  • 1. Data: 2018-12-17 12:43:26
    Temat: Agile / Scrum w korporacjach
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    Czy obecnie w korporacjach metodologia Agile jest de facto standardem?
    Jeśli pracujecie w korpo -- stosujecie tę metodologię, łącznie z daily
    scrumami, sprint planningiem i sprint review? Jak to u was wygląda?

  • 2. Data: 2018-12-18 13:23:57
    Temat: Re: Agile / Scrum w korporacjach
    Od: Maciej Sobczak <s...@g...com>

    > Czy obecnie w korporacjach metodologia Agile jest de facto standardem?

    Agile jest tak szerokim pojęciem, że nie sposób tego nazwać standardem, nawet de
    facto. Wielu ludzi (w korporacjach) sądzi, że robi agile tylko przez to, że gadają
    codziennie na stojąco - trudno to jednak określić jako jakikolwiek standard.
    Niemniej, chyba wszędzie jest widoczna promocja tego podejścia i jeśli jest to
    robione dobrze, to dobrze.

    > Jeśli pracujecie w korpo -- stosujecie tę metodologię, łącznie z daily
    > scrumami, sprint planningiem i sprint review? Jak to u was wygląda?

    Pewnie wygląda tak, jak napisałeś. :-)

    Ze strony EDC:

    https://bulldogjob.pl/articles/750-agile-bez-spiny
    https://edc.pl/aviation/agile-day-took-place-at-edc/

    a nawet, jeśli ktoś chce w okolicy agile'a budować swoją karierę:

    https://careers.edc.pl/available-jobs/adt-sat/

    --
    Maciej Sobczak

  • 3. Data: 2018-12-21 08:21:36
    Od: Wojciech Muła <w...@g...com>

    On Monday, December 17, 2018 at 12:43:28 PM UTC+1, Queequeg wrote:
    > Czy obecnie w korporacjach metodologia Agile jest de facto standardem?
    > Jeśli pracujecie w korpo -- stosujecie tę metodologię, łącznie z daily
    > scrumami, sprint planningiem i sprint review? Jak to u was wygląda?

    Agile to modny termin, coś jak Big Data albo "dynamiczny zespół".
    Ze SCRUMa -- o który pytasz -- można robić szkolenia (płatne), zdobywać
    certyfikaty danego obrządku SCRUMa (też płatne, chyba że w cenie
    szkolenia). To się potem ładnie układa w Excelach i różni ludzie są
    zadowoleni (szczególnie ci, którzy dostali kasę za szkolenia).

    Praktyka jest taka, że wyciąga się z agile, to co działa w konkretnym
    przypadku. I tak np. jestem w zespole, gdzie mamy daily, ale nie ma
    zespołowego planowania, ani review, są tylko retrospektywy. Zamiast
    review są sesje demo, gdy jest co pokazać użytkownikom. Bo tak jest
    efektywniej.

    w.

  • 4. Data: 2018-12-21 10:45:49
    Od: g...@g...com

    W dniu piątek, 21 grudnia 2018 08:21:37 UTC+1 użytkownik Wojciech Muła napisał:

> [...]
    > zespołowego planowania, ani review, są tylko retrospektywy. Zamiast
    > review są sesje demo, gdy jest co pokazać użytkownikom. Bo tak jest

    Słowo "agile" oznacza w języku angielskim "zwinny".
    Słowo "scrum" oznacza "przepychankę" i jest zapożyczeniem
    od formy rozgrzewki w futbolu amerykańskim.
    Odpowiednikiem słowa "review" w języku polskim jest "recenzja".

    Czasem, kiedy brakuje odpowiedniego tłumaczenia, używa się
    oryginalnego słowa, ale nie widzę żadnego reasonu żeby robić
    tak w tym przypadku.

    Kurczowe trzymanie się oryginalnego słowa w sytuacji, kiedy
    istnieją dobrze utarte polskie odpowiedniki, które są całkowicie
    równoważne znaczeniowo, może świadczyć o wielu rzeczach,
    ale na pewno nie o zwinności.

    Być może usprawiedliwieniem dla używania słowa "agile" jest
    chęć podkreślenia odniesienia do "agile manifesto", ale nawet
    on jest przetłumaczony na język polski jako "manifest
    programowania zwinnego":

    http://agilemanifesto.org/iso/pl/manifesto.html

    Również określenie "metodologia agile" jest oksymoronem.
    Albo "metodologia" (czyli trzymanie się "procesów i narzędzi")
    albo "programowanie zwinne" (czyli stawianie ludzi i interakcji
    ponad procesy i narzędzia).

  • 5. Data: 2018-12-21 12:36:38
    Od: Wojciech Muła <w...@g...com>

    On Friday, December 21, 2018 at 10:45:50 AM UTC+1, g...@g...com wrote:
    > Słowo "agile" oznacza w języku angielskim "zwinny".

    I jest przymiotnikiem, a Queequeg użył go jako rzeczownika --
    właściwie nazwy własnej.

    > Słowo "scrum" oznacza "przepychankę" i jest zapożyczeniem
    > od formy rozgrzewki w futbolu amerykańskim.

