  • 1. Data: 2011-07-13 11:43:40
    Temat: Aster i UPC
    Od: " Von_Manstein" <v...@g...SKASUJ-TO.pl>

    http://www.rp.pl/artykul/686782-Przejecie-Astera-na-
    krakowskim-wlosku.html

    "Aby przejęcie sieci kablowej Aster nie zagroziło konkurencji na lokalnym &#8211;
    krakowskim - rynku UPC Polska kontrolowane przez globalny koncern Liberty
    Global powinno sprzedać biznes w Krakowie (dawniej spółkę Aster Kraków). Do
    takich wniosków doprowadziła ankieta, którą Urząd Ochrony Konkurencji i
    Konsumentów przeprowadził wśród uczestników rynku kilka miesięcy temu. Tak
    wynika z naszych nieoficjalnych informacji. Sam Urząd pytany o losy tej
    największej transakcji na kablowym rynku &#8211; szczegółów nie ujawnia.
    Małgorzata Krasnodębska-Tomkiel, prezes UOKiK
    źródło: Fotorzepa
    Małgorzata Krasnodębska-Tomkiel, prezes UOKiK
    Simon Boyd, prezes UPC Polska
    źródło: Fotorzepa
    Simon Boyd, prezes UPC Polska
    +zobacz więcej

    Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumenta, Małgorzata
    Krasnodębska-Tomkiel, ma nie lada problem. Z jednej strony &#8211; wyniki
    wspomnianej na wstępie ankiety. Z drugiej &#8211; argumenty kablowej branży o
    konkurencji z konsolidującymi się telekomami i koncernami medialnymi.

    - Cały kablowy rynek czeka na tę decyzję. Bardzo mocno liczę, że urząd
    podzieli opinię większości operatorów, że muszą powstać duże podmioty, aby
    możliwa była realna konkurencja z Telekomunikacją Polską, grupą Cyfrowego
    Polsatu, czy operatorami mobilnymi. To są gracze ogólnopolscy, mający już dziś
    dostęp techniczny do wszystkich naszych klientów &#8211; mówił kilka miesięcy temu
    Andrzej Rogowski, prezes Multimediów Polska, trzeciego gracza na rynku kablowym.

    UOKiK się waha

    Z prezesem Andrzejem Rogowskim rozmawialiśmy w marcu. UPC Polska, wspierane
    przez Liberty Global, złożyło wniosek o zgodę na przejęcie Astera w grudniu
    ubiegłego roku.

    - Prowadzone są rozmowy dotyczące decyzji. Mamy nadzieję, że jest to już
    ostatni etap negocjacji ze zgłaszającym zamiar koncentracji - mówi Małgorzata
    Krasnodębska-Tomkiel, prezes UOKiK.

    Z naszych nieoficjalnych informacji wynika, że wątpliwości UOKiK budziła nie
    tylko pozycja nowopowstałego organizmu w Krakowie, ale także w Warszawie.
    Jednak ze strony UOKiK nie zapadła decyzja o jej zablokowaniu, a UPC otrzymało
    propozycję decyzji warunkowej. W jednej z wersji chodziło o uzależnienie
    sfinalizowania transakcji od sprzedaży krakowskiej spółki. Te i inne
    propozycje zostały jednak, według naszych informacji, odrzucone.

    - Postępowanie nadal trwa. Na tym etapie nie komentujemy ani potencjalnych
    rozstrzygnięć, ani obecnie prowadzonych rozmów z uczestnikami transakcji -
    dodaje prezes UOKiK.

    UPC się wycofa?

    W warunkowej umowie sprzedaży sieci Aster UPC Polska zobowiązał się do zapłaty
    870 mln zł. Razem z długiem Aster wyceniono więc na 2,4 mld zł, co stanowiło
    około 9-krotność wyniku EBITDA za 2009 r.

    Z rozmów, które przeprowadziliśmy wynika, że konieczność sprzedaży krakowskiej
    firmy Astera zaburzyłoby logikę tych wycen. W najlepszym przypadku
    doprowadziło do renegocjacji ustaleń, w najgorszym &#8211; do wycofania się UPC z
    transakcji.

    - Jest mało prawdopodobne, aby za krakowski biznes, który obsługuje około
    50-60 tys. abonentów ktoś zgodził się przyjąć takie wskaźniki, jakie przyjęto
    w ustaleniach między UPC Polska a właścicielami całej grupy Aster &#8211; ocenił
    specjalista z branży kablowej, który nie chciał jednak wystąpić pod nazwiskiem.

    Według naszego rozmówcy jest jeszcze drugi powód, dla którego UPC Polska
    niechętnie pozbyłoby się krakowskiej części Astera. &#8211; Warszawa, to rynek
    nasycony, tu się już nie rośnie. Rozwój odbywa się poza stolicą. Oddanie
    Krakowa, to wyhamowanie potencjału wzrostu &#8211; powiedział ekspert. Mimo tego
    można przypomnieć, że po rynku kilka miesięcy temu krążyła inna plotka: zgoda
    na przejęcia Astera, ale pod warunkiem odsprzedaży przez UPC dublującej się &#8211;
    przede wszystkim w stolicy &#8211; dostępowej sieci HFC.

    Zainteresowany z wodą w ustach

    UPC Polska na pytania o postępowanie przez UOKiK oraz możliwość sprzedaży
    krakowskiego rynku odpowiedzi odmawia. Nie wydaje się jednak, aby cała branża
    życzyła operatorowi &#8222;skuchy&#8221;.

