  • 1. Data: 2010-01-10 01:43:07
    Temat: Arduino kilka segmentów 1-wire
    Od: "Stolat" <c...@g...pl>

    Witam wszystkich, ostatnio dzięki Wam odkryłem cudo-arduino.
    Dla Was to pewnie nic ciekawego, ale dla mnie laika to jest to czego
    szukałem już od kilku lat.
    Mam zamiar wykonać na tym automatykę do domu.
    Generalnie kable już mam położę w ścianach, ale instalację wykonałem w
    topologii gwiazdy.
    Do odczytu temperatur chce wykorzystywać sprzęt 1-wire (np DS1820), ale
    potrzebuje takie urządzenia które zainstalowane w "środku" gwiazdy mogło
    obsługiwać kilka segmentów 1-wire.
    Trochę sie wgryzać zacząłem w dokumentację, ale na razie nie udało mi się
    odnaleźć informacji czy na tym arduino obsłuży kilka segmentów 1-wire.
    Jeden na pewno, ale czy więcej?
    Nie chce wywalić bez sensu kasy na kit startowy, jeżeli nie spełni mojego
    warunku.

    Pozdrawiam
    Michał

  • 2. Data: 2010-01-10 08:02:16
    Temat: Re: Arduino kilka segmentów 1-wire
    Od: "zapinio" <i...@z...pl>

    Zdumiewa mnie te dążenie do minimalizacji kosztów. I nazywanie 18B20 (po
    5-7zł) sprzętem.
    1-wire to standard dla amatorów, którzy będą się cieszyc, że "coś się
    transmituje".
    No i tanio się transmituje.
    Miłej zabawy.

  • 3. Data: 2010-01-10 08:28:34
    Od: "Stolat" <c...@g...pl>

    Użytkownik "zapinio" <i...@z...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > 5-7zł) sprzętem.
    > 1-wire to standard dla amatorów, którzy będą się cieszyc, że "coś się

    Nie bardzo rozumiem, 5-7 zł to dużo czy mało?
    A kim ja jestem jak nie amatorem?:)
    A znasz inny "prosty" sposób odczytu 20 różnych temperatur i warunkowo
    sterowanie innym podzespołami?
    Jest jeszcze PLC ale to już droższa zabawa, ale wtedy co to za zabawa? Można
    wydać na jakiegoś fateka 2-3k PLN.
    Ja nie odpalę sam żadnego ATiny, a Arduino ma tylko 16 I/O analogowych, więc
    brakuje mi jeszce 4 do odczytu tempratur z inyych czujników rezystancyjnych
    (czy jak się tam one nazywają).
    Dlatego 1-wire jest ciekawą dla mnie alternatywą i nie tylko chyba dla mnie.
    Chyba że czegoś nie rozumiem i nie o to "pijesz".

    Pozdrawiam
    Michał

  • 4. Data: 2010-01-10 20:24:55
    Od: "Piotr \"Curious\" Slawinski" <c...@b...internetdsl.tpnet.lp>

    Stolat wrote:

> [...]
    > Do odczytu temperatur chce wykorzystywać sprzęt 1-wire (np DS1820), ale
    > potrzebuje takie urządzenia które zainstalowane w "środku" gwiazdy mogło

    jesli nie zalezy ci na szybkosci odczytu i masz opanowane 'software'owe' 1-
    wire, to bedzie dzialac bez problemu. na pewno bedzie to b. wolne i
    angazujace procesor, wiec to arduino z trudem 'wyrobi' odczytanie czujnikow
    i ew. wyslanie z nich danych co pare sekund gdzies dalej / podjecie prostej
    decyzji.

    btw. lm75 na i2c jest tanszy (~1.5pln), jesli wystaczy ci dokladnosc 0.5C to
    polecam, wada - wymaga 4 przewodow, chociaz jesli dokupic do tego jakis tani
    8nozkowy uC typu 16f629 (~3pln) ktory bedzie czytal i2c i konwertowal dane
    na 1wire , to nadal wychodzi taniej niz DS.. do jednego 16f629 mozna podpiac
    7 lm75.
    osobiscie pociagnalbym skretke do takich celow - jak sie znudzi zabawa w i2c
    to mozna zmienic na ethernet,

    zaleta - kazdy lm75 ma wyjscie termostatu ktore w praktyce mozna dowolnie
    wlaczyc/wylaczyc (czyli moze czyms sterowac) (lampki, automagiczne
    podnoszenie rolet/otwieranie okien, etc).

