  • 1. Data: 2010-12-07 17:43:20
    Temat: Alternator KIA SPORTAGE
    Od: Krzysztof 45 <m...@v...pl>

    Kia Sportage 2,0 TD

    Po włączeniu zimnego silnika na wolnych obrotach na klemach jest 12,5V
    do momentu rozgrzania sie silnika. Potem jak uzyska +- 40-70st jest 14,3V
    Auto było u elektryka, alternator wypieszczony za 250zł problem nie
    zniknął, ponoć świece grzeją jeszcze tak długo, ponoć to, ponoć tamto
    i takie tam teorie elektryka.

    Na krótkich przebiegach koleś (bo to auto i problem kolesia) rozwala
    akumulator.

    Zna ktoś te Kianki i taki problem?
    --
    Krzysiek

  • 2. Data: 2010-12-07 21:41:24
    Temat: Re: Alternator KIA SPORTAGE
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Krzysztof 45" <m...@v...pl> napisał
> [...]
    > ponoć tamto i takie tam teorie elektryka.
    > Na krótkich przebiegach koleś (bo to auto i problem kolesia)

    A na wiekszych obrotach ? Albo na wolnych obrotach, cieplym silniku
    i swiatlach, dmuchawie i szybie ?

    Ja mam tylko forda, u mnie faktycznie swiece sie grzeja jeszcze
    kilkanascie sekund po zgasnieciu lampki.
    A takich kilkadziesiat A moze przewyzszac mozliwosci sprawnego
    alternatora na wolnych obrotach.
    Z drugiej strony - moze mu sie po prostu jedna faza urwala.

    A moze cos nie tak ze sterowaniem swiec - moze sie powinny znacznie
    wczesniej wylaczac ?

    J.

  • 3. Data: 2010-12-07 22:03:31
    Od: Krzysztof 45 <m...@v...pl>

    J.F. napisał(a):
    > A na wiekszych obrotach ?
    Zimny silnik, bez względu na ilość włączonych odbiorników, na wolnych
    obrotach 12,5V ale jak doda gazu wskakuje na 14V.

    Na ciepłym silniku włączone światła, dmuchawa, na wolnych obrotach
    jest 14 z hakiem.

    Nie wiem czy jest tam dostęp do listwy zasilającej świece.
    Najprościej byłoby sprawdzać napięcie na tej listwie po uruchomieniu
    zimnego silnika, kiedy to napięcie zniknie
    > Ja mam tylko forda, u mnie faktycznie swiece sie grzeja jeszcze
    > kilkanascie sekund po zgasnieciu lampki.
    Kilkanaście sekund. Ale nie aż do rozgrzania silnika.
    Ale jak przekręcisz kluczyk na rozruch silnika, to automatycznie
    świece jak jeszcze grzeją, wyłączają się. Tak?
    > Z drugiej strony - moze mu sie po prostu jedna faza urwala. A moze
    > cos nie tak ze sterowaniem swiec - moze sie powinny znacznie
    > wczesniej wylaczac ?
    I tu się zaczynają gdybania, podobne do elektryka.
    Coś żre mu strasznie prąd tak długo, aż nie zagrzeje się silnik. Tak
    na oko około 10 min.
    --
    Krzysiek

  • 4. Data: 2010-12-07 22:17:09
    Od: "Agent" <w...@o...pl>

    ?
    Użytkownik "Krzysztof 45" <m...@v...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > takie tam teorie elektryka.
    >
    > Na krótkich przebiegach koleś (bo to auto i problem kolesia) rozwala

    Nie kijanka ale też diesel i też tak mam że dopóki świece grzeją to jest
    tylko trochę ponad 12. Jak przestaną to już jest ok. Myśle że z twoim autem
    jest wszystko w porządku.

  • 5. Data: 2010-12-07 22:27:27
    Od: " Wmak" <w...@g...pl>

    Krzysztof 45 <m...@v...pl> napisał(a):

    > Kia Sportage 2,0 TD

    Sprawdź w dokumentacji modelu lub zapytaj w serwisie, czy tam nie ma grzałek w
    układzie chłodzenia, przyspieszających nagrzewanie silnika i kabiny.
    Patent spotykany w wysokosprawnych a przez to wolno rozgrzewających się
    nowoczesnych silnikach diesla.
    Niektórzy sami dorabiają takie urządzenia z kilkoma świecami żarowymi
    omywanymi płynem chłodniczym.
    W schematach od KIA CEED diesel znalazłem "PTC Heater" - wygląda na to, że
    grzałkami są dużej mocy termistory, których oporność, na zimno mała, rośnie po
    uzyskaniu odpowiedniej temperatury i dopiero wtedy przestają "żreć" prąd.

