  • 1. Data: 2017-02-03 08:46:45
    Temat: Arduino i płytki z MCU innymi niż AVR
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Co prawda nie korzystam z Arduino przy "poważniejszych" projektach, ale
    czasem przydaje się ono, gdy trzeba zrobić coś na szybko, sprawdzić
    jakiś moduł itp. Problem w tym, że najpopularniejsze płytki są oparte na
    AVR-ach, a więc dysponują dość skromnymi parametrami.
    Oficjalnie jest wspierane Arduino Due na ARM-ie od Atmela, ale poza tym
    są też dostępne nieoficjalne paczki, dodające obsługę kolejnych płytek.
    Interesują mnie szczególnie dwie z nich.

    1) Płytki na module WiFi ESP8266. Można je doinstalować przez dodanie
    odpowiedniego URL-a w opcjach programu. Wtedy pojawią się w Board
    Managerze. Jak wygląda to rozwiązanie w praktyce? Projekty działają
    stabilnie? Można osiągnąć zbliżoną funkcjonalność do tego, co oferuje
    oficjalne SDK od Espressif? Jak wygląda kwestia kompatybilności z
    istniejącymi bibliotekami?
    2) Paczka dodająca obsługę paru płytek na układach STM32. Jest do
    pobrania na GitHubie:
    https://github.com/rogerclarkmelbourne/Arduino_STM32
    Autor informuje jednak, że oprogramowanie ma charakter eksperymentalny i
    rozwojowy, nie powinno być używane w krytycznych zastosowaniach, a on
    nie bierze żadnej odpowiedzialności. Ktoś korzystał z tego? Jak to
    działa w praktyce?

  • 2. Data: 2017-02-03 10:19:18
    Temat: Re: Arduino i płytki z MCU innymi niż AVR
    Od: ww <w...@o...pl>

    W dniu 2017-02-03 o 08:46, Atlantis pisze:

> [...]
    > rozwojowy, nie powinno być używane w krytycznych zastosowaniach, a on
    > nie bierze żadnej odpowiedzialności. Ktoś korzystał z tego? Jak to

    A czy cokolwiek arduinopodobnego może być używane w krytycznych
    zastosowaniach?? Ja pod tym czymś napisałem spory kawałek kodu i całość
    poszła do śmietnika. Można się pobawić i to nawet działa. Ale w końcu
    dochodzi się do kresu możliwości. Gówniany edytor, gówniany preprocesor,
    gówniana java. Lepiej od razu iść w kierunku czegoś normalnego i olać
    takie zabawki. Mini Maple STM32f103.

  • 3. Data: 2017-02-03 10:37:09
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2017-02-03 o 10:19, ww pisze:

> [...]
    > zastosowaniach?? Ja pod tym czymś napisałem spory kawałek kodu i całość
    > poszła do śmietnika. Można się pobawić i to nawet działa. Ale w końcu

    Ja sobie z tego doskonale zdaję sprawę. Dlatego gdy piszę jakiś większy
    projekt, który trzeba podzielić na pliki - stosuję IDE od producenta
    (AVR, PIC albo STM32) tudzież sam piszę makefile'a i używam make (płytki
    na Linuksie).
    Arduino jest jednak dobre, gdy trzeba szybko stworzyć coś prostego -
    jakiś mały moduł, który nie robi zbyt wielu rzeczy. Zaletą tej platformy
    jest wsparcie ze strony środowiska oraz duża liczba dostępnych
    bibliotek, które w większości przypadków działają "po wyjęciu z
    pudełka". Nie muszę się martwić przystosowywaniem ich do konkretnego
    modelu albo portowaniem pod konkretną rodzinę MCU. Oczywiście wszystko
    to kosztem mniejszej elastyczności...

    No i w przypadku AVR-ów ta dodatkowa warstwa abstrakcji ułatwiająca
    programowanie zabiera jednak "trochę" cykli procesora, więc chcąc robić
    coś krytycznego czasowo trzeba i tak odwoływać się bezpośrednio do
    rejestrów.

  • 4. Data: 2017-02-03 10:43:36
    Od: "k...@w...pl" <k...@w...pl>

    W dniu 03-02-2017 o 08:46, Atlantis pisze:
> [...]
    > AVR-ach, a więc dysponują dość skromnymi parametrami.
    > Oficjalnie jest wspierane Arduino Due na ARM-ie od Atmela, ale poza tym

    Nie używam Arduino, ale Czego nie możesz zrobić na AVR(XMEGA)?
    Tak z czystej ciekawości?

