  • 11. Data: 2010-12-06 18:45:31
    Temat: Re: Automatyczny wyłącznik czasowy aktywowany załączeniem poboru mocy
    Od: "Plumpi" <p...@o...pl>

    Użytkownik "085" <z...@g...pl> napisał w wiadomości
    news:4cf239c0$0$22813$65785112@news.neostrada.pl...

    > ... jest w ogóle coś takiego gotowego w handlu ?
    >
    > Chodzi mi o urządzenie, które po podłączeniu odbiornika (ręcznym), po
    > zadanym czasie odłączy zasilanie. Musi się wyłączać automatycznie. Chodzi
    > o to, żeby jednorazowy pobór mocy nie przekraczał zadanego czasu. Po
    > wyłączeniu można ponownie załączyć odbiornik. Szukałem a nie znalazłem,
    > więc pytam o radę.

    Jest to banalnie prosty układ do zrealizowania.
    Żeby zrealizować taką funkcję potrzebne sąt:
    Przkaźnik prądowy - 1szt.
    Przekaźnik czasowy - 1szt.
    Stycznik ze stykami rozwiernymi - 2 szt.

    Układ wygląda tak:
    Na przewodzie fazowym łączysz w szereg stronę pierwotną przekaźnika
    prądowego, a dalej styki stycznika 1 i stycznika 2
    Przekaźnik prądowy po przekroczeniu (ustawionej mocy przy pomocy pokręteł)
    poprzez styki wyjściowe uruchamia cewkę przekaźnika czasowego, a ten z kolei
    uruchamia cewkę stycznika 1. Stycznik przerywa obwód powodując zadziałanie
    stycznika 2, który samoczynnie się podtrzymuje.
    Cewka stycznika 2 musi być wpięta w punktach oznaczonych jako x

    [C]--->------
    | |
    L --[PP]--x---[S1]--------[S2]------x-------o
    Czajnik
    N------------------------------------------------o

    C - przekąźnik czasowy
    PP - wejście prądowe przekaźnika prądowego
    S1 - styk rozwierny stycznika 1
    S2 - styk rozwierny stycznika 2

    Stycznik S2 uruchamia się na skutek zadziałania stycznika S1, który
    pobudzany jest czasówką.
    Po zadziałaniu stycznika S2 następuje rozwarcie styku stycznika 1, a tym
    samym samoczynne podtrzymanie do chwili odłączenia czajnika od gniazda lub
    jego wyłączenia lub też chwilowego zaniku napiecia zasilającego.
    Jednocześnie rozwarcie styku stycznika 2 powoduje wyłączenie styków
    przekaźnika prądowego oraz zresetowanie przekaźnika czasowego.

  • 12. Data: 2010-12-06 18:47:43
    Od: "Plumpi" <p...@o...pl>

> [...]

    S1 - styk rozwierny stycznika 1
    S2 - styk rozwierny stycznika 2

    Stycznik S2 uruchamia się na skutek zadziałania stycznika S1, który
    Po zadziałaniu stycznika S2 następuje rozwarcie styku stycznika 2, a tym

  • 13. Data: 2010-12-07 07:42:46
    Od: "MM" <m...@t...pl>

    Ale kombinujecie... PCM 02 firmy Zamel
    MM

  • 14. Data: 2010-12-07 17:10:15
    Od: "Plumpi" <p...@o...pl>

    Użytkownik "MM" <m...@t...pl> napisał w wiadomości

    > Ale kombinujecie... PCM 02 firmy Zamel
    > MM

    Nie zrozumiałeś tematu problemu o jaki chodzi autorowi wątku.
    Ten przekaźnik, który proponujesz jest tylko i wyłącznie czasówką
    odmierzającą czas od chwili podania napiecia na zaciski wejściowe i jako sam
    nie załatwia problemu.

