  • 1. Data: 2010-03-12 11:20:08
    Temat: Assembler
    Od: "inst4nce" <i...@g...pl>

    Jaki darmowy kompilator assemblera pod win32 polecacie dla początkującego?

    pozdr
    inst4nce

  • 2. Data: 2010-03-12 11:27:48
    Temat: Re: Assembler
    Od: Jacek Czerwinski <...@...z.pl>

    inst4nce pisze:
    > Jaki darmowy kompilator assemblera pod win32 polecacie dla początkującego?

    Wybacz skojarzenie: assembler i poczatkujacy? Zwlaszcza że to nie DOS i
    nie nawalczysz duzo wiecej niz w C/CPP.

    W czym juz programowales lub co masz zamiar zrobić?

  • 3. Data: 2010-03-12 11:53:10
    Od: "inst4nce" <i...@g...pl>

    Użytkownik "Jacek Czerwinski" <...@...z.pl> napisał w wiadomości

    > Wybacz skojarzenie: assembler i poczatkujacy? Zwlaszcza że to nie DOS i
    > nie nawalczysz duzo wiecej niz w C/CPP.
    >
    > W czym juz programowales lub co masz zamiar zrobić?

    Chodziło mi o początkującego w asmie. Kilka lat temu bawiłem się assemblerem
    pod dosem (tasm - programy *.com typu 'hello world' i grafika VGA 320x200).
    Teraz chciałbym sobie odświeżyć pamięć, ale na trochę wyższym poziomie
    (win32 asm). Chciałbym w wolnych chwilach poznać tajniki assemblera na
    trochę wyższym poziomie niż kiedyś.
    Znam w miarę dobrze język C, trochę mniej C++ i kiedyś bawiłem się Pascalem,
    ale wolę C.

  • 4. Data: 2010-03-12 12:01:46
    Od: Jacek Czerwinski <...@...z.pl>

    inst4nce pisze:
> [...]
    > tajniki assemblera na trochę wyższym poziomie niż kiedyś.
    > Znam w miarę dobrze język C, trochę mniej C++ i kiedyś bawiłem się

    To nie DOS, bez Win API nie powalczysz. a Win API jest takie samo z C.
    Co jest celem?

  • 5. Data: 2010-03-12 12:39:36
    Od: "inst4nce" <i...@g...pl>

    > To nie DOS, bez Win API nie powalczysz. a Win API jest takie samo z C. Co
    > jest celem?

    Cel na razie czysto edukacyjny :)
    Myślałem o kompilatorze nasm, czy może coś innego polecacie?

  • 6. Data: 2010-03-12 12:44:49
    Od: Wojciech Muła <w...@p...null.onet.pl.invalid>

    "inst4nce" <i...@g...pl> wrote:

> [...]
    > trochę wyższym poziomie niż kiedyś.
    > Znam w miarę dobrze język C, trochę mniej C++ i kiedyś bawiłem się Pascalem,

    NASM, MASM - darmowe asemblery, są do nich jakieś windowsiane makra. Ale
    pisanie wszystkiego w asemblerze jest "pieprzeniem kotka za pomocą młotka".
    Lepiej koduj w C, a tam gdzie wydaje Ci się, że coś zyskasz asemblerem używaj
    wstawek. Taki GCC ma porządnie rozwiązane wstawki asemblerowe.

    w.

    --
    Mamy oswojoną sarnę i w związku z tym projektuję, by dorobić do niej kłódkę.

  • 7. Data: 2010-03-12 17:45:38
    Od: "Bogdan (bogdro)" <b...@p...gazeta.pl>

    W dniu 12.03.2010 12:20, inst4nce pisze:
    > Jaki darmowy kompilator assemblera pod win32 polecacie dla początkującego?

