  • 1. Data: 2010-12-06 01:12:41
    Temat: Aktualizacja serwisu www - metody
    Od: Peter May <p...@o...pl>

    W jaki sposób dokonuje się aktualizacji na (dużych) serwisach www?
    Chodzi mi o to, aby jak najmniej odczuli to odwiedzający serwis www.
    Teoretycznie można dać komunikat coś w rodzaju "Przepraszamy, trwa
    aktualizacja serwisu www.". W praktyce jednak przy wielu serwisach nie
    widzę tego. A więc radzą sobie z tym inaczej.

    Jak takie aktualizacje przeprowadzać właściwie? Najlepiej bez "czasowego
    wyłączenia" serwisu www na czas przełączania się na nowszą wersję.

    --
    Peter

  • 2. Data: 2010-12-06 08:26:06
    Temat: Re: Aktualizacja serwisu www - metody
    Od: Krzysztof Magosa <k...@m...pl>

    W dniu 06.12.2010 02:12, Peter May pisze:
> [...]
    >
    > Jak takie aktualizacje przeprowadzać właściwie? Najlepiej bez "czasowego
    > wyłączenia" serwisu www na czas przełączania się na nowszą wersję.

    Na wielu serwisach w nocy (koło 4-5) widzę komunikaty w stylu 'Przerwa
    techniczna, zapraszamy później'. Ciężko powiedzieć czy to aktualizacja
    czy backup, ale jednak przerwy występują i nie słyszałem od znajomych
    żeby ktoś na to narzekał ;)

    W scenariuszu z load balancingiem, możesz odpinać serwer z klastra,
    wrzucać tam soft i wpinać go z powrotem. Ale i tak będziesz miał moment,
    w którym na jednym serwerze będzie stara wersja, a na innym nowa...
    Jeżeli wersje są kompatybilne, to nic strasznego się nie stanie, gorzej
    jak nie są ;)

  • 3. Data: 2010-12-06 09:32:13
    Od: Peter May <p...@o...pl>

    W dniu 2010-12-06 09:26, Krzysztof Magosa pisze:

> [...]
    > techniczna, zapraszamy później'. Ciężko powiedzieć czy to aktualizacja
    > czy backup, ale jednak przerwy występują i nie słyszałem od znajomych

    No ja też nie narzekam :-)

> [...]
    > w którym na jednym serwerze będzie stara wersja, a na innym nowa...
    > Jeżeli wersje są kompatybilne, to nic strasznego się nie stanie, gorzej

    No to w wersji z load balancingiem wygląda to nieco lepiej :-)

    --
    Peter

  • 4. Data: 2010-12-06 10:13:25
    Od: Michał Gancarski <m...@g...com>

    On Mon, 06 Dec 2010 02:12:41 +0100, Peter May wrote:

> [...]
    >
    > Jak takie aktualizacje przeprowadzać właściwie? Najlepiej bez "czasowego
    > wyłączenia" serwisu www na czas przełączania się na nowszą wersję.

    Zależy co się aktualizuje :-) A w skrajnym przypadku, takim jak Twitter czy
    Facebook, używa się BitTorrenta do propagacji zmian :-)

    --
    Michał Gancarski

    Sieeeaaaaaaaaaaa!

  • 5. Data: 2010-12-06 10:45:16
    Od: Peter May <p...@o...pl>

    W dniu 2010-12-06 11:13, Michał Gancarski pisze:

    > Zależy co się aktualizuje :-) A w skrajnym przypadku, takim jak Twitter czy
    > Facebook, używa się BitTorrenta do propagacji zmian :-)

    Fakt. Zależy co się aktualizuje. Czasem są to drobiazgi (np. CSS czy
    JavaScript), a czasem mogą to być zmiany już na poziomie bazy danych.
    Wtedy pozostaje albo wyłączyć na chwilę serwis www, albo robić na kopii
    roboczej. Tyle, że wtedy kopia robocza musi mieć te same dane, co
    pierwotna wersja bazy.