  • 5. Data: 2010-01-10 20:49:16
    Od: Adam Dybkowski <a...@4...pl>

    W dniu 2010-01-10 02:43, Stolat pisze:

    > Witam wszystkich, ostatnio dzięki Wam odkryłem cudo-arduino.

    Sam hardware w porządku, ale z jednej strony duże ograniczenia przy
    tworzeniu oprogramowania tym ich IDE, a z drugiej spora objętość pliku
    wynikowego nawet najprostszego programu "Hello world" (wynikająca
    głównie z frameworka i sterowników w C++) wołają o pomstę do nieba.

    Dla mnie dobrym tandemem wydaje się być Arduino + WinAVR i własny soft
    (ew. z wydatną pomocą Nut/OS, nie wiem czy akurat sportowano ten system
    na płytkę Arduino). Można robić normalne wielopoziomowe projekty, własne
    makefile itp. A potem nie ma problemu aby w normalny "arduinowy" sposób
    (avrdude zagada z bootloaderem w płytce) wrzucić binaria do płytki.

> [...]
    > Do odczytu temperatur chce wykorzystywać sprzęt 1-wire (np DS1820), ale
    > potrzebuje takie urządzenia które zainstalowane w "środku" gwiazdy mogło

    Takie rzeczy robi się np. na DS2482-800:
    http://www.maxim-ic.com/quick_view2.cfm/qv_pk/4338

    Właśnie bardzo wygodne rozwiązanie do sterowania jednym prockiem (a może
    być to np. AVR ze sprzętowym portem I2C) aż 8 magistralami 1-Wire.

    --
    Adam Dybkowski
    http://dybkowski.net/

  • 6. Data: 2010-01-10 21:28:48
    Od: "Stolat" <c...@g...pl>

> [...]
    >
    > Właśnie bardzo wygodne rozwiązanie do sterowania jednym prockiem (a może
    > być to np. AVR ze sprzętowym portem I2C) aż 8 magistralami 1-Wire.

    Hmm a z arduino się to da jakoś spiąć?
    Się uparłem na to a...... bo uruchomianie tego jestem w stanie opanować w
    tydzień.
    Natomiast AVR z portem I2C pewnie zajmie mi z kilka miesięcy :)
    Bo to najpierw trzeba opanować programowanie a później hardware do tego
    zrobić :).
    Dla Ciebie to pikuś (Pan :)), dla mnie droga przez mękę.

    W między czasie poszukałem i okazuje się że jest biblioteka dla
    Arduino i DS2482-800.
    http://github.com/paeaetech/paeae/tree/master/Librar
    ies/ds2482/
    No może coś z tego będzie.

    Dzięki i pozdrawiam
    Michał

  • 7. Data: 2010-01-10 21:51:57
    Od: "Stolat" <c...@g...pl>

> [...]
    > czujnikow
    > i ew. wyslanie z nich danych co pare sekund gdzies dalej / podjecie

    Ja nie mam opanowego 1-wire, znam to rozwiązanie tylko po prostu,
    a w sieci do Arduino jest pełno gotówców które sobie przerobię na swoje
    potrzeby.
    Paramtery tego czegoś
    a.. ATmega328 - dwa razy więcej pamięci niz poprzedni model - 32kB pamięci
    na programy (tzw szkice) oraz 2 kB pamięci RAM, oraz 11kB na zapisywanie
    danych w pamięci EEPROM, czyli nie kasowane przez zanik napięcia lub reset
    a.. 3 razy szybsze ładowanie programów (57600 bodów zamiast 19200)

    Na stronie Atmela doczytałem że ma to 20MHz, 20*10^6 cykli/s.
    Nie wiem czy to jest dużo w świecie mikrokontrolerów.
    Może wystarczy?

