  • 1. Data: 2024-04-20 09:38:16
    Temat: Agregat i "legalność" instalacji
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    Cześć.
    Rozmawiam sobie o duperelach ze znajmomym i wpadł temat zasilania
    awaryjnego domu jednorozdzinnego.

    Stwierdził on, że "elektrym ku powiedział, że przełacznik "sieć/agregat"
    jest nielegalny w instalacji domowej". Chodziło o taki przełacznik dwóch
    źródeł zasilania domu.

    Ktoś może ma pomysł który dokładnie przepis jest łamany przez taki
    przełącznik? Zaciekawiło mnie co elektrym miał na myśli mówiąc o
    nielegalności.

  • 2. Data: 2024-04-20 10:10:56
    Temat: Re: Agregat i "legalność" instalacji
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu 20.04.2024 o 09:38, heby pisze:
> [...]
    >
    > Ktoś może ma pomysł który dokładnie przepis jest łamany przez taki
    > przełącznik? Zaciekawiło mnie co elektrym miał na myśli mówiąc o

    Pieprzy głupoty. Przełącznik ręczny sieć/agregat możesz mieć, kwestia
    "legalności" pojawia się w przypadku automatycznych systemów załączania
    zasilania awaryjnego. Jak chcesz taki diwajs musisz złożyć wniosek wraz
    z projektem do OSD. Nie wiem jak bardzo jest to trudne bo nie próbowałem
    jeszcze ale przypuszczam że do przejścia, a sprzedawcy agregatów z
    automatyką pewnie wspierają w papierologii ;)

    L.

  • 3. Data: 2024-04-20 10:54:39
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 20.04.2024 10:10, Lisciasty wrote:

    > Pieprzy głupoty. Przełącznik ręczny sieć/agregat możesz mieć, kwestia
    > "legalności" pojawia się w przypadku automatycznych systemów załączania
    > zasilania awaryjnego.
    Ale czekaj: jeśli założysz dwa styczniki z blokadą, sterowane z
    czegokolwiek, to czym to się różni od ręcznego przełącznika?

    --
    Mirek

  • 4. Data: 2024-04-20 12:05:01
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu 20.04.2024 o 10:54, Mirek pisze:
    > Ale czekaj: jeśli założysz dwa styczniki z blokadą, sterowane z
    czegokolwiek, to czym to się różni od ręcznego przełącznika?

    Tym że przełącznik ręczny fizycznie nie jest w stanie załączyć agregatu
    na sieć nawet jak w tej sieci jest napięcie. A jak sobie zmajstrujesz
    jakiś swój zestaw na stycznikach to takie ryzyko istnieje. Przynajmniej
    według OSD.

    L.

  • 5. Data: 2024-04-20 12:40:12
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 20.04.2024 12:05, Lisciasty wrote:

> [...]
    > na sieć nawet jak w tej sieci jest napięcie. A jak sobie zmajstrujesz
    > jakiś swój zestaw na stycznikach to takie ryzyko istnieje. Przynajmniej

    Styczniki _z_blokadą_ - nie ma fizycznej możliwości włączenia obydwu na
    raz. Ta sama sytuacja ma miejsce w przypadku przełącznika ręcznego.

    --
    Mirek

  • 6. Data: 2024-04-20 13:33:13
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu 20.04.2024 o 12:40, Mirek pisze:
    > Styczniki _z_blokadą_ - nie ma fizycznej możliwości włączenia obydwu na
    > raz. Ta sama sytuacja ma miejsce w przypadku przełącznika ręcznego.

    Nie wiem czym się kierują ci co wymagają projektu i uzgodnienia...

    L.

  • 7. Data: 2024-04-20 13:39:27
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .04.2024 o 09:38 heby <h...@p...onet.pl> pisze:

> [...]
    >
    > Ktoś może ma pomysł który dokładnie przepis jest łamany przez taki
    > przełącznik? Zaciekawiło mnie co elektrym miał na myśli mówiąc o

    Pytałem się w PGE Pruszków o taki ręczny przełącznik sieć/agregat i
    panienka z okienka zawołała ichniego fachowca. Ten mi powiedział, że w
    przypadku podłączenia agregatu przez przełącznik 1-0-II nie wymagane jest
    żadne zgłoszenie i dodatkowo powiedział, to co mam w swojej rozdzielni za
    licznikiem ich nie interesuje.

    TG

  • 8. Data: 2024-04-20 13:51:27
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 20.04.2024 13:33, Lisciasty wrote:

    > Nie wiem czym się kierują ci co wymagają projektu i uzgodnienia...

    Też mi się wydaje to w tym przypadku niedorzeczne. Równie dobrze ręczny
    przełącznik może być źle podpięty, może być słabej jakości itp.
    Styczniki z blokadą chronią dokładnie tak samo. Będąc upierdliwym można
    zapytać: A co w przypadku jeśli te styczniki będę sterował ręcznie z
    przełącznika sieć-agregat? A jeśli do "legalnego", ręcznego przełącznika
    dorobię sobie serwo sterowane z czegoś tam?

    --
    Mirek

  • 9. Data: 2024-04-20 13:57:46
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    in <news:v0062c$6p7$2$Mirek@news.chmurka.net>
    user Mirek pisze tak:

    > Styczniki _z_blokadą_ - nie ma fizycznej możliwości włączenia
    > obydwu na raz. Ta sama sytuacja ma miejsce w przypadku
    > przełącznika ręcznego.

    Jak dziala blokada boczna mechaniczna i elektryczna styczników?
    Sterowanie lewo prawo

    https://www.youtube.com/watch?v=2zwWK2F-Di8

    --
    Piter

    #kradno ale sie dzielo

  • 10. Data: 2024-04-20 14:30:59
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    W dniu 20.04.2024 o 13:51, Mirek pisze:
    > A jeśli do "legalnego", ręcznego przełącznika
    > dorobię sobie serwo sterowane z czegoś tam?

    https://hager.com/pl/katalog/produkt/hi405r-przelacz
    nik-modulowy-i-o-ii-4p-100a

    Manual nic o tym nie wspomina, ale od strony szyny DIN jest 2 obrotowe
    interfejsy z kwadratowym otworem, które prawdopodobnie służą do
    sterowania jakimiś siłownikami. Nie mam aktualnie pod ręką, nie mogę
    sprawdzić.

    --
    P. Jankisz
    Sygnaturka zastępcza