k...@f...xyz.lublin.pl>

    > Dzisiaj udało mi się przez kilka minut pogadać z niezbyt zorientowaną paną z
    > BOKu na temat ATMu w TPSA.
    > Moje pytanie jest związane z czysto praktyczną stroną tego zagadnienia. Min
    > "CIR" przy łączu 155Mbits to 1Mbits. Jak to wygląda w praktyce ? Z jąką
    > średnią przepustowością pracuje takie łącze ? Jak często transfer spada do
    > tego minimalnego progu ? Czy przy średnim ruchu 20Mbits ten CIR wystarczy ?

    A od kiedy to wystepuje pojecie 'CIR' w przypadku laczy ATM? ;-)

    k.

  • 15. Data: 2003-04-05 14:47:48
    Od: MSZ <m...@k...pmp.com.pl>

    Dnia 2003-04-02 17:54, Andrzej Karpinski napisal(a):

    > A od kiedy to wystepuje pojecie 'CIR' w przypadku laczy ATM? ;-)

    Odkąd się ludzie przyzwyczaili do tego skrótu... i dość powszechnie
    rozszerzyli jego znaczenie na wszystkie rodzaje transmisji.

    Nie wspominając o tym, że CIR jest prostym pojęciem. Zacznij tłumaczyć
    dokładnie jak to ma ATM to zobaczysz, czemu się ludzie biednego CIR-a
    trzymają ;-)

    --
    M.S.Z. # piszę do ciebie list z pola boju
    Mechanical # piszę do ciebie po śmierci

  • 16. Data: 2003-04-07 14:24:32
    Od: "Marcin Kuczera" <m...@p...rybnik.pl>

    > Jeśli chcesz mieć 20Mb/s na łączu ATM od Tepsy, to musisz mieć na nim
    "CIR"
    > o tej wartości (gwoli ścisłości to nie jest CIR a SCR). Tam po prostu
    > przepustowość gwarantowana = przepustowości maksymalnej. O cenę nie pytaj

    udalo mi sie kiedys wydobyc proponowaną cene za pełne 155Mbit - okolo
    400tysiecy zl/mc czy coś.
    netto oczywiscie... aaa no i + dzierzawa swiatlowodu bo jakby mogli za to
    jeszcze nie kasować :)

    Marcin

  • 17. Data: 2003-04-08 07:43:35
    Od: "b_Q" <b...@i...pl>

    nieprawda! - swiatlowod gratis
    ;-)))

  • 18. Data: 2003-04-29 05:56:46
    Od: "Jakub Zysnarski" <j...@f...onet.pl>

    Użytkownik "Marcin Kuczera" <m...@p...rybnik.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > 400tysiecy zl/mc czy coś.
    > netto oczywiscie... aaa no i + dzierzawa swiatlowodu bo jakby mogli za to

    Widziałem ofertę ATM na www.man.poznan.pl . Cena negocjowana
    indywidualnie...

  • 19. Data: 2003-05-07 07:19:22
    Od: Andrzej Karpinski <k...@f...xyz.lublin.pl>

> [...]
    >
    > Nie wspominając o tym, że CIR jest prostym pojęciem. Zacznij tłumaczyć
    > dokładnie jak to ma ATM to zobaczysz, czemu się ludzie biednego CIR-a

    Wlasnie z tego powodu mamy IP MPLS i inne Gigaethernety czy DPT ;)
    Najwyrazniej czolowy producent routerow (na litere C) tez ma problem
    z ta technologia. Ale rezygnowanie z gazety z powodu ze nie umie sie
    czytac zamiast przyspieszonego kursu czytania to nie jest najlepsze
    rozwiazanie ;)

    k.

  • 20. Data: 2003-05-07 09:18:25
    Od: Dariusz Ziolkowski <z...@g...art.pl>

    On Wed, 07 May 2003, Andrzej Karpinski wrote:

> [...]
    >ta technologia. Ale rezygnowanie z gazety z powodu ze nie umie sie
    >czytac zamiast przyspieszonego kursu czytania to nie jest najlepsze

    A nie zauwazyliscie ze Polska jako jeden z nielicznych wyjatkow jeszcze
    uzywa masowo ATM'u do polaczen miedzyoperatorskich ? Za granica dawno
    wszyscy przeszli na GigabitEthernet oraz POS (Packet Over Sonet/SDH),
    nie mowiac juz o tendencjach przechodzenia na dosc tani 10GigabitEthernet.
    Podobnie w Polsce nie przyjely sie interface'y E3/DS3, bardzo popularne
    na zachodzie do terminowania malych lacz (ponizej 20Mbit/s). Zapewne za
    ten stan rzeczy moga odpowiadac chore ceny kanalow cyfrowych w Polsce.

    Co do rozwoju technologi ATM raczej nigdy nie zobaczymy kart 10Gbit/s,
    SAR ktory obsluzy taka przepustowosc musialby byc bardzo zaawansowany
    technologicznie i przy tym kosmicznie kosztowny (chodz jako wyjatek i
    jednoczesnie pionier firma Marconi cos pisala o stworzeniu takiej karty
    do swoich przelacznikow).

    Apropo, czy widzial ktos z grupowiczow karty ATM OC48c (2,5Mbit/s) do
    routerow ? Wydawalo mi sie ze instnieja takowe tylko do przelacznikow.

    Darek