> [...]
    > podpiac
    > 7 lm75.
    > osobiscie pociagnalbym skretke do takich celow - jak sie znudzi zabawa w

    Arduino obsługuje i2c
    http://www.arduino.cc/playground/Learning/I2C.
    Choć nie wiem co to jest do końca.
    ALe właśnie w tym porjekcie na A podoba mi się, że nie muszę wszytkiego znać
    tylkościagam biblotękę i to uruchamiam.
    Tak przynajmniej mi się wydaje
    a piszać, że mam w scianach już przewody to włąsnie miałem na myśli skrętkę.

    > zaleta - kazdy lm75 ma wyjscie termostatu ktore w praktyce mozna dowolnie
    > wlaczyc/wylaczyc (czyli moze czyms sterowac) (lampki, automagiczne
    > podnoszenie rolet/otwieranie okien, etc).

    No tak ale to może robić to nieszczęsne arduino, bo jeżeli chodzi o proste
    sterowanie to przez programator Adama Dybowskiego odpaliłem DS1820.
    Ale chciałem coś mądrzejszego i dlatego poszedłem

  • 8. Data: 2010-01-11 02:53:21
    Od: Tom <t...@n...spam.invalid>

    Piotr "Curious" Slawinski wrote:

> [...]
    > na 1wire , to nadal wychodzi taniej niz DS.. do jednego 16f629 mozna podpiac

    Jaki zasieg ma I2C? 1wire slyszalem pojdzie te kilkanascie czy
    kilkadziesiat metrow, czy i2c moze tez?

    Tomek

  • 9. Data: 2010-01-11 14:37:22
    Od: "neuron" <n...@n...com.pl>

    Użytkownik "Stolat" <c...@g...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > A kim ja jestem jak nie amatorem?:)
    > A znasz inny "prosty" sposób odczytu 20 różnych temperatur i warunkowo
    Znam ;) Uwaga - reklama ;) http://www.neuron.com.pl/hall2007.html

    Tyle reklamy ;) Teraz troche kryptoreklamy;)
    Nie ma dobrych tanich rozwiazan - Jak wspomniales - mozna wziac sterowniki
    PLC albo rozproszone sieci pomiarowe
    lub typowa automatyke budynkowa np. EiB. Ale to koszmar. Szczegolnie gdy
    chcemy zrobić jakies proste podsystemy - bo gdy decydujemy sie na
    inteligentna instalacje na etapie budowy domu to te 20-40tys da sie jakos
    przezyc - jak chcemy zrobc oswietlenie ogrodka i kilka bajerow dla rybek w
    oczku wodnym i wyjdzie 8 tys to masakra-a tyle wyjdzie.
    Halla stworzyalem wlasnie po to aby mozna bylo zrobic sobie rozne instalacje
    rozsadnym kosztem. I to za pomoca PCta co ma i swoje wady (no - przeciwnicy
    windowsa - do ataku ;) ) ale ma kilka zalet - miedzy innymi taka ze calkiem
    spora prawie profesjonalna aplikacje mozna zrobic w pol godziny.
    Nie twierdze ze hall jest lepszy niz arduino - jest inny (no moze poza tym
    ze hall jesty nasz - polski a jak mowil nikos dyzma -wszystko co nie polskie
    nam szkodzi..) dlatego zapraszam do zapoznania sie z hallem - koszty
    podobne - mozliwosci - ocen sam.
    pozdrawiam wojtek
    www.neuron.com.pl
    CMMS Maszyna
    Golem OEE
    Hall2007

  • 10. Data: 2010-01-11 19:14:46
    Od: Maksymilian Dutka <maxdutka@_usun_gmail.com>

    W dniu 2010-01-10 22:28, Stolat pisze:
    > W między czasie poszukałem i okazuje się że jest biblioteka dla
> [...]

    Co oni tak wyskoczyli z C++ na takie maleństwo?

    Maksymilian Dutka