    Autor wątku okreslił problem następująco:
    Po przekroczeniu określonej wartości poboru prądu ma zacząć się odliczanie
    czasu, po którym podłączone do tego obwodu urządzenie (czajnik) ma zostać
    wyłączone. Ten stan wyłaczenia ma się utrzymać, aż do czasu odłączenia tego
    urządzenia od gniazda i ponownym jego podłączeniu. Ponowne załączenie
    zasilania ma się odbyć w sposób automatyczny po odłączeniu czajnika od
    gniazda.
    Jak więc widzisz układ ma nie reagować na podłączone inne urządzenie np.
    telewizor, radio, lampkę nocną, ładowarkę do telefonu. Ma umożliwić normalne
    użytkowanie tych urządzeń bez ograniczania czasu ich działania.
    Ma natomiast rozpocząć odliczanie czasu i zrealizować wyłączenie zasilania w
    przypadku pozostawienia bez opieki włączonego czajnika. Po włączeniu
    czajnika ma zadziałać układ, który zacznie odliczać czas pracy tego czajnika
    i tu z pewnością musi być uzyta czasówka i taka czasówka w moim układzie się
    znajduje, ale tylko jako jeden z 4 potrzebnych elementów.
    W proponowanym przeze mnie układzie można wykorzystać czasówkę PCM 02 firmy
    Zamel, ale bez tych dodatkowych elementów, o których pisałem sama czasówka
    nie spełni zadania.

  • 15. Data: 2010-12-08 08:51:02
    Od: "MM" <m...@t...pl>

> [...]
    > telewizor, radio, lampkę nocną, ładowarkę do telefonu. Ma umożliwić
    > normalne użytkowanie tych urządzeń bez ograniczania czasu ich działania.

    Dla nich gniazdo przed czasówką.

> [...]
    > W proponowanym przeze mnie układzie można wykorzystać czasówkę PCM 02
    > firmy Zamel, ale bez tych dodatkowych elementów, o których pisałem sama

    A gdzie ty wyczytałeś o tym że ma wykrywać wartość prądu ?
    Włącza czasówkę i idzie w cholerę, jak zapomni to mu po nastawionym czasie
    wyłączy i już.
    (żeby się kociołek nie spalił jak już cały zacier się przedestyluje)
    Miłego
    MM

  • 16. Data: 2010-12-08 16:52:59
    Od: "Plumpi" <p...@o...pl>

    > Dla nich gniazdo przed czasówką.

    A jak zamiast niego podłączy czajnik do tego gniazda kobita lub dzieciak ?

> [...]
    > wyłączy i już.
    > (żeby się kociołek nie spalił jak już cały zacier się przedestyluje)

    Ale tu musi mieć dodatkowy wyłącznik, którym wyzwoli i zrestartuje czasówkę.
    Będzie musiał restartować ręcznie.

    Cała rzecz w tym, żeby całość działała bez konieczności myślenia o tym, zeby
    zrestartować czasówkę i żeby nie trzeba było pamiętać, że do gniazda, gdzie
    się wpina czajnik nie można podłączać innych urządzeń lub na odwrót, żeby do
    pozostałych gniazd nie podłączać czajnika.

    Dam Ci prosty przykład:
    Hotel. Wszystkie gniazda można objąć takim zabezpieczeniem, aby umożliwić
    normalne korzystanie z ładowarek czy też radia, a w przypadku podłączonego
    czajnika, żeby zabezpieczyć przed pożarem czy też nadmiern zużyciem prądu
    np. pozostawiony pracujący grzejnik.
    Wtedy będzie się liczyło to, że układ działa "automagicznie" bez dodatkowej
    komplikacji.
    Taki sposób działania nazywam "działaniem przezroczystym", bo nie wymusza on
    na użytkownikach innych, specjalnych metod działania.

  • 17. Data: 2010-12-08 16:58:30
    Od: "Plumpi" <p...@o...pl>

    Użytkownik "MM" <m...@t...pl> napisał w wiadomości

    > A gdzie ty wyczytałeś o tym że ma wykrywać wartość prądu ?

    Ciekawe czy orientujesz się na jaki temat odpisujesz ?
    Przeczytaj dokładniej temat wątku :D