    ---
    Avast.

  • 5. Data: 2017-02-03 11:01:09
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2017-02-03 o 10:43, k...@w...pl pisze:

    > Nie używam Arduino

    W poważniejszych projektach też nie. Niemniej do prostego prototypowania
    jest ok.
    Do tego w chwili obecnej najłatwiej przetestować nową część czy moduł
    właśnie za pomocą Arduino, na na tę platformę najłatwiej o przykłady w
    Sieci.

    > ale Czego nie możesz zrobić na AVR(XMEGA)? Tak z czystej ciekawości?

    Nie podłączę do WiFi. Nie odpalę na tym porządnego stosu TPC/IP. Nie
    ustawię kilku większych buforów na dane (audio, grafika do wyświetlenia
    na LCD). Operując na zmiennych 16 i 32-bitowych muszę cały czas pamiętać
    o ATOMIC_BLOCK-u jeśli istnieje szansa, że któreś przerwanie będzie się
    próbowało dobrać do tej zmiennej. ;)

  • 6. Data: 2017-02-03 11:29:00
    Od: "k...@w...pl" <k...@w...pl>

    > Nie podłączę do WiFi.
    A co przeszkadza?

    > Nie odpalę na tym porządnego stosu TPC/IP.
    8K to za mało?
    Xmega128A1u
    128KBytes of in-system self-programmable flash
    8KBytes boot section
    2K - Bytes EEPROM
    8K Bytes internal SRAM
    External bus interface for up to 16Mbytes SRAM
    External bus interface for up to 128Mbit SDRAM

    Zewnętrzna działa przy 66MHz (przetestowane z SRAM 4 portowo)

    > 32-bitowych
    tak to chyba jedyny problem.

    ---
    Avast.

  • 7. Data: 2017-02-03 13:48:51
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Fri, 3 Feb 2017 11:29:00 +0100, "k...@w...pl" <k...@w...pl>
    wrote:
    > 8K to za mało?

    Podaj przykład porządnego (szybki transfer liczony w min. dziesiątki
    kB/s, obsługa wielu połączeń równolegle) stosu, który wraz z docelową
    aplikacją zmieści się w 8kB RAM, chętnie potestuję.
    Doceniam możliwość podłączemia zew. pamięci ale to trochę takie
    sztukowanie.

    --
    Marek

  • 8. Data: 2017-02-03 14:33:33
    Od: "re" <r...@r...invalid>

    Użytkownik "ww"

> [...]

    dochodzi się do kresu możliwości. Gówniany edytor, gówniany preprocesor,
    gówniana java. Lepiej od razu iść w kierunku czegoś normalnego i olać
    Są inne środowiska programistyczne do modułów Arduino np Visual Studio a
    moduły Arduino są gotowe, nie trzeba ich strugać.

  • 9. Data: 2017-02-03 14:35:55
    Od: "re" <r...@r...invalid>

    Użytkownik "Atlantis"

[...]
    No tak ... 4/5 na działa. Co ciekawsze nie działają, trzeba poprawiać albo
    przebudowywać.

  • 10. Data: 2017-02-03 15:41:04
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2017-02-03 o 11:29, k...@w...pl pisze:

    > A co przeszkadza?

    Mogę podłączyć zewnętrzny moduł, zajmujący się obsługą WiFi i TCP/IP. W
    module takim zwykle siedzi jakiś 32bitowy mikrokontroler, który często
    można programować. Podpinanie do tego 8bitowego AVR-a pełniącego funkcję
    głównego MCU to moim zdaniem wydziwianie.
    Jasne - są sytuacje, kiedy jest to uzasadnione (bo np. moduł nie ma
    jakichś peryferiów), ale wówczas mamy raczej do czynienia z projektem
    wieloprocesorowym.

    > 8K to za mało?

    Zależy na jaki stos, zależy co chcesz obsługiwać poza nim. Dodaj do tego
    jeszcze obsługę hosta USB (kolejny argument za przejściem na 32bitowce),
    warstwy MSD i systemu plików. Dolicz jakieś większe bufory w warstwie
    aplikacji i może się okazać, że 8kB to naprawdę niewiele.

    > External bus interface for up to 16Mbytes SRAM
    > External bus interface for up to 128Mbit SDRAM

    To ma sens chyba tylko wtedy, gdy tej pamięci potrzebujesz NAPRAWDĘ
    dużo. Jeśli brakuje kilku-kilkunastu kB po co sobie komplikować projekt
    od strony sprzętowej?