  • 1. Data: 2017-02-03 11:23:40
    Temat: Opóźniacz 230V na triaku
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Hej,

    Delayer - ale odwrotny. Potrzebuję układu, który po załączeniu zasilania
    odpali mi na chwilę (ok. 250 ms) uzwojenie pomocnicze silnika, a potem
    je wyłączy.

    Narysowałem taki układ:

    http://www.chmurka.net/r/compstartmini1.png

    (VCC to 230V, to mój pierwszy schemat w KiCadzie po przesiadce z Eagle
    i nie wiem jeszcze, jak zmienić ten tekst)

    ale mam parę wątpliwości:

    1. Nie podoba mi się, że podczas pracy (po rozłączeniu zasilania tego
    silnika) na R1 i R3 będzie wydzielała się moc - przeżyję to, ale jeśli
    dałoby się inaczej, to byłoby lepiej :)

    2. Układ wydaje mi się zbyt skomplikowany, czuję że powinno dać się zrobić
    to prościej.

    3. Nie wiem czy nie lepiej byłoby podłączyć uzwojenie silnika szeregowo
    z układem (D1 i R3 podłączone bezpośrednio triaka).

    4. Czy prostownik jednopołówkowy tutaj wystarczy (czy C1 da radę zasilić
    MOC-a także podczas ujemnych połówek?), czy lepiej dać dwupołówkowy?

    Pozdr.

    --
    http://www.chmurka.net/

  • 2. Data: 2017-02-03 11:30:59
    Temat: Re: Opóźniacz 230V na triaku
    Od: Dariusz Dorochowicz <dadoro@_wp_._com_>

    W dniu 2017-02-03 o 11:23, Adam Wysocki pisze:
> [...]
    >
    > Delayer - ale odwrotny. Potrzebuję układu, który po załączeniu zasilania
    > odpali mi na chwilę (ok. 250 ms) uzwojenie pomocnicze silnika, a potem

    Jesteś pewien że zadziała to tak jak chcesz? Bo według mnie to albo masz
    układ opóźnionego załączania albo generator.

    Pozdrawiam

    DD

  • 3. Data: 2017-02-03 11:47:15
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Dariusz Dorochowicz <dadoro@_wp_._com_> wrote:

    > Jesteś pewien że zadziała to tak jak chcesz?

    Nie jestem... dlatego piszę.

    > Bo według mnie to albo masz układ opóźnionego załączania albo generator.

    Czemu tak?

    Zakładam, że na początku:

    - prąd płynie przez R1 i D1, ładując kondensator (prąd przez R2 pomijalny)
    - kondensator się ładuje, napięcie jest za małe, żeby diak przewodził
    - dioda optotriaka nie świeci, optotriak nie przewodzi
    - prąd z R3 płynie przez bramkę triaka i triak przewodzi

    Gdy napięcie na C1 przekroczy 32V:

    - prąd płynie przez R1 i D1, podtrzymując kondensator i świecąc diodą
    - optotriak przewodzi i zwiera bramkę triaka do MT1
    - triak nie przewodzi

    Po odłączeniu napięcia C1 rozładowuje się przez R2.

    --
    http://www.chmurka.net/

  • 4. Data: 2017-02-03 11:54:58
    Od: jacek <j...@w...pl>

> [...]
    >
    > Delayer - ale odwrotny. Potrzebuję układu, który po załączeniu zasilania
    > odpali mi na chwilę (ok. 250 ms) uzwojenie pomocnicze silnika, a potem

    Wersja prostsza:
    mostek prostowniczy 1A za nim szeregowo 22k? 1W z cewką
    przekaźnika RM85-2011-35-1110 równolegle do cewki
    dołożony kondensator. Przez styk normalnie zwarty podane
    zasilanie na cewkę rozruchową:)
    Mniej elementów, pobór mocy ok 1W...
    --
    pzdr, j.r.

  • 5. Data: 2017-02-03 12:06:10
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    jacek <j...@w...pl> wrote:

> [...]
    > przekaźnika RM85-2011-35-1110 równolegle do cewki
    > dołożony kondensator. Przez styk normalnie zwarty podane

    Myślałem o tym, ale jednak przekaźnik zajmuje trochę miejsca, jest
    mechaniczny (więc rozłączanie silnika może wypalać mu styki), poza tym
    wydaje mi się, że na triaku bardziej elegancko... no i wyzwanie większe
    (i okazja do nauczenia się czegoś), bo dużo z triakami do czynienia nie
    miałem.

