  • 1. Data: 2010-01-10 07:31:34
    Temat: Luminofor w świetlówce liniowej
    Od: dekoder <w...@w...pl>

    Proszę Was o pomoc w zdefiniowaniu pojęcia luminoforu w popularnych
    świetlówkach liniowych typu T5 T8 ...

    co jest w nich rzeczywistym źródłem światła
    - czym jest gaz wypełniający bańkę
    - czym jest substancja pokrywająca od wewnątrz bańkę
    - jakie znaczenie mają elektrody

    wielkie dzięki

  • 2. Data: 2010-01-10 10:34:10
    Temat: Re: Luminofor w świetlówce liniowej
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 10 Jan 2010 08:31:34 +0100, dekoder wrote:

    A moze byc po angielsku ?
    http://en.wikipedia.org/wiki/Fluorescent_lamp

  • 3. Data: 2010-01-10 14:48:32
    Od: "Jd." <j...@i...pl>

    Użytkownik "dekoder" <w...@w...pl> napisał w wiadomości
    > Proszę Was o pomoc w zdefiniowaniu pojęcia luminoforu w popularnych
    > świetlówkach liniowych typu T5 T8 ...
    >
    > co jest w nich rzeczywistym źródłem światła

    Wyładowanie w gazie (mieszanina par rtęci i argonu) wytwarza ultrafiolet +
    odrobinę niebieskosielonego światła. Luminofor zamienia UV na swiatło
    widzialne.

    > - czym jest gaz wypełniający bańkę

    Patrz wyżej.

    > - czym jest substancja pokrywająca od wewnątrz bańkę

    Luminoforem - świeci światłem widzialnym pod wpływem oświetlenia
    ultrafioletem.

    > - jakie znaczenie mają elektrody

    Elementami między którymi pali się wyładowanie.
    --
    ==========###-###*###-###==============
    Jaroslaw Dubowski, Bytom j...@i...pl

  • 4. Data: 2010-01-10 19:48:55
    Od: dekoder <w...@w...pl>

    Jd. pisze:
> [...]
    ultrafiolet +
    > odrobinę niebieskosielonego światła. Luminofor zamienia UV na swiatło

    czy wobec tego wyładowania w gazie są źródłem światła ?

    > Patrz wyżej.

    > Luminoforem - świeci światłem widzialnym pod wpływem oświetlenia
    > ultrafioletem.

    czy luminofor wykazuje cechy filtracyjne,
    a może jest katalizatorem jedych pasm światła a blokerem innych ?

    > Elementami między którymi pali się wyładowanie.

    a jak się ma do powyższego np:
    http://www.prismaecat.lighting.philips.com/ecat/Page
    s/ProductPDF.aspx?eop_full_eoc=871150026033840&tpd_n
    c10=928048986500&lpd_nc12=928048986579_2&eca_cd=FEPP
    LG&com_fam_cd=tldr8eco&lan_id=pl&bu_cd=LMP&fam_cd=tl
    -d8re&brand_cd=PHL&pca_id=6&cfa_brand_cd=PHL&gd=PL&f
    amily_text=normal&stg_cd=act&left_nav=pl_pl&

    czyli świetlówka półprzeźroczysta pozbawiona w części luminoforu z
    wewnętrznym odbłyśnikiem - strumień światła wzmocniony świecący w jednym
    kierunku

    dekoder

  • 5. Data: 2010-01-10 20:04:33
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 10 Jan 2010 20:48:55 +0100, dekoder wrote:

    >czy wobec tego wyładowania w gazie są źródłem światła ?

    Nie, swiatla nie, ultrafioletu.

    Niektorzy moga zaliczac UV do swiatla, ale i tak jest on blokowany
    przez rure. To co widzisz pochodzi z luminoforu.

    >czy luminofor wykazuje cechy filtracyjne,
    >a może jest katalizatorem jedych pasm światła a blokerem innych ?

    W tym przypadku jest przetwornikiem.
    Pochlania wiekszosc [wystarczy spojrzec - rura jest nieprzezroczysta],
    emituje glownie pobudzony przez UV.

    UV z wyladowania w rteci to glownie 250nm - bardzo szkodliwe dla
    ludzi, zwierzat i bakterii. Reszte pochlania szklo rury.

    bez wiekszego znaczenia jak widac.

    J.

  • 6. Data: 2010-01-10 20:41:54
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Jd." <j...@i...pl> wrote in message

    > Elementami między którymi pali się wyładowanie.

    Tu odpowiedź niepełna, siadaj - dwója.
    Następnym razem postaraj się lepiej ;-)

  • 7. Data: 2010-01-10 20:57:05
    Temat: Re: Luminofor w ?wietlówce liniowej
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    > W tym przypadku jest przetwornikiem.
    > Pochlania wiekszosc [wystarczy spojrzec - rura jest nieprzezroczysta],
    > emituje glownie pobudzony przez UV.

    E tu trochę przesadziłeś... czarna ta rura nie jest, więc większości
    z pewnością nie pochłania. Raczej większość ROZPRASZA...

  • 8. Data: 2010-01-10 21:14:41
    Od: Adam Dybkowski <a...@4...pl>

    W dniu 2010-01-10 21:57, Pszemol pisze:

    > E tu trochę przesadziłeś... czarna ta rura nie jest, więc większości
    > z pewnością nie pochłania. Raczej większość ROZPRASZA...

    Zwykłe szkło sodowe bardzo dobrze pochłania promieniowanie UV. Za to
    przepuszcza światło wygenerowane przez luminofor (pobudzany
    promieniowaniem UV). To białe napylone wewnątrz rury to właśnie luminofor.

    --
    Adam Dybkowski
    http://dybkowski.net/

  • 9. Data: 2010-01-10 21:27:54
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 10 Jan 2010 14:57:05 -0600, Pszemol wrote:

    >E tu trochę przesadziłeś... czarna ta rura nie jest, więc większości
    >z pewnością nie pochłania. Raczej większość ROZPRASZA...

    dla UV ta rura jest czarna, ale bardziej mi chodzilo o luminofor.
    poswiec z zewnatrz albo zbij - malo przezroczyste.

    Podejrzewam w tym cala sztuka - tak dobrac grubosc i ziarnistosc
    luminoforu, zeby UV byl pochlaniany mocno, a swiatlo z wewnetrznej
    werstwy slabo.

    Stad i taka swietlowka jak kolega opisuje - swieci od wewnatrz i
    wyprowadzamy swiatlo przez szczeline.

    J.

  • 10. Data: 2010-01-10 22:31:44
    Od: "Papa Smerpfs" <s...@s...eu>

    Órzytkownik "Adam Dybkowski" napisał:

    > Zwykłe szkło sodowe bardzo dobrze pochłania promieniowanie UV. Za to
    > przepuszcza światło wygenerowane przez luminofor (pobudzany
    > promieniowaniem UV). To białe napylone wewnątrz rury to właśnie luminofor.

    nie bądź takim optymistą, to szkło spokojnie UV przepuszcza, bo świetlufki
    UV robi się tak samo, tylko nie daje się luminoforu:O)
    poza tym podejrzewam że poza UV z tej rtęci sieje trochę promieniowaniem
    X:O(