  • 11. Data: 2017-02-03 15:49:42
    Temat: Re: Arduino i płytki z MCU innymi niż AVR
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Fri, 3 Feb 2017 15:41:04 +0100, Atlantis <m...@w...pl>
    wrote:
    > Mogę podłączyć zewnętrzny moduł, zajmujący się obsługą WiFi i
    TCP/IP. W
    > module takim zwykle siedzi jakiś 32bitowy mikrokontroler, który
    często
    > można programować. Podpinanie do tego 8bitowego AVR-a pełniącego
    funkcję
    > głównego MCU to moim zdaniem wydziwianie.

    Dlaczego? Zdaje się, że sam używałeś taką konfigurację, co w niej
    jest nie tak?

    --
    Marek

  • 12. Data: 2017-02-03 18:30:46
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2017-02-03 o 15:49, Marek pisze:

    > Dlaczego? Zdaje się, że sam używałeś taką konfigurację, co w niej jest
    > nie tak?

    Używałem raz, i nie do końca w takiej konfiguracji. To znaczy trudno
    powiedzieć, że AVR był tam "głównym MCU". Chodzi o mój projekt zegara
    Nixie. Tam Atmega zajmowała się obsługą RTC, multipleksowaniem
    wyświetlaczy i odczytywaniem przycisków. ESP8266 miał swój własny wsad,
    odpowiedzialny za cykliczne odpytywanie serwera NTP i generowanie
    interfejsu WWW (ta ostatnia funkcjonalność jeszcze nie została w pełni
    zaimplementowana). Obydwa elementy wymieniały się tylko podstawowymi
    informacjami przez UART.

    Skoro ESP ma na tyle mocy obliczeniowej i jest programowalny, to nie za
    bardzo widzę sens w przenoszeniu warstwy aplikacji na ośmiobitowy
    mikrokontroler.

  • 13. Data: 2017-02-03 18:39:04
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Fri, 3 Feb 2017 18:30:46 +0100, Atlantis <m...@w...pl>
    wrote:
    > Skoro ESP ma na tyle mocy obliczeniowej i jest programowalny, to
    nie za
    > bardzo widzę sens w przenoszeniu warstwy aplikacji na ośmiobitowy
    > mikrokontroler.

    Ale ja miałem na myśli układy wiznet a nie esp. Nie robiłeś coś z
    nimi + avr?

    --
    Marek

  • 14. Data: 2017-02-03 18:52:06
    Temat: Re: Arduino i p?ytki z MCU innymi ni? AVR
    Od: a...@m...uni.wroc.pl

    Atlantis <m...@w...pl> wrote:
    > 2) Paczka dodaj?ca obs?ug? paru p?ytek na uk?adach STM32. Jest do
    > pobrania na GitHubie:
    > https://github.com/rogerclarkmelbourne/Arduino_STM32
    > Autor informuje jednak, ?e oprogramowanie ma charakter eksperymentalny i
    > rozwojowy, nie powinno by? u?ywane w krytycznych zastosowaniach, a on
    > nie bierze ?adnej odpowiedzialno?ci. Kto? korzysta? z tego? Jak to
    > dzia?a w praktyce?

    Arduino_STM32 to rozwinicie libmaple i zintegrowanie ze srodowiskiem
    Arduino. Nie uzywalem ale troche sie temu przygladalem (kolo roku
    temu wiec moglo sie zmienic) zanim zdecydowalem nie uzywac. libmaple
    ma dosc dobra obsluge STM32F1 i raczej slaba innych rodzin.
    Arduino_STM32 niby tu dodaje nowe procki ale ciagle byly istotne
    braki w obsludze urzaden. Moje wrazenie ze glowna zmiana jest
    w bootloaderze -- bootloader z libmaple byl kompiloway bez
    optymalizacji i mial spory rozmiar. W Arduino_STM32 bootloader
    jest znacznie mniejszy. No i integracja z obecnym Arduino IDE
    (libmaple wspolpracje z Maple czyli klonem starej wersji
    Arduino). Jest tez troche wiecej bibliotek (ale dalej braki
    w porownaniu z AVR). Nie uzylem bo:

    - Wole linie polecenia od IDE, wiec integracja z Arduino IDE
    to dla mnie byl krok wstecz. Dla jasnosci: przekonalbys
    mnie do dobrego IDE, ale Arduino IDE jest strasznie
    toporne.
    - Przy upraszcznia bootloadera usunieto wsparcie dla
    targetu RAM (tzn. ladownia kodu do RAM i wykonania
    tam). Ja normalnie pracuje w tym trybie.
    - Wczesniej sobie przeportowalem do ARM kilka bibliotek
    Arduino i dodatki z Arduino_STM32 mi nic specjalnego
    nie dawaly.
    - Byly jakies dziwne problemy z wersjami. Tzn. deweloperzy
    Arduino co chwile zmieniali cos we wsparciu dla ARM-a
    i Arduino_STM32 dzialalo z konkretna wersja, wtedy
    ekperymentalna Arduino IDE, a z niby stabilnimi
    wersjami nie dzialalo.

    Co do stabilnisci: co bylo zaimplementowane w libmamaple
    to mi dzialalo. Dla STM32F1 to w pewnym sensie byl
    komplet. Dla F4 bylo sporo brakow. W Arduino_STM32
    w zasadzie powinno byc lepiej (oprocz IDE), tyle ze nie
    probowalem...