    Tutoriale Iczeliona dla Win32 korzystają z MASMa/MASMa32, więc może
    od tego bym zaczął. MASM32 to, zdaje się, pakiet zawierający
    kompilator i różne dodatki i pewnie z tego będzie najłatwiej wystartować.
    Ale spójrz też na FASMa. Podobnie, jak MASM/MASM32, posiada on swoje
    pliki nagłówkowe dla Win32. Ponadto, wersja kompilatora dla Windows to
    edytor z kolorowaniem składni i możliwością kompilacji i uruchomienia
    programu - coś jak miniaturowe środowisko programistyczne. FASM
    posiada też inne środowisko dla siebie dedykowane - Fresh. Ze zrzutów
    ekranu można wywnioskować, że to środowisko już takie miniaturowe nie
    jest - przypomina bardziej Borland Builder. Oczywiście wszystko za
    darmo. Za starych czasów definiowanie "zasobów" (menu, ikonek itp.)
    polegało na umieszczeniu odpowiednich informacji w odpowiedniej sekcji
    kodu - tak, że nie potrzeba było żadnych zewnętrznych narzędzi do
    kompilacji zasobów. Teraz bodajże FASM może korzystać także z już
    skompilowanych zasobów.
    Jest też grupa narzędzi "Go" - GoAsm, GoBug i GoRC (kompilator
    zasobów). Niewiele tego używałem (w sumie to najbardziej debuger,
    który, jeśli dobrze pamiętam, nawet mi się spodobał).
    Jest też oczywiście NASM - też ma swoje pliki nagłówkowe, choć chyba
    umieszczone w osobnych pakietach do pobrania (NasmX?). Ma dedykowane
    środowisko NasmIDE, ale nie tylko to jedno.
    TASMa raczej nie polecam. Do starych programów był dobry, ale nie
    jest już rozwijany, nie zna nowych instrukcji. Nie wspominając o tym,
    że nie jest darmowy.
    Do kompilatora możesz dobrać środowisko programistyczne. Najbardziej
    wszechstronne (obsługa największej liczby kompilatorów) jest chyba
    RadASM, ale w tej kwestii niewiele mogę doradzić, bo niewielu takich
    środowisk używałem.
    Wejdź na http://rudy.mif.pg.gda.pl/~bogdro/linki.htm - jest tam
    trochę odnośników do kompilatorów, kursów, środowisk
    programistycznych, dokumentacji i innych stron.

    --
    Pozdrawiam/Regards - Bogdan (GNU/Linux & FreeDOS)
    Kurs asemblera x86 (DOS, GNU/Linux):http://rudy.mif.pg.gda.pl/~bogdro

  • 8. Data: 2010-03-12 18:00:43
    Od: Wojciech Muła <w...@p...null.onet.pl.invalid>

    "inst4nce" <i...@g...pl> wrote:

> [...]
    > trochę wyższym poziomie niż kiedyś.
    > Znam w miarę dobrze język C, trochę mniej C++ i kiedyś bawiłem się Pascalem,

    Jest książka Adama Błaszczyka "Win32ASM asembler w Windows"; porządna
    i niezbyt droga jednocześnie - co nie zdarza się często.

    w.

  • 9. Data: 2010-03-12 19:44:27
    Od: Krzysztof Tabaczyński <k...@w...pl>

    Użytkownik "Jacek Czerwinski" <...@...z.pl> napisał w wiadomości

    > Wybacz skojarzenie: assembler i poczatkujacy? Zwlaszcza że to nie DOS i
    > nie nawalczysz duzo wiecej niz w C/CPP.

    A czemu nie? Pod koniec lat 70-tych pierwszym językiem jakiego
    mnie nauczono był 32 bitowy assembler IBM 360/370. Dopiero
    potem uczono Cobola, Fortranu, PL/1...

    Pozdrowienia. Krzysztof z Tychów.

  • 10. Data: 2010-03-12 19:56:34
    Od: Jacek Czerwinski <...@...z.pl>

    Krzysztof Tabaczyński pisze:

> [...]
    >
    > A czemu nie? Pod koniec lat 70-tych pierwszym językiem jakiego
    > mnie nauczono był 32 bitowy assembler IBM 360/370. Dopiero

    Znalem, owszem.

    Inna byla skala (złozonosc) projektow - dzis bysmy ocenili jako proste,
    inny model dzialania - duzo rzadsze interakcje z systemem operacyjnym,
    jak wtedy mowilo sie ekstrakody - przypominam windows jest zdarzeniowy i
    z jednego kontaktu z OS przechodzisz w drugi po kilkunastu rozkazach
    maszynowych aplikacji. Przez caly czas zycia taki program nie wykonal
    tyle operacji S.O. co aplikacja windowsowa w pół sekundy. Bardzo prosty
    model pamieci, wrecz wyłacznie pamiec statyczna. Pamietam maszyny które
    nie mialy stosu w naszym dzisiejszym rozumieniu, języki go emulowaly.

    Zrozumienie co to jest słowo, linker, adres maszynowy mialo duzo wieksze
    znaczenie niz dzis (Fortran == asembler z dobrymi wyrazeniami
    arytmetycznymi, wiec trzeba bylo to rozumiec) . Inna cena np. RAM-u a
    kosztu programowania itd.

    Ale bym podkreslil ilosc kontaktow z systemem. Na dzis by tylko
    wypelnial controll-bloki i wywolania, a nie projektowal algorytm.