    - Z niepokojem obserwujemy przedłużający się proces zatwierdzenia transakcji,
    który w nienajlepszym świetle stawia Polską w oczach inwestorów zagranicznych,
    a takiemu operatorowi jak Aster utrudnia działania operacyjne. Ciężko o
    podejmowanie decyzji, kiedy spółka jest w niepewnej sytuacji własnościowej &#8211;
    ocenił Jerzy Straszewski, prezes Polskiej Izby Komunikacji Elektronicznej,
    która zrzesza operatorów kablowych, m.in. Astera i UPC Polska.

    W ostatnim tygodniu czerwca do Warszawy przylecieli przedstawiciele Liberty
    Global: miliarder John Malone, przewodniczący rady nadzorczej i
    współwłaściciel koncernu, oraz prezes spółki Michael T. Fries. Branża
    spekuluje, że ma to związek z toczącym się postępowaniem w UOKiK, oraz że John
    Malone spotkał się z politykami.

    &#8211; John Malone, wraz z całym zarządem Liberty Global był w Polsce w ostatnim
    tygodniu czerwca. Zarząd LGI ma taką tradycję, aby raz w roku organizować
    wyjazdowe spotkania zarządu, poza USA. Co roku jest to inny kraj, w którym LGI
    ma swoje spółki - tym razem była to Warszawa. W agendzie pobytu nie było
    spotkania z panem premierem, ani żadnym z ministrów rządu &#8211; zapewniła Patrycja
    Gołos, rzecznik UPC Polska. Nawet jeżeli było inaczej, to na wyniki tych
    zabiegów przyjdzie jeszcze poczekać.

    wsp. Łukasz Dec"

  • 2. Data: 2011-07-13 12:59:59
    Temat: Re: Aster i UPC
    Od: " " <v...@W...gazeta.pl>

    Bardzo dobre wieści, mam nadzieje że UOKiK na teksty prezesa UPC się nie
    nabierze. Przecież nawet po takim połączeniu UPC nie byłoby w stanie z TP SA
    konkurować. Prawda jest taka, że po takiej fuzji na połowie bloków w Krakowie
    będzie JEDEN operator (wcześniej Aster wykupiło GH NET). UPC chce mieć silną
    pozycje tam gdzie już ma sieć i tyle.

    Jak Pan Simon chce konkurować z TP SA, to zamiast kupować Aster niech
    zainwestuje 2,4 mld złotych w rozbudowę sieci oraz w WLR.

    Krążą też plotki o wykupieniu jednego z Krakowskich operatorów przez Netię. Za
    niedługo sprzedaży ulegną kolejni. Niestety nie są to dobre wiadomości dla
    klientów.

  • 3. Data: 2011-07-13 14:34:16
    Od: Waldemar Fraś <w...@n...zun.pl>

    W dniu 2011-07-13 14:59, v...@W...gazeta.pl pisze:
    > Krążą też plotki o wykupieniu jednego z Krakowskich operatorów przez Netię. Za
    > niedługo sprzedaży ulegną kolejni. Niestety nie są to dobre wiadomości dla
    > klientów.

    Jednego znaczy się którego? Multiplay dawno sprzedany. Któż się jeszcze
    sprzedał i mnie ominęło? ;)

    --
    pozdrawiam
    Waldemar Fras'

  • 4. Data: 2011-07-13 20:16:33
    Od: Andrzej <a...@p...invalid>

    wrote:

> [...]
    > bloków w Krakowie będzie JEDEN operator (wcześniej Aster wykupiło GH
    > NET). UPC chce mieć silną pozycje tam gdzie już ma sieć i tyle.

    A później już będzie jak w innych miejscach... Ostatnio miałem
    (nie)przyjemność kontaktu z człowiekiem chodzącym po mieszkaniach i
    próbującym sprzedać dodatkowe usługi właśnie w UPC. W tym miejscu UPC
    nie ma praktycznie konkurencji - drzewa zasłaniają większości
    mieszkańców sygnał sat, lokalny ISP mimo, że posiada oferte na TV to
    niestety nie w tym miejscu, a najszybszy możliwy dostęp do internetu to
    2 Mb za cenę wyższą niż ma w cenniku 15/30 Mb w innych lokalizacjach. I
    się nasłuchałem o abonamentach (cyt.) "dla biedoty" na analogową TVKab
    za 6 dych (tak, tak są przez nich ludzie postrzegani, którzy nie
    potrzebują ich drogich usług), o tym, że nie stracą jak ktoś od nich
    odejdzie bo i tak mają dużo klientów a poza tym to i tak do nich wróci
    bo tutaj nie ma alternatywy. Do całości dochodzi jeszcze regulamin
    spółdzielni w którym zabrania się stawiania talerzy na dachu czyli w
    jedynym miejscu - poza czwartym piętrem - gdzie TVSat ma szansę
    odbierać. Tak to właśnie jest jak się ma monopol...

    Pozdrawiam,
    Andrzej

  • 5. Data: 2011-07-14 07:16:12
    Od: "Von_Manstein" <v...@W...gazeta.pl>

    <v...@W...gazeta.pl> napisał(a):

> [...]
    > niedługo sprzedaży ulegną kolejni. Niestety nie są to dobre wiadomości dla

    Sprzedawany podobno jest jeden operator na Z ;) oraz drugi zaczynający się na I ;)

  • 6. Data: 2011-07-14 08:26:53
    Od: Waldemar Fraś <w...@n...zun.pl>

    W dniu 2011-07-14 09:16, Von_Manstein pisze:

    > Sprzedawany podobno jest jeden operator na Z ;)

    Zax?;>

    > oraz drugi zaczynający się na I ;)

    Hmmm, na I?;> No przecież ISTS się nie sprzedał :P
    A innych dużych na krakowskim rynku z takich sieci nie kojarzę ;)

    --
    pozdrawiam
    Waldemar Fras'