    Jest tez jest projekt Energia. To dla prockow TI, ale
    przeportowali sporo bibliotek Arduino do ARM-a. W sumie
    oznacza to ze czesto port biblioteki daje sie znalezc
    w sieci. Ale ilosc dogranych gotowcow jest znacznie
    mniejsza niz dla Arduino-AVR. Dodam ze sporo "bibliotek"
    to banaly ktore tylko wolaja takie rzeczy jak
    digitalWrite. Takie sie latwo portuja. Dla mnie
    istotniejsze sa biblioteki ktore dodaja wsparcie dla
    ciekawszego sprzetu -- w Arduino-AVR one czesto
    bazuja na niskopziomowych ficzerach AVR i wtedy z
    portem jest wiecej roboty.

    --
    Waldek Hebisch

  • 15. Data: 2017-02-03 19:09:23
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2017-02-03 o 18:39, Marek pisze:

    > Ale ja miałem na myśli układy wiznet a nie esp. Nie robiłeś coś z nimi +
    > avr?

    Eksperymentowałem z nimi. Skleciłem sobie kiedyś płytkę prototypową z
    Atmega644 i W5100. Głównie celem sprawdzenia, czy uda mi się wytrawić i
    zlutować coś z tak małymi padami i cienkimi ścieżkami. Udało się - układ
    działał całkiem przyzwoicie, chociaż jego EMC pewnie wyglądała kiepsko
    zważywszy na jednostronną płytkę i co za tym idzie brak pola masy po
    drugiej stronie. Strona software'owa składała się ze zmodyfikowanej
    biblioteki Arduino Ethetnet - usunąłem wszelkie odwołania do Arduino
    Core, zostawiając jednak obiektową formę, a wiec musiałem stworzyć
    projekt C++ w Atmel Studio.

    Sprawdzało się to całkiem nieźle, naprawdę odciążając AVR-a. Jednak
    teraz mając do wyboru potężne, 32bitowe MCU, preferuję podejście
    software'owe.

    A różnica w stosunku do ESP polega na tym, że Wiznety nie są
    programowalne - to specjalizowane sterowniki Ethernetu, z wbudowanym
    stosem TCP/IP. Warstwy aplikacji się na nich nie postawi. ;)

  • 16. Data: 2017-02-03 20:10:37
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Fri, 3 Feb 2017 19:09:23 +0100, Atlantis <m...@w...pl>
    wrote:
    > Sprawdzało się to całkiem nieźle, naprawdę odciążając AVR-a.

    No ale wcześniej napisałeś, że taka konstrukcja to widziwianie, czyli
    co się nie sprawdzilo w tandemie avr+wiznet?

    --
    Marek

  • 17. Data: 2017-02-03 20:14:02
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Fri, 3 Feb 2017 17:52:06 +0000 (UTC), a...@m...uni.wroc.pl
    wrote:
    > - Przy upraszcznia bootloadera usunieto wsparcie dla
    > targetu RAM (tzn. ladownia kodu do RAM i wykonania
    > tam). Ja normalnie pracuje w tym trybie.

    A możesz zdradzić czemu konieczne było w, Twoim przypadku wykonywanie
    z ram?

    --
    Marek

  • 18. Data: 2017-02-03 21:02:50
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2017-02-03 o 20:10, Marek pisze:

    > No ale wcześniej napisałeś, że taka konstrukcja to widziwianie, czyli co
    > się nie sprawdzilo w tandemie avr+wiznet?

    Miałem na myśli tylko i wyłącznie sytuację, kiedy moduł WiFi (np. ESP)
    możemy zaprogramować, ale i tak upieramy się sterować nim z o wiele
    słabszego, ośmiobitowego mikrokontrolera. Szczególnie, jeśli nie
    istnieją żadne istotne powody, uniemożliwiające podzielenie pracy na
    kilka procesorów.
    Nie mogę na przykład zrozumieć, dlaczego tak wielu ludzi upiera się,
    żeby ESP8266 sterować za pomocą komend AT z Arduino. Internet jest pełen
    takich projektów.

    A W5100 to po prostu sprzętowy kontroler Ethernetu z wbudowanym stosem.
    Trochę inna sprawa. Tego już od innej strony ugryźć nie można, bo układy
    Wiznetu nie potrafią pracować autonomicznie.

  • 19. Data: 2017-02-03 21:29:29
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@p...onet.pl>

    Atlantis <m...@w...pl> napisał(a):
    > Nie mogę na przykład zrozumieć, dlaczego tak wielu ludzi upiera się,
    > żeby ESP8266 sterować za pomocą komend AT z Arduino. Internet jest pełen
    > takich projektów.

    Wada projektów takich jak Arduino. Zamykają użytkownika w prostym wygodnym
    świecie i potem nawet nie wie, że można coś zrobić łatwiej/lepiej/inaczej.
    Jak im powiesz, że LED może migać bez mikrokontrolera, to robią wielkie
    oczy.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    http://www.grzegorz.net/

  • 20. Data: 2017-02-03 21:47:07
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Fri, 3 Feb 2017 21:02:50 +0100, Atlantis <m...@w...pl>
    wrote:
> [...]
    układy
    > Wiznetu nie potrafią pracować autonomicznie.

    Wiem, ale właśnie o to pytam. Jestem ciekaw co można wyciągnąć z
    takiego tandemu 8bit+wiznet. Ile gniazd można obsłużyć, jakie
    transfery można uzyskać?
    Wypasiony stos w mcu zabiera sporo zasobów, w porównaniu z tym co
    potrzebuję aplikacja końcowa. Przeniesienie stosu do
    wyspecjalizowanego układu powinno pozwolić by na aplikację końcową
    wystarczył 8bitowy mcu.

    --
    Marek