  • 6. Data: 2010-12-07 23:01:38
    Od: Krzysztof 45 <m...@v...pl>

    Agent napisał(a):
    > Nie kijanka ale też diesel i też tak mam że dopóki świece grzeją to jest
    > tylko trochę ponad 12. Jak przestaną to już jest ok.
    Ale grzeją Ci 10 min i w czasie jazdy?

    Też mam diesla, ale zaraz po uruchomieniu silnika na wolnych obrotach,
    mam 14,4V na klemach bez względu na ilość włączonych odbiorników.
    > Myśle że z twoim
    > autem jest wszystko w porządku.
    Nie z moim, tylko mojego kolesia. A w porządku nie jest, bo za długo
    jest 12,5V tj. około 10 min
    --
    Krzysiek

  • 7. Data: 2010-12-07 23:04:46
    Od: " Wmak" <w...@g...pl>

    Tutaj:
    http://www.kiaownersclub.co.uk/models/Sportage/Kia_S
    portage_Model_Specificatio
    n.asp
    jest wymieniony ten PTC heater przy silnikach diesla.
    Nie przysięgnę się, czy podgrzewa płyn chłodzący, czy tylko np. filtr paliwa -
    takie zastosowanie tych grzałek też jest spotykane.

    Znalazłem twój pożeracz prądu.
    Z nudów sprawdziłem w schematach CEEDa, Sportage używa tego samego silnika 2l,
    więc musi być podobnie.
    Jest dodatkowa skrzynka przekaźników dla silnika diesla:
    Świece żarowe mają bezpiecznik 80A
    Z tego samego bezpiecznika jest zasilany jakiś podgrzewacz powietrza.
    Podgrzewacz filtra paliwa ma bezpiecznik 30A
    Dodatkowo są 3 przekaźniki do zasilania 3 grzałek PTC - 3 bezpieczniki po 50A.
    Grzałki nie muszą żreć 150A ale 80 - 100A prawdopodobnie zużywają, dopóki
    silnik nie rozgrzeje się.

  • 8. Data: 2010-12-07 23:06:33
    Od: Krzysztof 45 <m...@v...pl>

    Wmak napisał(a):
> [...]
    > układzie chłodzenia, przyspieszających nagrzewanie silnika i kabiny.
    > Patent spotykany w wysokosprawnych a przez to wolno rozgrzewających się
    To rocznik, nie pamiętam ale chyba około 97 i takiego patentu chyba
    tam nie ma. Elektryk też tak stwierdził.
    > Niektórzy sami dorabiają takie urządzenia z kilkoma świecami żarowymi
    > omywanymi płynem chłodniczym.
    Zrobiłem sobie kiedyś dawno temu taki w Kadeciku 1,6D :)
    --
    Krzysiek

  • 9. Data: 2010-12-07 23:11:27
    Od: " Wmak" <w...@g...pl>

    Pogratuluj koledze, że ma takie luksusowe cieplutkie auto, bo bez
    tych PTC Heaterów silnik rozgrzewałby się pewno z godzinę a stygłby
    na postoju w korku.

    No i niech sobie znajdzie elektryka co lepiej zna się na współczesnych autach.

  • 10. Data: 2010-12-07 23:14:00
    Od: Krzysztof 45 <m...@v...pl>

    Wmak napisał(a):
    > Znalazłem twój pożeracz prądu.
    > Z nudów sprawdziłem w schematach CEEDa, Sportage używa tego samego silnika 2l,
    > więc musi być podobnie.
    Tylko to Sportage z około 97, te patenty w tedy już montowali?
> [...]
    > Grzałki nie muszą żreć 150A ale 80 - 100A prawdopodobnie zużywają, dopóki
    Dzięki :)
    Zapodam te informacje kolesiowi i niech drąży temat, i sprawdza co tak
    długo żre mu prąd.
    --
    Krzysiek