    Nie jestem mocny w tej materii, ale zapoznanie się z tym pomoże mi nieco
    ogarnąć tzw. aktualizacje.

    --
    Peter

  • 6. Data: 2010-12-06 11:06:44
    Od: "William Bonawentura" <n...@i...pl>

    W dniu 06.12.2010 02:12, Peter May pisze:
    > W jaki sposób dokonuje się aktualizacji na (dużych) serwisach www?
    > Chodzi mi o to, aby jak najmniej odczuli to odwiedzający serwis www.

    To bardzo ogólne pytanie, zależy mocno od technologii. Np. w JEE instalowana
    wersja jest jednym plikiem i zostaje przez serwer aplikacyjny transakcyjnie
    podmieniona z wersją poprzednią. W prostych serwerach np. Apache na systemie
    Unix dobrym pomysłem jest stworzenie linka pomiędzy katalogiem serwera i
    katalogiem wersji aplikacji. Instalacja polega wówczas na wgraniu nowej
    wersji do nowego katalogu (z numerem wersji w nazwie), usunięciu i założeniu
    od nowa linka symbolicznego. Powórt do poprzedniej wersji w razie problemów
    jest podobnie łatwy.

  • 7. Data: 2010-12-06 15:06:20
    Od: Peter May <p...@o...pl>

    W dniu 2010-12-06 12:06, William Bonawentura pisze:

> [...]
    > numerem wersji w nazwie), usunięciu i założeniu od nowa linka
    > symbolicznego. Powórt do poprzedniej wersji w razie problemów jest

    W toku dyskusji zawsze coś wychodzi. Mi chodzi o właśnie serwery www
    oparte o Apache-a.

    --
    Peter

  • 8. Data: 2010-12-06 17:04:14
    Od: Michał Gancarski <m...@g...com>

    On Mon, 06 Dec 2010 16:06:20 +0100, Peter May wrote:

    [...]

    > W toku dyskusji zawsze coś wychodzi. Mi chodzi o właśnie serwery www
    > oparte o Apache-a.

    Najlepiej chyba jednak rozpatrywać przypadki indywidualnie. Np. jeśli w
    Wordpressie nie zmieniasz struktury danych (typów postów itp.), a jedynie
    tworzysz nowy temat, to wystarczy testować nowy jednocześnie stary
    pozostawiając dla odwiedzających, a gdy już wszystko będzie OK, to kliknąć
    w adminie na nowy temat jako właściwy :-) Nie trzeba nawet niczego kaswoać,
    zawsze można wrócić do starego. Co innego np. z upgradem. Tutaj warto
    wpierw zrobić pełny backup bazy i katalogu z Wordpressem.

    Myślę, że ciężko o jeden przepis.

    --
    Michał Gancarski

    Sieeeaaaaaaaaaaa!

  • 9. Data: 2010-12-07 08:39:37
    Od: "NKAB -" <n...@g...pl>

    Peter May <p...@o...pl> napisał(a):

> [...]
    > pierwotna wersja bazy.
    >
    > Nie jestem mocny w tej materii, ale zapoznanie się z tym pomoże mi nieco

    Jak takie małe pliczki jak .css czy JS to renejmujesz stare i
    wgrywasz szybko nowe. Stare wersje używane są przez tych co weszli
    gdy były stare a nowi już pobiorą nowe wersje tych plików.
    Co do baz danych to tylko kamikadze nie robi przerw.

    Andrzej.

  • 10. Data: 2010-12-07 09:05:22
    Od: beherit / pn <b...@s...firenet.eu.org>

    W dniu 2010-12-07 09:39, NKAB - pisze:

> [...]
    > gdy były stare a nowi już pobiorą nowe wersje tych plików.
    > Co do baz danych to tylko kamikadze nie robi przerw.

    Jak masz wszystko na transakcjach i kontrolujesz też integralność
    mechanizmami bazodanowymi to czemu nie? (Oczywiście jeśli to nie jest
    system bankowy).