  • 1. Data: 2017-07-01 08:22:47
    Temat: BSODy
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    Czołem. BSODy: temat stary i oklepany, ale kończą mi się pomysły, więc
    pytam. Pacjent to 7 letni HP 7900 SFF, z procesorem Q9550 i grafiką R7
    240. Te składniki o tyle ważne, iż całość napędza słabiutki zasilacz o
    mocy bodaj 230 W i w związku z tym jest ograniczenie np. na grafikę o
    mocy pobieranej maks. 35 W. Procesor jak i grafika mieszczą się w
    specyfikacji producenta. BSODy zdarzają się ok. raz na tydzień i
    najczęściej po *dłuższym oglądaniu* filmów. Ok. pół roku temu pierwsze
    BSODy były związane z wyschniętą pastą na chipsecie - po jej wymianie
    był przez dłuższy okres spokój. Co zostało zrobione:

    - wymieniono przeglądarkę :)
    - wymieniona pamięć RAM na 4 *identyczne* moduły
    - wyrzucono grafikę - pecet chodzi na integralnej ( była obawa o
    przeciążenie zasilania )
    - BIOS: tu zagwozdka - najwyższy proponowany przez HP to 1.23, a wgrany
    jest 1.26 który ma nieciekawe opinie, mimo to działało wszystko kilka
    dobrych lat. Downgrade 1.26->1.23 jest niemożliwy, zrobiłem 1.26->1.26
    - przejrzana płyta główna pod kątem starych kondensatorów - nic nie
    znaleziono.

    Komunikaty błędu mówią tylko o niewłaściwym zamknięciu systemu. Pady
    zwykle wyglądają tak że przez kilka sekund pecet na nic nie reaguje,
    obraz jest zamrożony a potem BSOD i start systemu w trybie awaryjnym.

    Mógłbym jeszcze zamiast Q9550 wsadzić jakiegoś DualCore za 5 złotych
    oraz podmienić płytę główną.

    Co proponujecie - szkoda mi trochę wywalić tego peceta, córka sobie
    bardzo ceni obudowę SFF a i wymagania ma niewielkie.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 2. Data: 2017-07-01 10:44:16
    Temat: Re: BSODy
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    W dniu 2017-07-01 o 08:22, PeJot pisze:
    /.../
    Autopoprawka: pecet używany przez dziecko, więc informacje o BSODach
    były błędne. Pad systemu przydarzył się właśnie mi - zamrożenie ekranu
    na kilka sekund, potem czarny ekran i koniec, rozruch systemu w trybie
    awaryjnym. Żadnych niebieskich ekranów i zrzutów pamięci.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 3. Data: 2017-07-01 11:56:20
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 7/1/2017 8:22 AM, PeJot wrote:
    > - przejrzana płyta główna pod kątem starych kondensatorów - nic nie
    > znaleziono.

    Nie zobaczysz, trzeba prewencyjnie wymienić wszystkie istotne żeby mieć
    pewność.

    Now komputery tego typu są za niewiele ponad 100zł.

    Kupić najtańszy, przełożyć dysk i procek bebechy, zapomnieć o problemie.

    > Mógłbym jeszcze zamiast Q9550 wsadzić jakiegoś DualCore za 5 złotych
    > oraz podmienić płytę główną.

    Płyta główna jest chyba nietypowa.

  • 4. Data: 2017-07-01 12:43:27
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    > Nie zobaczysz, trzeba prewencyjnie wymienić wszystkie istotne żeby mieć
    > pewność.

    Które to są wszystkie istotne ?

    > Now komputery tego typu są za niewiele ponad 100zł.
    >
    > Kupić najtańszy, przełożyć dysk i procek bebechy, zapomnieć o problemie.

    Jest to opcja, tyle że mogę trafić na równie stary egzemplarz z
    podobnymi przypadłościami.

    > Płyta główna jest chyba nietypowa.

    Mimo to w zasięgu.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 5. Data: 2017-07-01 12:49:21
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 7/1/2017 12:43 PM, PeJot wrote:
    > Które to są wszystkie istotne ?

    W liniach zasilających cpu.

    > Jest to opcja, tyle że mogę trafić na równie stary egzemplarz z
    > podobnymi przypadłościami.

    Możesz, dlatego zastanów się nad wymianą na nowszy sff, lub jeśli
    szukasz czegoś mniejszego - terminal z normalnym cpu i hardware (np. T620).

    > Mimo to w zasięgu.

    Ten sam kłopot co z zakupem całego komputera.

  • 6. Data: 2017-07-01 13:10:03
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    > W liniach zasilających cpu.

    Jak je rozpoznać ?

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 7. Data: 2017-07-01 14:32:19
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 7/1/2017 1:10 PM, PeJot wrote:
    > Jak je rozpoznać ?

    Są blisko zasilacza procesora. Ciężko je wydłubać więc raczej stracisz
    więcej czasu niż warta jest płyta.

  • 8. Data: 2017-07-02 15:55:25
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    A opisane pady systemu ( czarny ekran ) nie mogą być związane z
    ostatnimi wynalazkami typu wanna cry ? Parę miesięcy temu klonowałem
    poprzedni dysk na nowy, większy. Stary dysk uniknął formatu, został
    teraz zainstalowany i jak na razie winda żyje.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 9. Data: 2017-07-02 17:29:44
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 7/2/2017 3:55 PM, PeJot wrote:
    > A opisane pady systemu ( czarny ekran ) nie mogą być związane z
    > ostatnimi wynalazkami typu wanna cry ?

    Raczej nie, dzialanie ransomware polega na wyswietleniu żadania okupu a
    nie na przypadkowych resetach.

    > Parę miesięcy temu klonowałem
    > poprzedni dysk na nowy, większy. Stary dysk uniknął formatu, został
    > teraz zainstalowany i jak na razie winda żyje.

    Sprawdź status smart, ale prawie na pewno to nie to.

  • 10. Data: 2017-07-02 19:04:08
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    > Sprawdź status smart, ale prawie na pewno to nie to.

    Sprawdzałem, czysto.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem