  • 31. Data: 2017-02-04 00:04:46
    Temat: Re: Arduino i płytki z MCU innymi niż AVR
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    Użytkownik "Grzegorz Niemirowski" <g...@p...onet.pl> napisał w
    wiadomości news:o72t5q$tpl$1@node1.news.atman.pl...

    > Jedno i drugie :) Że np. można zaprogramować AVR samym AVR-GCC, bez
    > bibliotek Arduino, oraz że są takie właśnie multiwibratory jak piszesz czy
    > dajmy na to NE555.

    A. 555... OK, rzeczywiście, fajny układ. Jeszcze widywałem jakieś
    generatorki, gdzie trzeba dość ostro uważać na parametry elementów, dlatego
    zaposałem multiwibrator astabilny przeciwsobny, jako układ, który ma bardzo
    szerokie granice pracy, zresztą, dzwonek do drzwi mam zrobiony na 2 M.A.P.,
    gdzie sygnał pierwszego moduluje sygnałem drugiego, dając dźwięk nieco
    podobny do starszych telefonów z dzwonkiem elektronicznym. Chodzi już chyba
    5 rok, jeśli nie dłużej, zaplakowałem na pajęczynę do pudełka :),
    zamocowałem, o konserwacji zapomniałem, zero logiki, głośność akurat, tylko
    dobierałem pojemności, aby generatory odpowiednio szybko startowały. Już
    nawet nie pamietam, czy głośniczek jest sterowany przez dodatkowy
    tranzystor, czy bezpośrednio w kolektorze tranzystora drugiego z
    generatorów. Jestem pewien, że za 50 lat, dzwonek będzie nadal działał.
    Melodyjek nie potrzebuję :)

    (C) Kabaret Neo-Nówka.

  • 32. Data: 2017-02-04 00:14:26
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    Użytkownik "V.L.Pinkley" <v...@g...com> napisał w wiadomości
    ps.com...
    użytkownik Grzegorz Niemirowski napisał:

    > Ja bym tak bardzo aruino nie chlastał, ma swoje zalety. Prostota, budowa
    > modułowa = skrócenie czasu i niska cena projektu. Dla takiej firmy
    > reklamowej

    Ja też bym nie "jechał", myślę, że niektórym z nas chodzi po prostu o to,
    żeby robienie tego na wszelkich kontrolerach, logikach, nie było sztuką dla
    sztuki.

    > co robi w ilości 1-10 sztuk to bajka. A to czy wi-fi będzie sterowane tak
    > czy siak? Klienta to nie obchodzi.

    No, jeśli cena będzie podobna, to też myślę, że niespecjalnie klientowi
    zależy, czy to będzie na MW astabilnym, czy wypasiony program, robiący w
    sumie to samo.

    > NE555? Nie ma zdalnego sterowania. Projekt płytki trzeba zlecić, koszt
    > samej

    A zawsze trzeba zdalnie, ten tego?

    > dokumentacji w płytkarni 4x przekroczy koszt płytki arduino. Trzeba
    > to jeszcze zmontować, kupić elementy, zatrudnić kogoś kto to ogarnie.
    > Do arduino zaś posadzisz studenta i klepnie ci program w 1 dzień.

    To i dobrze, że nie jest to jakieś specjalnie trudne.

    > Też się dziwiłem że sporo małych firm reklamowych wybiera do
    > niskoseryjnych
    > mrygałek arduino, ale takie czasy.

    No, jeśli tak jest taniej i łatwiej, to inna rozmowa, tak należy robić.

    (C) Kabaret Neo-Nówka.

  • 33. Data: 2017-02-04 00:21:57
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    Użytkownik "HF5BS" <h...@...pl> napisał w wiadomości
    > Ja też bym nie "jechał", myślę, że niektórym z nas chodzi po prostu o to,
    > żeby robienie tego na wszelkich kontrolerach, logikach, nie było sztuką
    > dla sztuki.

    I jeszce jedno dopiszę.
    Jestem stuprocentowo pewien, że moja Mama nie dała by rady polutować MW
    migającego diodkami, ale, z instrukcją, była by w stanie złożyć (włóż
    wtyczkę A do gniazdka A, kabelek B poid śrubkę)... Oraz dałbym radę nauczyć
    Ją napisania prostego programu, by podpierając się instrukcją, napisała
    właśnie, proste miganie. Problem byłby raczej w dopilnowaniu szegółów,
    niuansów, bo Moja Rodzicielka ma podejście raczej humanistyczne, niż ścisłe,
    ale myślę, że jakiś prościutki skrypcik dała by radę popełnić.

    (C) Kabaret Neo-Nówka.

  • 34. Data: 2017-02-04 01:07:27
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Fri, 3 Feb 2017 22:37:04 +0100, "Grzegorz Niemirowski"
    <g...@p...onet.pl> wrote:
    > Jedno i drugie :) Że np. można zaprogramować AVR samym AVR-GCC, bez
    > bibliotek Arduino, oraz że są takie właśnie multiwibratory jak
    piszesz czy
    > dajmy na to NE555.

    Chyba jednak trochę przesadzasz, miałeś styczność z jakimiś
    wyjątkowymi przypadkami...

    --
    Marek

  • 35. Data: 2017-02-04 01:23:12
    Temat: Re: Arduino i p?ytki z MCU innymi ni? AVR
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Fri, 3 Feb 2017 21:58:37 +0000 (UTC), a...@m...uni.wroc.pl
    wrote:
    > Nie bylo konieczne. Po prostu bylo wygodniejsze: po co mam
    > flashowac wersje testowa kiedy za chwile bedzie nastepna wersja.

    Czyli, jeśli dobrze zrozumiałem, bootloader ładuje wsad tylko do
    ramu? A co robi startup kodu w ram (zerowanie zmiennych,
    inicjalizacja stosu itp) też bootloader? Jaki był duży ten ram, a
    właściwie jaki był stosunek % rozmiaru wsadu do dostępnej ilości
    ram? No bo jeśli cały uzytkowy program mieścił się w ram mcu oraz
    biorąc pod uwagę stosunek ilościowy ram/flash w większości dostępnych
    mcu to projekt musiał być mega przeskalowany pod kątem zastosowanego
    mcu do realnych wymagań :)

    --
    Marek

  • 36. Data: 2017-02-04 02:22:14
    Od: a...@m...uni.wroc.pl

    Marek <f...@f...com> wrote:

    > Czyli, je?li dobrze zrozumia?em, bootloader ?aduje wsad tylko do
    > ramu?

    Nie. Program wrzucam do MCU przy pomocy debugera (gdb + stlink).
    Bootloader jest o tyle instotny ze jak we jest we flashu to
    zamiast czekac na download programu (ktorego nie bedzie) ma
    uruchomic program w RAM. Istotny jest tez odpowiedni target
    w Makefile.

    > A co robi startup kodu w ram (zerowanie zmiennych,
    > inicjalizacja stosu itp)

    Tak. Troche dziwne, ale nawet przy pracy z RAM startup
    kopiuje poczatkowe wartosci zmiennych zaincjowanych z
    obszaru "programu" do obsaru zmiennych. Inny slowy
    startup dziala tak jakby kod programu byl we flashu.

    > te? bootloader? Jaki by? du?y ten ram, a
    > w?a?ciwie jaki by? stosunek % rozmiaru wsadu do dost?pnej ilo?ci
    > ram? No bo je?li ca?y uzytkowy program mie?ci? si? w ram mcu oraz
    > bior?c pod uwag? stosunek ilo?ciowy ram/flash w wi?kszo?ci dost?pnych
    > mcu to projekt musia? by? mega przeskalowany pod k?tem zastosowanego
    > mcu do realnych wymaga? :)

    W pewnym sensie nadmiarowy procesor. Jedna plytka to chinski
    klon Maple Mini: STM32F103CBT6 z 20KB RAM i 128K flash.
    Druga to "minimal STM32 board" z Aliexpress z STM32F103C8T6
    (20KB RAM, 64K flash). Z libmaple wsad byl "na styk", tzn.
    bootlader mimo ze nic nie robil to zzeral chyba 3KB RAM,
    biblioteki libmaple dawaly 12-14KB. Jak sie uzylo wiecej
    biblitek to sie nie miescilo w RAM i trzeba bylo do flashu.
    Robilem tez programiki bez libmaple, te sie miescily w
    4KB RAM w STM32F030F4P6. Z drugiej strony, dostepne mi
    alternatywy:

    Samorobka STM32F030F4P6 (adapter, procek i dwa kondenstorki)
    4KB RAM, 16KB flash koszt rzedu 0.6$
    Chinskie STM8S103 1KB RAM 8KB flash koszt rzedu 0.9$
    Chinskie Arduino Pro Mini 168 koszt rzedu 1.15$
    328 koszt rzedu 1.3$
    minimal STM32 board z STM32F103C8T6 koszt rzedu 1.8$
    Chinska plytka z STM32F030F4P6 koszt rzedu 2.1$
    klon Maple Mini koszt rzedu 4$
    Ti Lauchpady 10-12$
    STM Discovery kilkanascie $

    Czyli uzywam jedna z najtanszych plytek. STM8S103 jest
    w miare egzotyczny (wpierany przez SDCC ale brak wsparcia
    w gcc) i jest malo przykladow wiec poza migajacym LED-em
    (zeby przetestowac czy skladowe dzialaja) nic z nim nie
    zrobilem. Arduino jest dobre do gotowcow, ale STM32 sie
    przyjemniej programuje. Do malych projektow nie potrafie
    dostac rozsadnego procesora tanszego niz STM32F030F4P6
    (STM8S103 jest tanszy ale niezbyt rozsadny). Tak a
    propo: testowalm rozmiar kodu i wyglada ze kod wynikowy
    dla ARM ma rozmiar rzedu 50% kodu dla AVR. Czyli
    w STM32F030F4P6 wejdzie prawie tyle co w Atmege 328
    i wiecej niz w Atmege 168.

    A propo 2: jak sie nie uzywa bibliotek to kod wychodzi
    maly. Trzeba sie troche nastukac w klawiature zeby
    wypelnic chocby 4KB.

    --
    Waldek Hebisch

  • 37. Data: 2017-02-04 11:09:41
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2017-02-03 o 21:29, Grzegorz Niemirowski pisze:

    > Wada projektów takich jak Arduino. Zamykają użytkownika w prostym
    > wygodnym świecie i potem nawet nie wie, że można coś zrobić

    Wiesz, ale w tym wypadku sprawa jest o tyle dziwniejsza, że ESP można
    programować za pomocą Arduino IDE - wystarczy dodać odpowiednie
    "repozytorium" do menadżera płytek. Bo jedno muszę przyznać - oryginalne
    SDK od Esperessif początkującemu amatorowi może wydawać się czymś
    skomplikowanym, ze względu na zastosowanie callbacków i struktur
    konfiguracyjnych.

    > łatwiej/lepiej/inaczej. Jak im powiesz, że LED może migać bez
    > mikrokontrolera, to robią wielkie oczy.

    Każde pokolenie amatorów miało swoją własną metodę migania LED-ami.
    Jedni zaczynali od multiwibratora, inni od NE555. Teraz młodzież na
    samym początku sięga po Arduino. ;)

  • 38. Data: 2017-02-04 11:56:38
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    > Każde pokolenie amatorów miało swoją własną metodę migania LED-ami.
    > Jedni zaczynali od multiwibratora, inni od NE555. Teraz młodzież na
    > samym początku sięga po Arduino. ;)

    I daj mu teraz 1, albo 2 LED, dwa tranzystory, 4 oporniki, dwa kondensatory,
    każ zlutować, aby działało. Oczywiście, parametry elementów odpowiednie,
    zasilacz dostępny.
    Da radę?
    No dobra, nie nudzę...

    (C) Kabaret Neo-Nówka.

  • 39. Data: 2017-02-04 12:33:55
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

    > I daj mu teraz 1, albo 2 LED, dwa tranzystory, 4 oporniki, dwa
    > kondensatory, każ zlutować, aby działało. Oczywiście, parametry elementów
> [...]

    To już nie produkują ledów co same migają?

    --
    Desoft

  • 40. Data: 2017-02-04 16:13:30
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    Użytkownik "Desoft" <N...@i...pl> napisał w wiadomości

    > To już nie produkują ledów co same migają?

    Produkują, zwłaszcza LEDowe lampki nagrobkowe, gdzie mamy losowa zmianę
    współczynnika wypełnienia... Zresztą...
    http://allegro.pl/listing?string=dioda%20led%20migaj
    %C4%85ca . (te akurat
    nie nagrobkowe)