    --
    http://www.chmurka.net/

  • 6. Data: 2017-02-03 12:10:00
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan jacek napisał:

> [...]
    > przekaźnika RM85-2011-35-1110 równolegle do cewki
    > dołożony kondensator. Przez styk normalnie zwarty podane

    Szeregowy kondensator (zwarty rezystorem rzędu megaoma) też
    da radę. Do tego styki w przekaźniku normalnie rozwarte.
    Wyższość róźniczkowania nad całkowaniem przejawi się też w
    tym, że pobór mocy w czasie pracy będzie praktycznie zerowy.

    --
    Jarek

  • 7. Data: 2017-02-03 12:22:26
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2017-02-03 o 11:23, Adam Wysocki pisze:

    Nigdy nic poważnego nie robiłem z tyrystorami czy triakami. Napiszę co
    mi się wydaje.

    > 1. Nie podoba mi się, że podczas pracy (po rozłączeniu zasilania tego
    > silnika) na R1 i R3 będzie wydzielała się moc - przeżyję to, ale jeśli
    > dałoby się inaczej, to byłoby lepiej :)

    Sądzę, że jakby koncepcja układu była odwrotna - sterowanie włączeniem
    triaka (czyli od strony R3) dałoby się uzyskać mniejszy prąd w stanie po
    rozłączeniu.

    > 2. Układ wydaje mi się zbyt skomplikowany, czuję że powinno dać się zrobić
    > to prościej.

    Nie widzę potrzeby zastosowania elementu z izolacją optyczną, gdy obie
    jego strony są łączone z obwodami nie odizolowanymi od siebie.

> [...]
    >
    > 4. Czy prostownik jednopołówkowy tutaj wystarczy (czy C1 da radę zasilić
    > MOC-a także podczas ujemnych połówek?), czy lepiej dać dwupołówkowy?

    Nie znam parametrów MOCa. Jeśli to (jak wygląda z rysunku) optotriak to
    zastanawiałbym się, czy potrafi na tyle zewrzeć bramkę Q1 aby ten na
    pewno się nie włączał.
    P.G.

  • 8. Data: 2017-02-03 12:42:52
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Fajna ubijaczka silnikow.

  • 9. Data: 2017-02-03 12:51:04
    Od: Dariusz Dorochowicz <dadoro@_wp_._com_>

    W dniu 2017-02-03 o 11:47, Adam Wysocki pisze:

> [...]
    > - optotriak przewodzi i zwiera bramkę triaka do MT1
    > - triak nie przewodzi
    >
    > Po odłączeniu napięcia C1 rozładowuje się przez R2.

    Dobrze piszesz, nie zwróciłem uwagi że masz "odwrotnie" włączonego MOCa.
    Ale "zwarcie" robione przez MOCa może być "za słabe" żeby triak nie
    odpalił. Nie wiem...
    Pomysł Jacka bardziej mi się podoba. Zamiast przekaźnika spokojnie
    możesz użyć triaka przecież.

    Pozdrawiam

    DD

  • 10. Data: 2017-02-03 12:58:29
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Piotr Gałka <p...@c...pl> wrote:

    > Sądzę, że jakby koncepcja układu była odwrotna - sterowanie włączeniem
    > triaka (czyli od strony R3) dałoby się uzyskać mniejszy prąd w stanie po
    > rozłączeniu.

    Myślałem nad tym.

    > Nie widzę potrzeby zastosowania elementu z izolacją optyczną, gdy obie
    > jego strony są łączone z obwodami nie odizolowanymi od siebie.

    Nie użyłem go dla izolacji optycznej tylko dla izolacji DC i AC. Triak
    musi się włączać na obu połówkach zasilania, zastanawiam się czy da się
    to zrobić bez optotriaka...

    Pierwotna wersja miała kondensator między MT2 i bramką i rezystor między
    bramką i MT1...

    > Nie znam parametrów MOCa. Jeśli to (jak wygląda z rysunku) optotriak to
    > zastanawiałbym się, czy potrafi na tyle zewrzeć bramkę Q1 aby ten na
    > pewno się nie włączał.

    Możesz mieć rację. Przy prądzie 100mA podają peak on-state voltage 1.7V
    (max 2.5V), nie widzę ile jest dla 15mA. ACST12 ma threshold voltage 0.9V.

    Więc trzeba będzie zrobić układ, który będzie świecił diodą przez jakiś
    czas, a potem przestanie... wydaje się to bardziej skomplikowane (więcej
    elementów), spróbuję coś wydumać.

    --
    http://www.chmurka.net/