    A nie "młyn"? Bo stąd już prosta droga do "mistrza młyna". :)

    > Odpowiednikiem słowa "review" w języku polskim jest "recenzja".

    Good to know. Więc mówisz "recenzja sprintu"? To byłbyś
    pierwszą osobą, która używa takiego określenia.

    w.

  • 6. Data: 2018-12-21 14:28:06
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    > Good to know. Więc mówisz "recenzja sprintu"? To byłbyś
    > pierwszą osobą, która używa takiego określenia.

    Może "recenzja zmagań"? Brzmi już sensowniej :-)

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 7. Data: 2018-12-21 16:52:00
    Od: Adam M <a...@m...com>

    On Friday, December 21, 2018 at 6:36:39 AM UTC-5, Wojciech Muła wrote:

    > I jest przymiotnikiem, a Queequeg użył go jako rzeczownika --
    > właściwie nazwy własnej.

    > A nie "młyn"? Bo stąd już prosta droga do "mistrza młyna". :)

    Podoba mi się ;-D - stąd już prosta droga do wiatropędu trójpniakowego i zwisu
    męskiego ozdobnego.

  • 8. Data: 2018-12-27 00:28:54
    Od: Maciej Sobczak <s...@g...com>

    > Odpowiednikiem słowa "review" w języku polskim jest "recenzja".

    Przegląd. W tym kontekście przegląd. Albo inspekcja.

    Recenzja to wyrażenie swojej osobistej opinii, np. na temat filmu albo książki.
    Natomiast w technice robi się przeglądy i inspekcje. Inspekcje bardziej dotyczą
    czegoś fizycznego (np. można zrobić inspekcję komory spalania albo innego łożyska),
    natomiast przeglądy dotyczą też metod, osiągnięć, wykonanej pracy, itd.

    Wtedy sprint review to przegląd przyrostu produktu. Tak, brzmi to kwadratowo, dlatego
    normalni ludzie mówią sprint review.

    > Czasem, kiedy brakuje odpowiedniego tłumaczenia

    Jak widać, wcale nie musi być zgody co do tego, jakie tłumaczenie jest odpowiednie.

    > Być może usprawiedliwieniem dla używania słowa "agile" jest
    > chęć podkreślenia odniesienia do "agile manifesto"

    Nie. Agile to słowo. Agile to takie słowo jak np. snowboard albo rower. Tak, istnieje
    taki utarty wyraz, jak bicykl, ale akurat ja mam rower. Biorąc pod uwagę coraz
    większą szybkość zachodzących zmian (w każdej dziedzinie), można uznać, że agile to
    jest polskie słowo, tak jak snowboard albo rower.

    > Również określenie "metodologia agile" jest oksymoronem.

    Nie, nie jest. Niektórzy uważają, że agile to brak metodologii albo procesu, ale
    prowadzi to do sytuacji, kiedy firma niemająca procesu usprawiedliwia swój brak
    procesu hasłem "agile" a potem obwinia agile za porażkę projektu.

    > "programowanie zwinne" (czyli stawianie ludzi i interakcji
    > ponad procesy i narzędzia).

    Etam. Interakcje są tym procesem, a rytuały (np. scrumowe) są tymi narzędziami.

    Widać to wyraźnie, gdy projekt poleciał w krzaki, management obwinia agile, a obrońcy
    agile twierdzą, że to nie wina agile, po prostu ktoś ten agile źle praktykował. Takie
    tłumaczenia wskazują na istnienie metodologii - bo gdyby nie istniała, to by nie
    można było jej źle stosować.

  • 9. Data: 2018-12-31 11:24:26
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    A jak to wygląda u Was? - jeżeli ktoś stosuje.

    U mnie, "sprinty" są tygodniowe. W poniedziałki i środy punktujemy
    zadania w "backlogu" (wszyscy, czyt. 20 programistów, punktacja: 1, 3,
    5, 8, 13, 20). W czwartki układamy kolejnego "sprinta", gdzie zawsze coś
    zostaje na koniec tygodnia i w poniedziałek rano jest przerzucane z
    poprzedniego do kontynuacji. Ogólna zasada głosi, że jak oddajesz
    zadanie do testów, to zanim weźmiesz kolejne to przetestuj chociaż jedno
    inne oddane do testów - średnio to działa, bo znalezienie błędu powoduje
    cofnięcie zadania do zrobienia, którym jego autor zajmie się po
    skończeniu aktualnego zadania więc coś co było oddane do sprinta, często
    jest "wykonane w miarę działające" trzy tygodnie później.

    Ja już wolałem waterfalla z harmonogramem.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 10. Data: 2019-01-01 21:20:39
    Od: Wojciech Muła <w...@g...com>

    On Friday, December 21, 2018 at 4:52:01 PM UTC+1, Adam M wrote:

    > Podoba mi się ;-D - stąd już prosta droga do wiatropędu trójpniakowego i zwisu
    męskiego ozdobnego.

    Zwis męski to znam, ale wiatropęd trójpniakowy? Za trudne. :)

    w.